10
Fotogalerie

Evropský trh v lednu 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Evropský trh s novými osobními automobily pokračoval i v prvním měsíci roku 2014 v růstu. Mezi desítku nejoblíbenějších aut se znovu vešla mladoboleslavská Octavia.

V prvním měsíci letošního roku se na starém kontinentu prodalo 965,4 tisíce nových osobních aut. Loni počty registrací přesáhly hranici 920,5 tisíce exemplářů. Aktuální navýšení tak činí 4,9 %, což je na samém počátku sezóny velmi pozitivní. Trh vyskočil přesně o 44.823 vozů, v měsíčním porovnání roste od loňského září, takže zaznamenal už pátý plusový výsledek za sebou.

Lze tedy hovořit o tom, že recese je pryč? Uvidíme. JATO Dynamics zahrnuje do svých statistik celkem třicítku evropských zemí včetně České republiky. Mimo EU sem patří též Island, Norsko, Srbsko a Švýcarsko, kromě Srbska se tedy jedná o členy EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). Ze států Unie chybí naopak Bulharsko a Malta.

Situace v jednotlivých zemích

Jedničkou je Německo, kde si klienti koupili bez čtyř kusů 206 tisíc nových vozů, což je o 7,2 % více než loni. Ještě o čtyři desetinky větší navýšení vykazuje stříbrná Británie (154,5 tisíce místo 143,6 tis.). Francouzský trh zaznamenal jen půlprocentní zisk a je třetím největším se 125,4 tisíci exempláři.

Velkou pětku doplňují Itálie (118,7 tisíce, +3,4 %) a Španělsko (54,4 tisíce, +8,9 %). Minulý rok se země corridy musela sklonit před Belgií, která je aktuálně šestá. Na Pyrenejském poloostrově se však v polovině ledna rozjelo už páté kolo šrotovného, které růstu pochopitelně napomáhá. Česká republika obsadila 14. místo s 13.638 kusy. Toto číslo je o 13 % vyšší než v úvodu letopočtu 2013, kdy jen těsně překročilo 12 tisíc registrací.

Pozitivum představuje i to, že se zlepšilo celkem 23 států, mírné poklesy zaznamenaly Norsko, Belgie, Švýcarsko, Nizozemí a Estonsko. Rakousko je na tom s -13,6 % hůře, vzhledem k objemům se jedná o důležitou zemi. Prodeje u našich jižních sousedů spadly z 27,7 na necelých 24 tisíc kusů. Propadákům mimochodem vévodí naprosto nedůležitý Kypr.

Pořadí značek

Značkám vévodí pochopitelně Volkswagen (122 801 registrací) před Fordem (67 869) a překvapivě třetím Peugeotem (61 874). Mezi padesáti a šedesáti tisíci přírůstků mají Renault, Opel, Audi a Citroën. Německé duo BMW a Mercedes-Benz rozdělil tentokrát Fiat, v první desítce tak není opět ani jeden japonský zástupce. I registrace trojcípé hvězdy však přesáhly 45 tisíc.

Z nejlepších výrobců vykazuje lepší čísla celá osmička. U Peugeotu (+9,4 %) se povedl výborný start druhé generaci modelu 308, čerstvému evropskému Autu roku 2014. Ford má +8,5 % a VW slušných +7,8 %, jen o desetinku menší zisk zaznamenalo sesterské Audi. Nejhůře je na tom naopak Opel spolu s britským Vauxhallem, výsledek -8 % zapříčinil nízký odbyt Astry v Albionu a v Německu. V Top 10 modelů ji také postrádáme. Tam není ani Citroën C4 Picasso, přesto způsobil, že se dvojitému šípu začíná dařit. Má o 4,4 % více než loni.

Desítka nejúspěšnějších modelů

Asi nejdůležitějším žebříčkem je právě ten modelový, který přinášíme v přehledné tabulce. Tady jasně vládne Wolfsburg, byť Polo se v Německu nevyrábí. Menšího sourozence ale překonal jasně Golf (39,3 tisíce aut), malý vůz se dvěma véčky se musel spokojit se stříbrem.

Aby taky ne, vždyť má jen 58 % registrací bestselleru. Fiesta je tedy až třetí, což u ní zas až tak zvykem nebývá. Zbytek první pětky okupují Francouzi, konkrétně Clio a 208, i když oba zaznamenali mírné ztráty.

Šplhounem je Audi A3 včetně sportovních verzí S a RS, 83,7 % představuje skutečný veleskok. Kompakt se čtyřmi kruhy vystřelil z necelých 8,5 tisíce na rovných 15.600 aut a v celkovém pořadí je osmý. Vzhledem k tomu, že nejde o levní zboží, je třeba smeknout.

Ještě o dvě příčky výše najdeme Octavii, která si polepšila o výrazných 32,7 %. Na její přítomnost mezi desítkou nejlepších jsme si již zvykli, bylo by rozhodně dobré ji zde vidět i na konci roku 2014. Bronz v této statistice patří Golfu. Loserem vyhlašujeme Corsu, která spadla o 12 %. Dokazuje to tristní situaci evropské větve GM.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v lednu 2014

Pořadí Model 1/2014 [ks] 1/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VW Golf 39 305 30 601 8 704 28,4%
2. VW Polo 22 783 20 893 1 890 9,0%
3. Ford Fiesta 22 389 20 651 1 738 8,4%
4. Renault Clio 21 011 21 483 -472 -2,2%
5. Peugeot 208 18 492 19 743 -1 251 -6,3%
6. Škoda Octavia 16 967 12 787 4 180 32,7%
7. Ford Focus 16 154 17 682 -1 528 -8,6%
8. Audi A3/S3/RS3 15 600 8 490 7 110 83,7%
9. Opel/Vaux. Corsa 14 187 16 122 -1 935 -12,0%
10. BMW řady 3 13 967 14 734 -767 -5,2%
- Celkem  965 406 920 583 44 823 4,9%
10. BMW řady 3 – 13 967 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg09. Opel Corsa – 14 187 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg08. Audi A3, S3 a RS3 – 15 600 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg07. Ford Focus – 16 154 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg06. Škoda Octavia – 16 967 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg05. Peugeot 208 – 18 492 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg04. Renault Clio – 21 011 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg03. Ford Fiesta – 22 389 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg02. Volkswagen Polo – 22 783 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg01. Volkswagen Golf – 39 305 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg

Doporučujeme

Články odjinud