Škoda pohonu svých vozů na stlačený zemní plyn (CNG) stále věří a rovněž nová generace Octavie již přijela  ve verzi G-TEC  s dvojicí nádrží, malou pro benzin a velkou hlavní pro CNG. Zdroj: Škoda

Škoda pohonu svých vozů na stlačený zemní plyn (CNG) stále věří a rovněž nová generace Octavie již přijela ve verzi G-TEC s dvojicí nádrží, malou pro benzin a velkou hlavní pro CNG. | Zdroj: Škoda

Pokud ale chcete být ještě více uvědomělí o svém dopadu na životní prostředí, modely G-TEC mohou jezdit i na takzvaný bioplyn, který vzniká čistě z bioodpadu nebo zeleniny. A právě jeho využití a tvorbu nyní značka rozebírá podrobněji. Zdroj: Škoda

Pokud ale chcete být ještě více uvědomělí o svém dopadu na životní prostředí, modely G-TEC mohou jezdit i na takzvaný bioplyn, který vzniká čistě z bioodpadu nebo zeleniny. A právě jeho využití a tvorbu nyní značka rozebírá podrobněji. | Zdroj: Škoda

Na čerpacích stanicích s bioplynem se tak můžete dočíst, že do své nové Octavie tankujete například koňský hnůj. Zdroj: Škoda

Na čerpacích stanicích s bioplynem se tak můžete dočíst, že do své nové Octavie tankujete například koňský hnůj. | Zdroj: Škoda

A vlastně je to pravda. I když mezi nádrží auta a skladem s koňskou mrvou, ale i spoustou mrkve nebo cibule, vede cesta přes několik nádrží a trubek. Zdroj: Škoda

A vlastně je to pravda. I když mezi nádrží auta a skladem s koňskou mrvou, ale i spoustou mrkve nebo cibule, vede cesta přes několik nádrží a trubek. | Zdroj: Škoda

Normálně využitelné jídlo se nicméně k výrobě bioplynu nepoužívá. Například v rakouském zařízení EVM Biogas Margarethen tak využívají k procesu jen zbytky zeleniny... Zdroj: Škoda

Normálně využitelné jídlo se nicméně k výrobě bioplynu nepoužívá. Například v rakouském zařízení EVM Biogas Margarethen tak využívají k procesu jen zbytky zeleniny... | Zdroj: Škoda

...které z nějakého důvodu nemohly na pulty obchodů, například kvůli neodpovídající kvalitě, a je tedy odpadem určeným k vyhození. Stejně jako třeba kukuřičné klasy zbavené zrn a kukuřičné slupky. Zdroj: Škoda

...které z nějakého důvodu nemohly na pulty obchodů, například kvůli neodpovídající kvalitě, a je tedy odpadem určeným k vyhození. Stejně jako třeba kukuřičné klasy zbavené zrn a kukuřičné slupky. | Zdroj: Škoda

„Na jaře, když byla velká omezení kvůli koronaviru, jsme měli i brambory původně určené pro jeden řetězec rychlého občerstvení,“ dodává Lukas Malaschofsky z EVM Biogas Margarethen. Zdroj: Škoda

„Na jaře, když byla velká omezení kvůli koronaviru, jsme měli i brambory původně určené pro jeden řetězec rychlého občerstvení,“ dodává Lukas Malaschofsky z EVM Biogas Margarethen. | Zdroj: Škoda

Výrobna využívá i například trávu posekanou v areálu nedalekého vídeňského letiště. Zdroj: Škoda

Výrobna využívá i například trávu posekanou v areálu nedalekého vídeňského letiště. | Zdroj: Škoda

Všechen bioodpad pak putuje do obřích nádrží, kde se do nich pustí bakterie a začne se uvolňovat metan. Zdroj: Škoda

Všechen bioodpad pak putuje do obřích nádrží, kde se do nich pustí bakterie a začne se uvolňovat metan. | Zdroj: Škoda

Ten poté prochází čištěním, při kterém z něj například uhlíkové filtry nebo různé čisticí procesy odebírají znečišťující látky, třeba síru (na tu je metan bohatý, pokud vzniká například z cibule) nebo CO₂. Více v článku... Zdroj: Škoda

Ten poté prochází čištěním, při kterém z něj například uhlíkové filtry nebo různé čisticí procesy odebírají znečišťující látky, třeba síru (na tu je metan bohatý, pokud vzniká například z cibule) nebo CO₂. Více v článku... | Zdroj: Škoda

