Minimální zájem českého zákazníka o Mini je vidět na prodejních číslech i na čtenosti článků o této značce. Možná je to trochu škoda. Třeba nový Clubman ve verzi Cooper S je stylové auto, ve kterém je radost sedět i jezdit.
Kapitoly článku:
Generační obměna u značky Mini zasáhla i model Clubman. Ten však změnil nejen techniku, ale i pojetí. Zatímco v předchozí generaci R55 šlo o jakýsi prodloužený hatchback nebo shooting brake s nepraktickými „jedenapůldveřmi“ na pravé straně, nová generace F54 se změnila v téměř normální malé kombi. S důrazem na slovo téměř.
Technika BMW, velikost Fabie
Velikostí se nové Mini Clubman blíží Škodě Fabia Combi, potud ho tedy můžeme považovat za běžný kombík segmentu B. Až na to, že běžné malé kombíky segmentu B zpravidla nemají motor jako ostrý hatchback, nestojí jako auto střední třídy a nemají interiér, který se co do výstřednosti detailů blíží kreacím Horacia Paganiho. A ano, běžné malé kombíky se také obvykle hodí pro převážení nákladu, což není úplně silná parketa Clubmanu. Leč popořádku.
Na platformě sdílené s BMW řady 2 (příležitostným čtenářům připomeneme, že Mini je součástí skupiny BMW) vytvořili designéři britské značky auto, které kombinuje designový sloh nejnovějšího Mini s prodlouženou karoserií na způsob předchozího Clubmanu. Osobně se domnívám, že každá další intepretace původního tvarosloví, jež pro znovuzrozené Mini vytvořil Frank Stephenson, je esteticky méně úspěšná než ta předchozí, ale pokud se vám Clubman líbí, rozmlouvat vám to nebudu.
Boční dveře má nový Clubman už normální, ale vzadu si neodpustil výstřelek v podobě nepraktických dvoukřídlých dveří
Boční dveře jsou u nové generace konvenční, tedy zavěšené vpředu, plnohodnotně velké a umístěné na obou stranách. Návrháři si ale neodpustili manýru v podobě dvojkřídlých zadních dveří, které jsou mimořádně nepraktické. Levou polovinu totiž nelze otevřít, pokud předtím neotevřete i pravou – a ta se navíc logicky otvírá směrem k chodníku. Když k tomu připočtete nevelký zavazadelník s vysokým prahem, není sporu o tom, že pro výlety do obchodního řetězce s naplocho baleným nábytkem nabízí trh vhodnější auta.
V zavazadlovém prostoru testovaného auta chyběla podlaha, pod kterou je ještě docela velká odkládací „vana“
Do tabulky naměřených rozměrů jsme přidali i Fabii kombi – ne proto, že by snad mělo jít o přímé konkurenty, ale abyste si mohli udělat představu, co od Clubmanu v tomto směru očekávat.
Mini Clubman: Rozměry prostoru pro zavazadla a srovnání (cm) |
Model |
Fabia |
Clubman |
Šířka mezi podběhy |
96 |
103 |
Šířka v nejširším místě |
147 |
103 |
Výška po roletu |
58 |
45 |
Šířka vstupního otvoru |
104 |
101 |
Výška vstupního otvoru |
71 |
63 |
Výška otevření pátých dveří |
191 |
- |
Délka ložné plochy |
94 |
96 |
Max. délka nákladu (k přednímu sedadlu spolujezdce) |
200 |
167 |
Výška nakládací hrany |
61 |
69 |
Teoretický minimální kvádr dm3 |
523 |
445 |
Nabídka prostoru pro cestující ovšem není zdaleka tak beznadějná, jak by člověk instinktivně čekal od auta s „mini“ názvem.
Mini Clubman: Rozměry prostoru pro cestující a srovnání (cm) |
Model |
Fabia |
Clubman |
První řada sedadel |
|
|
Šířka v úrovni loktů |
141 |
141 |
Minimální prostor pro hlavu |
92 |
94 |
Maximální prostor pro hlavu |
98 |
101 |
Délka sedáku |
52 |
50-55 |
Délka opěradla |
64 |
62 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče |
25 |
20 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče |
6 |
7 |
Druhá řada sedadel |
|
|
Šířka v úrovni loktů |
139 |
140 |
Prostor pro hlavu |
92 |
97 |
Délka sedáku |
46 |
48 |
Délka opěradla |
61 |
65 |
Minimální prostor pro nohy |
9 |
12 |
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 178 cm |
21 |
22 |
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 190 cm |
13 |
16 |
Maximální prostor pro nohy |
34 |
32 |
Interiér odpovídá novodobé tradici značky a pro mnohé zákazníky bude patrně nejsilnějším důvodem, proč po tomto svérázném kombíku toužit – nebo se mu naopak vyhnout širokým obloukem. Všudypřítomné téma oblouků a kružnic dává kabině přátelské vyznění, podtržené zdobnými detaily typu pochromovaných tlačítek ovládání oken nebo rozkošných páčkových spínačů na středové konzole.
Celkový design i detaily typu páčkových spínačů dávají Clubmanu atmosféru jedinečnosti
Samotné plasty nepůsobí nijak hodnotným dojmem, ale kombinace dekoračních lišt, čalounění a zmíněných detailů přesto v součtu navozuje docela luxusní atmosféru. Příslušnost k prémiovému BMW pak dává Clubman na odiv nastavitelnými předními sedáky nebo palubním systémem iDrive, jehož vícesměrový ovladač s dotykovou ploškou je mezi malými a vlastně i kompaktními auty nevídaným luxusem. Abyste se ale necítili jako ve služební trojce, je grafické rozhraní iDrive vyvedené v divočejších barvách a proložené rádoby vtipnými texty jako „maximální motokárový pocit“.
Mini nemívala skvělá sedadla, ale tahle jsou komfortní a dobře vedou tělo; vzadu mají cestující ve všech směrech víc místa než ve Fabii, dva dospělí se tam usadí v pohodlí
Překvapivý prostor pro cestující
Vyspělá kombinace motoru a převodovky
Nízká cestovní spotřeba
Na poměry značky výborný komfort opružení
Jedinečné detaily v interiéru
Infotainment na úrovni prémiových aut
Nepraktické páté dveře
Nepravidelně tvarovaný zavazadelník
Vysoká cena
6 /10
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman