Jeden z těch zapomenutých konceptů, který byste chtěli aspoň jednou vidět reálně v pohybu na plný plyn. Techniku má totiž přímou božskou.
Spojení futuristického designu a techniky z rallye skupiny B? Vydejte se do minulosti roku 1984 na autosalon v Paříži a právě něco takového spatříte na stánku Peugeotu. Koncept Quasar nesdílel totiž techniku s nikým jiným než s rallyovou bestií Peugeotem 205 Turbo 16. A jako nekompromisní supersport, který mohl vyzvat na souboj ty nejpovolanější, vypadá bezpochyby dodnes.
Šprti budou vědět, že koncept pojmenovaný po vesmírném tělesu s výrazným rudým posuvem spektra (kvasar) se tedy objevil ve stejném roce, co závodní „béčková“ 205 T16 debutovala na rychlostních zkouškách světového šampionátu v rallye. Přesněji však o něco později, to když Peugeot požádal dva známé designéry Gérarda Weltera a Paula Bracqa, aby vytvořili koncept využívající šasi a motor 205 T16.
Kdovíjak složitou myšlenku celého projektu zde nehledejte. Samozřejmě se jednalo o ještě silnější nástroj propagace závodní techniky Peugeotu a jeho počínání v rallye. Ostatně z tohoto pohledu lze chápat i rozhodnutí nechat vozu částečně odhalené ústrojí ve středové/zadní části, čistě k přehlídce úžasné strojovny a zaujetí návštěvníků autosalonu.
Exteriér měl na starosti Welter, který se nedržel zpátky s inspirací ve futurismu a vesmírném cestování. Placatá silueta, kopulovité prosklení kabiny, nahoru se otevírající „nůžkové“ dveře – celek jednoduše připomínající rekvizitu nějakého velkorozpočtového sci-fi bijáku. Jediná piha na kráse? Možná nijak nepozměněné standardní zadní svítilny z 205.
A zezadu můžeme pokračovat dále. S rozvorem 2540 mm vypadá Quasar kompaktně i díky strmě seříznuté zádi bez jakéhokoliv nárazníku. Naleštěná dvojice koncovek výfuku pod křídlem vás pak zavede přímo k uprostřed uloženému twin-turbo čtyřválci o objemu 1,8 litru z T16 a jeho masivnímu mezichladiči. Jak bylo řečeno, všechno je moc dobře na očích, žádný kryt, nic.
Naladění na 600 koní (441 kW) pouze zvyšuje úroveň respektu k tomuto počinu, kdy samozřejmě i pětistupňová manuální převodovka a systém pohonu všech kol Ferguson mají jasný původ. Populární turbo-fan kola nechybí, obutá byla do tehdy prvotřídního obutí Michelin MXX 255/50 R16, zatímco i další podvozkové komponenty sdílí Quasar s rallyovým protějškem a konstrukcí zavěšení připomíná monoposty Formule 1.
Stručně řečeno, Quasar je prostě známou bestií skupiny B oblečenou do futuristického, supersportovního hávu. Bohužel, s ohledem na nejasnou funkčnost vytvořeného konceptu a tedy zřejmě neprovedené dynamické testy, reálné schopnosti této kombinace dvou světů budou asi navždy pouze předmětem fantazie.
Dříve zmíněnou rudou potkáte naplno v interiéru, který kontrastuje s bílou karoserií v naprosto osmdesátkovém stylu. A to je případem i výbavy konceptu. Představa digitální přístrojové desky již samozřejmě existovala, tentokrát v režii japonské firmy Clarion, společně s velkou CRT obrazovkou infotainmentu – ten uměl zobrazovat jak navigaci, tak posílat/přijímat textové zprávy. Mnoho ovladačů hi-fi systému, zasahujících do části místa spolujezdce, také nejde přehlédnout.
Ačkoliv byl koncept Quasar na první pohled vypiplán do posledního detailu, produkce se očividně nedočkal. Vlastně ale u francouzské automobilky dále rozjel historii čistě výstavních studií, u kterých byste už zprvopočátku sériovou výrobu nečekali. Dodnes tak zůstává alespoň jedním z mnoha šílených konceptů značky a dochován sedí v muzeu Peugeotu v Sochaux.