Více jak 300 koní na předních kolech se může zdát jako příliš. Tento upravený Golf jich má 470.
Není divu, že mnoho značek včetně Volkswagenu nasazuje do svých rychlých hatchbacků přesahujících hranici 300 koní pohon všech kol. Více koní a točivého momentu se už může zdát pro čistou předokolku jako příliš, a to jak po stránce limitů přenosu veškeré síly na vozovku a zajištění slušné trakce, tak konečné zvladatelnosti přední nápravy v rukách řidiče.
Proto se Golf R (v nové generaci s výkonem 333 koní) nebo třeba nejnovější Mercedes-AMG A45 (ve verzi S o síle až 421 koní) spoléhají na pohon všech kol. Jak tedy musí jezdit upravený Golf GTI Clubsport, který výkonem převyšuje oba zmíněné super hatchbacky, ale všechnu sílu mají na starost stále jen přední kola?
To se snažil ve svém testu popsat Max z YouTube kanálu AutoTopNL, kterému se do ruky dostal právě takto upravený Golf. Majitel vozu, který je rovněž majitelem nizozemské dílny Pro Car Tuning, kde bylo auto upraveno, se rozhodl svůj osobák povýšit na celkem 470 koní a 618 N.m točivého momentu. Opravdu vysoká čísla na hot hatch s pohonem předních kol. Pro srovnání, sériové GTI Clubsport má 265 koní a 350 N.m.
Na poměrně nenápadně vypadajícím šedém Clubsportu najdete řadu úprav, především ale dostal přeplňovaný dvoulitr nové hybridní turbodmychadlo, nové sání a mezichladič, zakázkový výfukový systém nebo upravený podvozek AP. Dvouspojková převodovka DSG prošla jen přemapováním. Max rovněž uvádí, že zmíněné hodnoty výkonu jsou maximem, které dokáže skříň zvládnout.
Chování vozu na silnici, ke všemu na mokru, je docela předvídatelné. Diferenciál takovou nálož síly nezvládá, auto protáčí přední kola na první, druhý i třetí převodový stupeň, přičemž až na čtyřku se úroveň prokluzu sníží. Takzvaný „torque steer“ neboli tahání volantu při akceleraci je pak samozřejmostí.
Každopádně byl ale Max z bestiálního charakteru upraveného Golfu nadšen. Nechyběl ani slušný průlet po autobahnu, kde dosáhl maximální rychlosti 280 km/h…