40
Fotogalerie

První jízdní dojmy: Ford Ranger

Tento týden je na novinky hodně bohatý. Kromě celkem pěti nových hybridů přichází další zajímavý automobil – nová generace Fordu Ranger. Zaujmout chce zákazníky především designem, moderním interiérem a prvotřídními užitkovými vlastnostmi.

Kapitoly článku:


Když se to sejde, tak se opravdu nenudíme. V pondělí proběhlo představení nových hybridů značky Toyota, v úterý přišel se svými hybridy Peugeot a na další den si připravil prezentaci Ford, který uvádí novou generaci terénního pick-upu Ranger. Mimochodem tím tento týden nekončí, protože na nás (a tedy i na vás) čekají ještě novinky z dílny Infinity a na český trh vstoupí velmi brzy Citroën C4 Aircross, ale to trochu předbíhám.

Ford Ranger jednoznačně zaujme hned na první pohled. Může za to na tuto kategorii neobvykle uhlazený design. Nemalou měrou přispěli k celkovému tvarování bývalí konstruktéři přímo z F1, kteří pomáhali optimalizovat aerodynamiku. Výsledkem je mimochodem hodně skloněné čelní okno, „čistý“ podvozek, kde jsou všechny komponenty „schovány“ (což se velice hodí také při jízdě v terénu) a relativně tichý interiér. I když na dokonalé odhlučnění rovnou zapomeňte, protože rozměrná zpětná zrcátka začínají hučet už při nějakých 120 km/h. Přesto jde na danou kategorii o velmi dobrý výsledek. Součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,40. Sluší se dodat, že například VW Amarok je na tom co se týká aerodynamiky stejně.

ford_ranger_01.JPGford_ranger_04.JPG 
Design zaujme hned na první pohled. Kromě výrazné masky dostal Ranger také hodně skloněné přední sklo.

Ford Ranger přichází se třemi provedeními karoserie (jednoduchá, dvojitá kabina a Super Cab), což znamená dvě různé délky. Kratší a základní varianta s jednoduchou kabinou je dlouhá 5274 mm, ta delší pak 5359 mm. Celková šířka je 1850 mm a výška nenaloženého automobilu se pohybuje od 1703 mm po 1815 mm v závislosti na typu karoserie.

Interiér: osobním autům zase blíž

Terénní pick-upy v poslední době nabraly jasný směr. Chtějí se přiblížit co nejvíce běžným osobním automobilům. Amarok v tomto ohledu udělal velkou „díru do světa“ a Ford Ranger jej chce následovat. Samozřejmě záleží na tom, jakou úroveň výbavy vyberete. My jsme dostali na první kilometry druhou nejvyšší výbavu Limited a vozy s maximální úrovní Wildtrak. Pro obě platí, že interiér si s osobními auty v ničem nezadá a na poměry kategorie terénních pick-upů je bez přehánění luxusní.

ford_ranger_16.JPGford_ranger_17.JPG 
V interiéru sice převládají tvrdé plasty, přesto ale působí velmi hodnotně.

Podstatnější kapitolou je prostor. U konstrukčně starších konkurentů totiž v případě nejoblíbenější dvojité kabiny zůstávají zadní místa spíše nouzová. Na nohy sice bývá dostatek prostoru, ale kvůli kolmým opěradlům se nesedí příliš komfortně. Volkswagen Amarok tohle vyřešil velmi úspěšně a dá se říci, že interiér odpovídá standardům běžných SUV. Ranger tento trend následuje, oproti Amaroku ale subjektivně nabídne více místa pro nohy. Celkově se sedí v novém pick-upu pohodlně.

Dva motory pro Evropu

Český zákazník najde v nabídce pro Ford Ranger celkem tři motorizace. Základem je naftový 2.2 Duratorq TDCi s maximálním výkonem 92 kW a s vrcholem točivého momentu 330 Nm. Nad ním stojí výkonnější alternativa s maximem 110 kW a 375 Nm. Nejsilnější motorizací je pětiválec 3.2 Duratorq TDCi s parametry 147 kW a 470 Nm. Na mimoevropských trzích bude Ranger nabízen ještě s benzinovým čtyřválcem 2.5 Duratec (122 kW a 226 Nm). Základní naftový motor je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, u ostatních dieselů můžete vybírat mezi manuálem nebo automatem.

ford_ranger_34.JPGford_ranger_36.JPG 
Na silnici je Ranger relativně pohodlný, ale pořád jde o pracovní pick-up. Zadní nezatížená náprava tak komfort jízdy trochu zhoršuje.