Pokud ale chcete být ještě více uvědomělí o svém dopadu na životní prostředí, modely G-TEC mohou jezdit i na takzvaný bioplyn, který vzniká čistě z bioodpadu nebo zeleniny. A právě jeho využití a tvorbu nyní značka rozebírá podrobněji. Zdroj: Škoda
Na čerpacích stanicích s bioplynem se tak můžete dočíst, že do své nové Octavie tankujete například koňský hnůj. Zdroj: Škoda
A vlastně je to pravda. I když mezi nádrží auta a skladem s koňskou mrvou, ale i spoustou mrkve nebo cibule, vede cesta přes několik nádrží a trubek. Zdroj: Škoda
Normálně využitelné jídlo se nicméně k výrobě bioplynu nepoužívá. Například v rakouském zařízení EVM Biogas Margarethen tak využívají k procesu jen zbytky zeleniny... Zdroj: Škoda
10
Fotogalerie

I nová Škoda Octavia může jezdit na hnůj či cibuli. Víte, jak vzniká šetrný bioplyn?

Koňský hnůj, vyhozená zelenina nebo posekaná tráva. Na tohle všechno může jezdit vaše nová Octavia a další vozy na CNG.

Škoda pohonu svých vozů na stlačený zemní plyn (CNG) stále věří a rovněž nová generace octavie již přijela ve verzi G-Tec s dvojicí nádrží, malou pro benzin a velkou hlavní pro CNG. Pokud ale chcete být ještě více uvědomělí o svém dopadu na životní prostředí, modely G-Tec mohou jezdit i na takzvaný bioplyn, který vzniká čistě z bioodpadu nebo zeleniny. A právě jeho využití a tvorbu nyní značka rozebírá podrobněji.

Na čerpacích stanicích s bioplynem se tak můžete dočíst, že do své nové octavie tankujete například koňský hnůj. A vlastně je to pravda. I když mezi nádrží auta a skladem s koňskou mrvou, ale i spoustou mrkve nebo cibule, vede cesta přes několik nádrží a trubek.

Normálně využitelné jídlo se nicméně k výrobě bioplynu nepoužívá. Například v rakouském zařízení EVM Biogas Margarethen tak využívají k procesu jen zbytky zeleniny, které z nějakého důvodu nemohly na pulty obchodů, například kvůli neodpovídající kvalitě, a je tedy odpadem určeným k vyhození. Stejně jako třeba kukuřičné klasy zbavené zrn a kukuřičné slupky.

„Na jaře, když byla velká omezení kvůli koronaviru, jsme měli i brambory původně určené pro jeden řetězec rychlého občerstvení,“ dodává Lukas Malaschofsky z EVM Biogas Margarethen. Výrobna využívá i například trávu posekanou v areálu nedalekého vídeňského letiště.

Všechen bioodpad pak putuje do obřích nádrží, kde se do nich pustí bakterie a začne se uvolňovat metan. Ten poté prochází čištěním, při kterém z něj například uhlíkové filtry nebo různé čisticí procesy odebírají znečišťující látky, třeba síru (na tu je metan bohatý, pokud vzniká například z cibule) nebo CO₂. Toto čištění má mnoho fází a stupňů a na jeho konci vzniká bioplyn odpovídající normám pro veřejné plynovody a tankování do plynových automobilů.

Část takto vyrobeného plynu jde do čerpací stanice na okraji areálu, část do veřejného plynovodu. Roční produkce rakouského zařízení je 2.800.000 kilogramů bioplynu. Pro zajímavost, tímto množstvím byste u poslední Octavie G-Tec naplnili celkem 161.569 nádrží.

Nejde přitom jen o výrobu bioplynu k využití pro vozidla. Ne všechen metan jde totiž na čistění, ale část míří i do agregátu, který vyrábí 5.200.000 kW/h elektřiny ročně a teplo zásobující asi 70 domácností v okolí. A pomyslný přírodní koloběh se nakonec vrací na samotný začátek celého procesu – materiál, který posloužil jako zdroj pro výrobu metanu, je následně použitelný jako hnojivo.

Jak ovšem uvádí web levnevozeni.cz, oficiální síť stanic, kde by se dal bioplyn tankovat, v současné době neexistuje. Bioplyn se tedy vyplatí tehdy, pokud máte v blízkosti bioplynovou stanici, družstvo nebo skládku, která plyn nabízí k tankování do vozidel. Cena by přitom měla být obecně nižší než klasické CNG.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud