Za jednou z nejúspěšnějších kampaní v automobilové historii stojí dva přátelé - šikovný designér a animátor od Disney. Jejich výtvory pobláznily celou Ameriku.
V dobách, kdy byla počítačová grafika ještě v plenkách a Photoshop by mohl být možná tak obchod s fotografiemi někde v Anglii, vznikaly reklamy a produktové letáky s tužkou v ruce. Tato na první pohled obyčejná a nudná práce se ovšem stala kultovní záležitostí, kterou dodnes vyhledávají nadšenci z celého světa.
Hlavními představiteli tohoto směru byli Art Fitzpatrick a Van Kaufman. Úspěch a sláva ručního malování v padesátých letech minulého století v Americe spočíval ve velkém rozmachu komiksů. Kdo byl mistr pera, měl šanci stát se slavným a bohatým kreslířem. Nesměl ale chybět nápad.
Art Fitzpatrick vystudoval uměleckou školu v Detroitu a jeho první práce byla v automobilce Chrysler, kde pracoval jako designér. Spolupracoval například na voze Packard 180 Sedan. V roce 1938, dva roky po vystudování, se s rodiči odstěhoval do Kalifornie, kde získal práci v designovém studiu u mistra Darrina.
Během druhé světové války podstoupil výcvik u námořnictva a poté sloužil v Námořním úřadu pro výzkum. Po skončení války se Fitzpatrick angažoval u automobilky Mercury, kde dostal za úkol vytvářet reklamní obrázky. Právě zde celá slavná pouť započala. Hnacím motorem legendárních obrázků bylo setkání s Vanem Kaufmanem, bývalým animátorem studia Disney.
Fitzpatrick a Kaufman začali spolupracovat a stali se z nich přátelé. Art se zaměřoval na auta a Kaufman na scénu a lidi. Netrvalo dlouho a veřejnost si jejich unikátní přístup k malbě zamilovala. Kluci jejich obrázky sbírali, vystřihovali si je z časopisů a z kreslířů se staly celebrity. Když se dnes v aukci objeví nějaká původní kresba, létají přihazovací plácačky jedna přes druhou.
Největší bomba přišla v roce 1959, kdy dostala dvojice za úkol nakreslit kampaň pro Pontiac s názvem „wide-track“. Toto byl od americké automobilky velmi chytrý reklamní tah. Spočíval v tom, že se jeho vozy začaly kreslit s velmi širokým rozchodem kol a nízkou světlou výškou. Výsledek pak přitahoval diváky mnohem více než klasické a věrohodnější kresby.
Právě touto prací se dvojice navždy zapsala do dějin nejen amerického, ale i světového motorismu. Na kresby amerických aut přeci dříve či později narazí každý z nás - ve starých časopisech, v televizi, na pohlednici nebo na internetu. Teď už i víte, kdo v nich byli ti největší machři.