Na prvních několik málo kilometrů jsem si vzal výkonnější dva-dvojku Duratorq TDCi. Když už jsme začali s tím srovnáváním s VW Amarok, pak musím říci, že jeho dvoulitrové TDI umí být o něco kultivovanější. Ranger na tom není špatně, ale ze standardu segmentu podle mého názoru v tomto ohledu nijak zásadně nevyčnívá. Výkon stačí na solidní dynamiku, ale to by neměl být u Rangera důležitý údaj. Na silniční zájemce zaměřená vrcholná verze Wildtrak je k dispozici pouze v kombinaci s vrcholným pětiválcovým dieselem.

Překvapením se pro mě stala manuální převodovka. Její dráhy jsou velice krátké a přesné. Ford obecně staví auta pro řidiče jízdně zajímavá a Ranger není výjimkou. Přestože se vůz řídí celkem příjemně (alespoň takové byly první dojmy), pořád jde o pracovní automobil, u kterého se předpokládá, že bude na korbě vozit těžké věci. Bez ohledu na to, co zvolíte, zvládne váš Ranger přes jednu tunu nákladu. Nejvíce odveze provedení Single Cab 4x4 osazené základním dieselem. Užitná hmotnost je 1265 kg.

ford_ranger_38.JPGford_ranger_42.jpg 
Mimo silnice působí Ranger suverénně. Limitem je pouze dlouhý rozvor náprav.

Stinnou stránkou těchto schopností je logicky tužší odpružení, což je při jízdě dost znát. Volkswagen to u Amaroku vyřešil „lišácky“ a nabízí dvě verze zadních listových per. Chytré řešení vychází vstříc jak zájemcům o užitkové auto s maximálními schopnostmi, tak těm druhým, kteří tráví drtivou většinu času na silnici. Škoda, že Ford Ranger toto také nenabízí.

Terén bez kompromisů

Velkou předností nového Rangeru jsou schopnosti v terénu. Světlá výška 229 mm je dobrý předpokladem pro bezstarostnou jízdu mimo silnice. Přední nájezdový úhel i ten zadní mají shodně 28° a jediným limitem zůstává rozvor náprav (3220 mm). Brodivost je taktéž silnou zbraní. Všechny verze osazené pohonem 4x4 dokáží projet až 800 mm hlubokou vodu. U 4x2 to je o 200 mm méně.

ford_ranger_29.JPGford_ranger_31.JPG 
Režim pohonu všech kol vybírá řidič pomocí otočného ovladače. K dispozici je také asistent pro sjíždění prudkých svahů. Rychlost lze nastavit pomocí tlačítek na volantu.

Standardně Ranger 4x4 využívá pohon zadní nápravy, pomocí otočného ovladače lze připojit nápravu přední, případně ještě zařadit redukci. Tím to ale končí. Uzávěrku zadního diferenciálu v ceníku nenajdete. Ranger případné problémy s trakcí řeší pomocí elektroniky, která protáčející se kolo přibrzdí.

Během naší jízdy tohle fungovalo spolehlivě, ale nemohu si pomoci, diferenciál je prostě diferenciál. Celkově působil Ranger v terénu dost suverénně, ale podrobnější hodnocení si raději nechám až na plnohodnotný test.

Cena „od“

Nejlevnější Ford Ranger s jednoduchou kabinou, základní výbavou a pohonem 4x2 stojí 582 600 Kč včetně DPH. Výkonnější naftová dva-dvojka je k dispozici pouze s pohonem všech kol a její cena startuje na 732 000 Kč. Nutno podotknout, že jde o kabinu Super Cab. Jednoduchá kabina je totiž vyhrazena pouze pro nejzákladnější provedení. První Wildtrak s pětiválcem v provedení Super Cab už překonává hranici jednoho milionu Kč (1 050 000 Kč). Za plnohodnotnou dvojitou kabinu připlatíte pouhých 12 000 Kč.

Výbava obsahuje všechno možné. Důležité je, že ve standardu pro všechny úrovně najdeme kompletní sadu bezpečnostních asistentů, což je jeden z důvodů, proč nový Ford Ranger obdržel v nárazových testech maximální počet pěti hvězdiček. 

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud