V roce 2015 bylo v České republice zaregistrováno 230.857 nových osobních vozů, což znamená o 20 %, respektive 38.543 kusů více (ze 192.314) než za celý letopočet 2014. Je to samozřejmě rekord, nikdy se více aut u nás neprodalo. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale kupříkladu MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují. Nutno dodat, že přes tři čtvrtiny tzv. prvních registrací tvoří firmy, na soukromou klientelu připadá zbytek.
Top 10 nejprodávanějších modelů
V žebříčku nejprodávanějších modelů Škodovka obsadila celé stupně vítězů a náleží jí ještě další dvě příčky mezi nejlepšími deseti, tedy celkem polovina žebříčku. Hyundai má mezi bestsellery dvojí zastoupení, zbytek patří Volkswagenu, také s dvojicí, respektive Fordu.
Nejoblíbenějším novým autem u nás byla loni Škoda Octavia. Vyhoupla se na 24.346 jednotek a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše).
Fabia ji mohutně ve druhé polovině roku dotahovala, ale ve finále to na prvenství nestačilo, dosáhla 20.479 prodaných kusů. Náleží jí pochopitelně i prvenství v malých vozech. Rapid s 11.689 nestačí, evidentně mu klienty „krade“ kromě soupeřů odjinud i menší a mladší sestra. Nošovický Hyundai i30 se dostal na 7.005 nových přírůstků. Za ním následuje Volkswagen Golf, už bez MPV verze (6.711), do roku 2014 byly obě vedeny dohromady.
O šestém Superbu (6.009) platí to samé ohledně třídního zařazení, co o Octavii. Za ním následuje nejpopulárnější SUV Škoda Yeti (5.751), osmý je jediný (a tudíž nejlepší) zástupce modrého oválu, Ford Fiesta (5.491). Hyundai ix20, nejoblíbenější MPV, obsadil devítku (4.760) a desáté je asi největší letošní překvapení. Evropské Auto roku 2015 sice bylo sloučeno se sportovnější verzí CC minulé generace (nutnost, SDA je dosud nedělil, loni si ji zvolilo 449 klientů), ale i tak je 4.186 kusů pro Passat opravdu husarským kouskem.
Procentním šplhounem je jasně třetí generace Fabie, která hlásí +133,3 %. Passat se zvedl o 95,2 %, což jasně charakterizuje jeho formu. Bronz patři Superbu, oproti „dvojce“ má +36,4 %. Malá škodovka je jasně nejlepší i v důležitějším kusovém navýšení, prodalo se jich o 11.693 více než loni. Octavia se zlepšila o 3.807 aut, volkswagen střední třídy o 2.042 a jeho úhlavní konkurent stejné velikosti o 1.603. Jediným propadákem je bronzový Rapid (-5,7 %, -704 vozů), menší i větší sokyně z vlastních řad jej drtí.
Český trh v roce 2015 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
24 346 |
20 539 |
3 807 |
18,5 % |
2. |
ŠKODA FABIA |
20 467 |
8 774 |
11 693 |
133,3 % |
3. |
ŠKODA RAPID |
11 689 |
12 393 |
-704 |
-5,7 % |
4. |
HYUNDAI i30 |
7 005 |
6 172 |
833 |
13, % |
5. |
VOLKSWAGEN GOLF |
6 711 |
6 633 |
78 |
1,2 % |
6. |
ŠKODA SUPERB |
6 009 |
4 406 |
1 603 |
36,4 % |
7. |
ŠKODA YETI |
5 751 |
5 016 |
735 |
14,7 % |
8. |
FORD FIESTA |
5 491 |
5 038 |
453 |
9,0 % |
9. |
HYUNDAI ix20 |
4 760 |
4 344 |
416 |
9,6 % |
10. |
VW PASSAT/CC |
4 186 |
2 144 |
2 042 |
95,2 % |
- |
Celkem |
230 857 |
192 314 |
38 543 |
20,0 %
|
Situace ve třídách
Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme se podívat na třídy podrobněji. Mistrem miniaut je v Bratislavě vyráběná Škoda Citigo. Za zmínku stojí skok retro Fiatu 500, nezměnil na něm nic ani letní facelift po osmi letech! Naopak Panda ztrácí.
Nejprodávanější minivozy |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA CITIGO |
3 557 |
3 280 |
277 |
8,4 % |
2. |
HYUNDAI i10 |
1 238 |
964 |
274 |
28,4 % |
3. |
FIAT 500 |
571 |
239 |
332 |
138,9 % |
4. |
VOLKSWAGEN UP! |
569 |
493 |
76 |
15,4 % |
5. |
FIAT PANDA |
339 |
371 |
-32 |
-8,6 % |
V malých vozech kromě dvou lídrů lidé nejvíce kupují Polo, Ibizu a Sandero, které spolu s Dusterem a Dokkerem stojí za úspěchy Dacie.
Nejprodávanější malé vozy |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA FABIA |
20 467 |
8 774 |
11 693 |
133,3 % |
2. |
FORD FIESTA |
5 491 |
5 038 |
453 |
9,0 % |
3. |
VOLKSWAGEN POLO |
3 112 |
2 641 |
471 |
17,8 % |
4. |
SEAT IBIZA |
2 302 |
2 255 |
47 |
2,1 % |
5. |
DACIA SANDERO |
2 263 |
2 132 |
131 |
6,1 % |
Nižší střední třídu jsme podrobně probrali, ale poslední člen Top 5, Ford Focus, se za takřka o polovinu více přírůstků rozhodně stydět nemusí.
Marek Lutonský , Jiří Červenka
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
24 346 |
20 539 |
3 807 |
18,5 % |
2. |
ŠKODA RAPID |
11 689 |
12 393 |
-704 |
-5,7 % |
3. |
HYUNDAI i30 |
7 005 |
6 172 |
833 |
13,5 % |
4. |
VOLKSWAGEN GOLF |
6 711 |
6 633 |
78 |
1,2 % |
5. |
FORD FOCUS |
3 791 |
2 600 |
1 191 |
45,8 % |
Bronz ve střední třídě patří Mondeu. Nová generace, na kterou se čekalo, zabrala u firemních zákazníků. Slušný skok zaznamenala i BMW řad 3 a 4 (logicky jsou spojena do jednoho modelu). Japonské značky i Francouzi zde v Evropě beztak vyklízejí pozice.
Nejprodávanější vozy střední třídy |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA SUPERB |
6 009 |
4 406 |
1 603 |
36,4 % |
2. |
VW PASSAT/CC |
4 186 |
2 144 |
2 042 |
95,2 % |
3. |
FORD MONDEO |
1 557 |
841 |
716 |
85,1 % |
4. |
BMW řady 3 / 4 |
1 213 |
923 |
290 |
31,4 % |
5. |
HYUNDAI i40 |
1 079 |
1 060 |
19 |
1,8 % |
Ve vyšší střední třídě vládla větší pětka, ani čtvrtinový nárůst nepomohl Audi A6 k triumfu. Tento segment živoří, proti Němcům se daří jen velkým volvům, a to ještě s mínusem.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
BMW řady 5 |
993 |
874 |
119 |
13,6 % |
2. |
AUDI A6 |
761 |
609 |
152 |
25,0 % |
3. |
MERCEDES-BENZ E |
347 |
364 |
-17 |
-4,7 % |
4. |
Volvo série 70/80 |
243 |
295 |
-52 |
-17,6 % |
5. |
MERCEDES-BENZ CLS |
130 |
108 |
22 |
20,4 % |
Suverénním vládcem luxusních limuzín a kupé je Mercedes-Benz S, Mnichov s novou generací sedmičky dosud na jeho úspěch odpověď nenašel a zbytek jen paběrkuje.
Nejprodávanější luxusní vozy |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
MERCEDES-BENZ S |
402 |
332 |
70 |
21,1 % |
2. |
BMW řady 7 |
69 |
123 |
-54 |
-43,9 % |
3. |
AUDI A8 |
56 |
97 |
-41 |
-42,3 % |
4. |
PORSCHE PANAMERA |
14 |
28 |
-14 |
-50,0 % |
5. |
MASERATI QUATTROPORTE |
10 |
- |
- |
- |
Kategorii „terénních“ vozů jsme tentokrát rozdělili na dvě. V první jsou ty menší včetně malých crossoverů, ale jedná se vlastně i o špičku celého segmentu. Druhý za Yetim je Duster, odbyt Nissanu však táhne Qashqai.
Hyundai ix35 skončil ve prospěch nového Tucsonu a Tiguan byl nahrazen druhou generací, jejíž výroba právě začala.
Nejprodávanější malé terénní vozy a SUV |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA YETI |
5 751 |
5 016 |
735 |
14,7 % |
2. |
DACIA DUSTER |
3 764 |
3 089 |
675 |
21,9 % |
3. |
NISSAN QASHQAI |
2 630 |
1 626 |
1 004 |
61,7 % |
4. |
HYUNDAI ix35 |
2 023 |
2 197 |
-174 |
-7,9 % |
5. |
VOLKSWAGEN TIGUAN |
1 992 |
2 088 |
-96 |
-4,6 % |
Ve velkých SUV nenajdeme mezi bestsellery jiné než německé vozy. Zajímavý je pád prvního BMW X5 a naopak raketový vzestup sportovnějšího X6 a pětimetrového Audi Q7 (za ten může příchod nové generace).
Nejprodávanější velké terénní vozy a SUV |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
BMW X5 |
900 |
1 041 |
-141 |
-13,5 % |
2. |
AUDI Q7 |
865 |
424 |
441 |
104,0 % |
3. |
BMW X6 |
659 |
157 |
502 |
319,7 % |
4. |
VW TOUAREG |
432 |
320 |
112 |
35,0 % |
5. |
MERCEDES BENZ M/GLE |
415 |
311 |
104 |
33,4 % |
Podobné členění jako u SUV bylo zvoleno u velkoprostorových vozů, ale nikoli co do velikosti, nýbrž zaměření. Okřídlený šíp tuto kategorii opustil a nástupce nepřijde, doprodej stačil jen na čtyřku. Vedoucí ix20 následují Golf Sportsvan a Meriva od Opelu, žebříček doplňuje Touran.
Nejprodávanější klasická MPV |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
HYUNDAI ix20 |
4 760 |
4 344 |
416 |
9,6 % |
2. |
VW GOLF SPORTSVAN |
2 140 |
- |
- |
- |
3. |
OPEL MERIVA |
1 766 |
1 372 |
394 |
28,7 % |
4. |
ŠKODA ROOMSTER |
1 740 |
3 322 |
-1 582 |
-47,6 % |
5. |
VW TOURAN |
983 |
950 |
33 |
3,5 % |
Dodávkovým MPV dominovalo stabilně populární Berlingo, které drží Citroën před Dokkerem od Dacie. Faceliftovaný Caddy s drobným úbytkem předstihl jeho větší kolega, legendární Transporter včetně luxusních verzí.
V případě Transitu Custom byly do celkového počtu zařazeny i verze Tourneo. Postup VW a Fordu se v tomto případě pohybuje kolem poloviny, což je zajímavé vzhledem k tomu, že jedna řada prošla důkladnou modernizací, zatímco druhá nikoliv.
Nejprodávanější dodávková MPV |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
CITROËN BERLINGO |
1 690 |
1 362 |
328 |
24,1 % |
2. |
DACIA DOKKER |
1 668 |
1 205 |
463 |
38,4 % |
3. |
VOLKSWAGEN T5/T6 |
1 676 |
1 146 |
530 |
46,2 % |
4. |
VOLKSWAGEN CADDY |
1 158 |
1 180 |
-22 |
-1,9 % |
5. |
FORD CUSTOM |
1 115 |
719 |
396 |
55,1 % |
Top 10 nejprodávanějších značek
Škoda je doma prorokem, na její suverenitě v žebříčku značek se pochopitelně nic nemění. Zaznamenala odbyt 73.927 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo 27,3 %. Tržní podíl okřídleného šípu je 32 %, narostl mimochodem ve srovnání s předchozím rokem o 1,8 %, takže svou pozici ještě posílil.
Volkswagen uhájil stříbro, 23.754 kusů mu navíc bez problémů stačilo na překonání desetiprocentní hranice, rok zakončil na 10,3 %. Aféra Dieselgate se samozřejmě v poslední čtvrtině roku projevit musela... Hyundai má pouhých 8,5 % za 19.688 aut. Modrému oválu Fordu náleží čtyřka za přesně 15.432 registrací a tím pádem i 6,7 % domácího trhu. Pěticifernou hranici pokořila i Dacia (10.512), o levnou produkci rumunského výrobce je zájem.
Bitvu o šesté místo pro sebe rozhodl Opel (8.100), sedmý Renault si připsal 8.074 kusů, rozdíl pouhých šestadvaceti je v konečném účtování nicotný. Osmičku uhájila Kia (7.602), devátý je Peugeot (7.156) a nejlepší desítku uzavírá Seat (6.759). Žádné z německých luxusních značek se do ní nakonec proniknout nepodařilo, triumvirát BMW-Audi-Mercedes-Benz rozdělily dvanáctý Citroën a čtrnáctý Nissan.
Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 15.836 aut, Volkswagenů se prodalo o 5.473 více a bronz patří Fordu (+2.856). Renault si polepšil o 1.756 kusů, Dacia o 1.232 a Opel získal oproti loňsku 1.192 nových vozů. Za povšimnutí stojí ale i výsledky některých značek od jedenáctky do patnáctky, určitě Nissanu (+1.989 z 3.038), BMW (+1.355 z 4.530) a Audi (+1.084 z 3.935). Propadák máme mezi nejlepšími jeden, Peugeot ztratil 19 registrací (-0,3 %). Jeho „stájový kolega“ z PSA Citroën, který se umístil až dvanáctý, je na tom s úbytkem o 401 registrací, respektive 7,4 % ale mnohem hůře.
Procentnímu žebříčku dominují dvě véčka (+29,9 %) před Renaultem (+27,8 %), již vzpomínanou Škodou a Fordem (+22,7 %). Opel vzrostl o více než 17 %, Kia a Dacia si připsaly zisk přes třináct procent. V první polovině druhé desítky samozřejmě najdeme ještě větší přeborníky: Nissan (+64,8 %), modrobílé z Mnichova (+29,9 %), čtyři kruhy (+27,6 %) a trojcípou hvězdu (+24,8 %).