Evropský trh s novými osobními automobily pokračoval i v prvním měsíci roku 2014 v růstu. Mezi desítku nejoblíbenějších aut se znovu vešla mladoboleslavská Octavia.
V prvním měsíci letošního roku se na starém kontinentu prodalo 965,4 tisíce nových osobních aut. Loni počty registrací přesáhly hranici 920,5 tisíce exemplářů. Aktuální navýšení tak činí 4,9 %, což je na samém počátku sezóny velmi pozitivní. Trh vyskočil přesně o 44.823 vozů, v měsíčním porovnání roste od loňského září, takže zaznamenal už pátý plusový výsledek za sebou.
Lze tedy hovořit o tom, že recese je pryč? Uvidíme. JATO Dynamics zahrnuje do svých statistik celkem třicítku evropských zemí včetně České republiky. Mimo EU sem patří též Island, Norsko, Srbsko a Švýcarsko, kromě Srbska se tedy jedná o členy EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). Ze států Unie chybí naopak Bulharsko a Malta.
Situace v jednotlivých zemích
Jedničkou je Německo, kde si klienti koupili bez čtyř kusů 206 tisíc nových vozů, což je o 7,2 % více než loni. Ještě o čtyři desetinky větší navýšení vykazuje stříbrná Británie (154,5 tisíce místo 143,6 tis.). Francouzský trh zaznamenal jen půlprocentní zisk a je třetím největším se 125,4 tisíci exempláři.
Velkou pětku doplňují Itálie (118,7 tisíce, +3,4 %) a Španělsko (54,4 tisíce, +8,9 %). Minulý rok se země corridy musela sklonit před Belgií, která je aktuálně šestá. Na Pyrenejském poloostrově se však v polovině ledna rozjelo už páté kolo šrotovného, které růstu pochopitelně napomáhá. Česká republika obsadila 14. místo s 13.638 kusy. Toto číslo je o 13 % vyšší než v úvodu letopočtu 2013, kdy jen těsně překročilo 12 tisíc registrací.
Pozitivum představuje i to, že se zlepšilo celkem 23 států, mírné poklesy zaznamenaly Norsko, Belgie, Švýcarsko, Nizozemí a Estonsko. Rakousko je na tom s -13,6 % hůře, vzhledem k objemům se jedná o důležitou zemi. Prodeje u našich jižních sousedů spadly z 27,7 na necelých 24 tisíc kusů. Propadákům mimochodem vévodí naprosto nedůležitý Kypr.
Pořadí značek
Značkám vévodí pochopitelně Volkswagen (122 801 registrací) před Fordem (67 869) a překvapivě třetím Peugeotem (61 874). Mezi padesáti a šedesáti tisíci přírůstků mají Renault, Opel, Audi a Citroën. Německé duo BMW a Mercedes-Benz rozdělil tentokrát Fiat, v první desítce tak není opět ani jeden japonský zástupce. I registrace trojcípé hvězdy však přesáhly 45 tisíc.
Z nejlepších výrobců vykazuje lepší čísla celá osmička. U Peugeotu (+9,4 %) se povedl výborný start druhé generaci modelu 308, čerstvému evropskému Autu roku 2014. Ford má +8,5 % a VW slušných +7,8 %, jen o desetinku menší zisk zaznamenalo sesterské Audi. Nejhůře je na tom naopak Opel spolu s britským Vauxhallem, výsledek -8 % zapříčinil nízký odbyt Astry v Albionu a v Německu. V Top 10 modelů ji také postrádáme. Tam není ani Citroën C4 Picasso, přesto způsobil, že se dvojitému šípu začíná dařit. Má o 4,4 % více než loni.
Desítka nejúspěšnějších modelů
Asi nejdůležitějším žebříčkem je právě ten modelový, který přinášíme v přehledné tabulce. Tady jasně vládne Wolfsburg, byť Polo se v Německu nevyrábí. Menšího sourozence ale překonal jasně Golf (39,3 tisíce aut), malý vůz se dvěma véčky se musel spokojit se stříbrem.
Aby taky ne, vždyť má jen 58 % registrací bestselleru. Fiesta je tedy až třetí, což u ní zas až tak zvykem nebývá. Zbytek první pětky okupují Francouzi, konkrétně Clio a 208, i když oba zaznamenali mírné ztráty.
Šplhounem je Audi A3 včetně sportovních verzí S a RS, 83,7 % představuje skutečný veleskok. Kompakt se čtyřmi kruhy vystřelil z necelých 8,5 tisíce na rovných 15.600 aut a v celkovém pořadí je osmý. Vzhledem k tomu, že nejde o levní zboží, je třeba smeknout.
Ještě o dvě příčky výše najdeme Octavii, která si polepšila o výrazných 32,7 %. Na její přítomnost mezi desítkou nejlepších jsme si již zvykli, bylo by rozhodně dobré ji zde vidět i na konci roku 2014. Bronz v této statistice patří Golfu. Loserem vyhlašujeme Corsu, která spadla o 12 %. Dokazuje to tristní situaci evropské větve GM.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v lednu 2014 |
Pořadí | Model | 1/2014 [ks] | 1/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | VW Golf | 39 305 | 30 601 | 8 704 | 28,4% |
2. | VW Polo | 22 783 | 20 893 | 1 890 | 9,0% |
3. | Ford Fiesta | 22 389 | 20 651 | 1 738 | 8,4% |
4. | Renault Clio | 21 011 | 21 483 | -472 | -2,2% |
5. | Peugeot 208 | 18 492 | 19 743 | -1 251 | -6,3% |
6. | Škoda Octavia | 16 967 | 12 787 | 4 180 | 32,7% |
7. | Ford Focus | 16 154 | 17 682 | -1 528 | -8,6% |
8. | Audi A3/S3/RS3 | 15 600 | 8 490 | 7 110 | 83,7% |
9. | Opel/Vaux. Corsa | 14 187 | 16 122 | -1 935 | -12,0% |
10. | BMW řady 3 | 13 967 | 14 734 | -767 | -5,2% |
- | Celkem | 965 406 | 920 583 | 44 823 | 4,9% |