Audi se snaží dokázat, že je s to omezovat hmotnost svých poměrně těžkých aut. A tak tu máme R8 GT, dosud očekávanou jako Clubsport.
Mezi hlavní atributy ingolstadtské novinky patří nejen o 100 kg nižší pohotovostní hmotnost (tedy 1 525 kg), ale i výkonnější motor. Vidlicový desetiválec s objemem 5,2 l byl posílen o 35 koní a 10 Nm na výsledných 560 koní (410 kW), resp. 540 Nm při 6 500 ot./min. To vyladěnému vozu umožňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,6 s a dosažení rychlosti 320 km/h. Pojďme si ale jednotlivé aspekty GT verze projít podrobněji.
Model R8 GT se na první pohled vyznačuje matně černou maskou chladiče s titanově zbarveným rámem, vylepšeným předním nárazníkem s dodatečnými „křidélky“ z uhlíkových kompozitů, předními světly složenými z LED, matně černými obklady zrcátek a boků před zadními koly, nápisy GT, pevným přítlačným křídlem na zádi nebo novým difuzorem v zadním nárazníku. Vůz bude k mání ve čtyřech metalizovaných odstínech karoserie (Samoa Orange, Suzuka Gray, Ice Silver a Phantom Black s perleťovým efektem) a v interiéru si pak všimneme rozsáhlého využití Alacantary třeba na volantu, madle ruční brzdy či sedadlech nebo kontrastního stehování.
Výkon motoru se přenáší na kola obou náprav skrze šestistupňovou atuomatickou převodovku R tronic (DSG) s možností manuální volby převodových stupňů. Za normálních podmínek posílá středová viskózní spojka 85 % momentu směrem vzad. V případě potřeby lze na přední kola přenášet nejvýše 30 % výkonu, zadní diferenciál nabízí svornost od 25 do 40 %.
O náležité zpomalení se stará sada uhlíko-keramických brzdových kotoučů s průměrem 380 mm vpředu a 356 mm vzadu, brzdiče jsou rudě lakovány. Standardně bude Audi R8 GT dodáváno s devatenáctipalcovými litými koly s pneumatikami 235/35 vpředu a 295/30 vzadu, za příplatek lze zadní nápravu osadit jinými disky s pneumatikami 305/30.
Řidič může měnit světlou výšku vozu v rozsahu 10 mm. A GT navíc dostává specificky odladěný stabilizační systém s možností režimu Sport, jenž dovolí drobnou přetáčivost na výjezdu ze zatáčky. A pokud budete chtít s tímto autem „závodit” (rozumějte jezdit na okruzích), nabídne vám Audi speciální sadu doplňků. Patří mezi ně vzpěra mezi horními lůžky předních tlumičů, čtyřbodové bezpečnostní pásy, hasicí soustava či odpojovač akumulátoru.
A jakpak že se konstruktérům podařilo uspořit plný metrák hmotnosti? Například čelní sklo je tenčí a příčka mezi kabinou a motorovým prostorem je stejně jako zadní okno vyrobena z polykarbonátu, což vozu odlehčilo dohromady o 9 kg. Zadní křídlo je lehčí o 1,2 kg, hliníková přední kapota o menší tloušťce uspořila dalších 2,6 kg a kapota zadní, vyrobená z uhlíkových kompozitů, přinesla úsporu 6,6 kg. Výčet dalších dílů následuje: zadní nárazník (- 6,7 kg), brzdová soustava (- 5 kg), akumulátor (- 9,4 kg), sání (2,3 kg), tlumení motorového prostoru ( - 2,8 kg), čalounění interiéru (- 7,9 kg), sedadla a podvozek (dohromady - 31,5 kg). Drobné cizelace se dotkly i dalších dílů.
Úspory hmotnosti jsou to zajímavé, ale na odlehčenou verzi supersportu je 1 525 kg stále hodně. Např. cenově a výkonově srovnatelné Porsche 911 997 GT2 váží o dalších 85 kilogramů méně, o další stovku níže je „koncernové” Lamborghini Gallardo Superleggera a Ferrari F430 Scuderia má dokonce jen 1 250 kg.
Novinka s označením Audi R8 GT přijde na trh v sérii omezené na 333 kusů, jež se budou prodávat po 193 000 eurech. Kolik z nich by se mohlo dostat do našich končin zatím ani netušíme...
Audi R8 GT