Kapitoly článku:
Modely kategorie SUV jsou pro automobilky zlatým dolem. Tím spíše pro ty, které byly jinak živy z prodeje spíše exkluzivních a sportovně zaměřených vozů. Za všechny jmenujme Porsche, které se díky SUV Cayenne postavilo na nohy a málem ovládlo celý koncern Volkswagen.
První X5 se od tehdejších SUV lišila především tím, jak jezdila - jako obyčejné auto. Pro automobilku to byl průlomový model, který existenci SUV v portfoliu značky obhájil
I pro automobilku BMW byly (a jsou) vozy SUV výnosným podnikem. A právě teď slaví patnácté narozeniny zakladatel rodu - BMW X5. Na trh přišlo v roce 1999 a vyrábí se ve Spojených státech, což je také klíčový trh. Ve své době se jednalo o jedno z nejlépe jezdících SUV na trhu. Skutečně, první X5 jezdila jako normální osobák.
Některým nadšencům do tradiční koncepce vozů BMW samozřejmě leží všechny další aplikace modelů s označením X v žaludku, zejména pak podivná X6, která vlastně doposud nemá na trhu konkurenci. Nicméně o prodejním úspěchu se skutečně nedá diskutovat.
K vozům BMW řady X patří neodmyslitelně také pohon všech kol označovaný jako xDrive, i když první modely BMW X5 neměly systém s elektronicky ovládanou rozvodovkou a přerozdělováním točivého momentu, jak ho známe teď. Pohon obstarával klasický centrální diferenciál s pevným rozdělením točivého momentu mezi nápravy.
BMW X5 se dnes vyrábí už ve třetí generaci. O pohon se prvně stará také čtyřválec a můžete mít i čistě zadokolku - je lehčí a tedy papírově úspornější. Z dalších modelů připomeňme již zmíněnou X6, menší model X3, na ní založenou novou X4 a nejmenší X1. Údajně má přijít ještě model X2 a pořád se spekuluje o velkém BMW X7, které má být především luxusní alternativou k Range Roveru.