Anatomie mužského a ženského těla se odlišuje. V případě dopravní nehody bude tedy rozdílná stavba těla reagovat na vzniklé síly také odlišně. Zdroj: EuroNCAP

Anatomie mužského a ženského těla se odlišuje. V případě dopravní nehody bude tedy rozdílná stavba těla reagovat na vzniklé síly také odlišně. | Zdroj: EuroNCAP

Nehledě na to jsou ale testovací figuríny částečně zobrazující ženské pohlaví využívány v malém procentu nárazových testů, a to především na místě spolujezdce. Zdroj: EuroNCAP

Nehledě na to jsou ale testovací figuríny částečně zobrazující ženské pohlaví využívány v malém procentu nárazových testů, a to především na místě spolujezdce. | Zdroj: EuroNCAP

Informace přinesl průzkum magazínu Consumer Reports, který dodává, že při nehodách jsou proto ženy za volantem vystavovány mnohem většímu riziku úrazu... Zdroj: EuroNCAP

Informace přinesl průzkum magazínu Consumer Reports, který dodává, že při nehodách jsou proto ženy za volantem vystavovány mnohem většímu riziku úrazu... | Zdroj: EuroNCAP

...neboť jejich odlišná stavba těla není v nárazových testech rozsáhleji zohledněna. A nejde pouze o závěry jediného magazínu. Zdroj: EuroNCAP

...neboť jejich odlišná stavba těla není v nárazových testech rozsáhleji zohledněna. A nejde pouze o závěry jediného magazínu. | Zdroj: EuroNCAP

Tyto závěry totiž podtrhují i další americké studie. Například průzkum univerzity ve Virginii z roku 2019 prověřoval záznamy nehod a zranění posádek na základě věku, hmotnosti člověka, závažnosti nehody a staří vozu. Zdroj: EuroNCAP

Tyto závěry totiž podtrhují i další americké studie. Například průzkum univerzity ve Virginii z roku 2019 prověřoval záznamy nehod a zranění posádek na základě věku, hmotnosti člověka, závažnosti nehody a staří vozu. | Zdroj: EuroNCAP

Jedním z výsledků bylo, že cestující ženského pohlaví mají ve srovnání s muži o 73 % vyšší riziko úrazu při čelním střetu. Zdroj: EuroNCAP

Jedním z výsledků bylo, že cestující ženského pohlaví mají ve srovnání s muži o 73 % vyšší riziko úrazu při čelním střetu. | Zdroj: EuroNCAP

Podle nedávné studie americké vládní agentury NHTSA mají zase ženy řidičky, používající bezpečnostní pás, o 17 % větší riziko úmrtí při čelním nárazu než muži. Zdroj: EuroNCAP

Podle nedávné studie americké vládní agentury NHTSA mají zase ženy řidičky, používající bezpečnostní pás, o 17 % větší riziko úmrtí při čelním nárazu než muži. | Zdroj: EuroNCAP

Consumer Reports navíc dodává, že v současnosti na světě neexistuje testovací figurína, která by věrohodně zobrazovala průměrnou stavbu ženského těla. Více v článku... Zdroj: EuroNCAP

Consumer Reports navíc dodává, že v současnosti na světě neexistuje testovací figurína, která by věrohodně zobrazovala průměrnou stavbu ženského těla. Více v článku... | Zdroj: EuroNCAP

Nehledě na to jsou ale testovací figuríny částečně zobrazující ženské pohlaví využívány v malém procentu nárazových testů, a to především na místě spolujezdce. Zdroj: EuroNCAP
Informace přinesl průzkum magazínu Consumer Reports, který dodává, že při nehodách jsou proto ženy za volantem vystavovány mnohem většímu riziku úrazu... Zdroj: EuroNCAP
...neboť jejich odlišná stavba těla není v nárazových testech rozsáhleji zohledněna. A nejde pouze o závěry jediného magazínu. Zdroj: EuroNCAP
Tyto závěry totiž podtrhují i další americké studie. Například průzkum univerzity ve Virginii z roku 2019 prověřoval záznamy nehod a zranění posádek na základě věku, hmotnosti člověka, závažnosti nehody a staří vozu. Zdroj: EuroNCAP
8
Fotogalerie

Figurína ženy pro nárazové testy vlastně neexistuje. Ženám ale hrozí vyšší riziko

Přestože se mužské a ženské tělo liší, figuríny v nárazových testech většinou zobrazují právě stavbu průměrného muže. Podle nejnovější studie jsou ale ženy za volantem vystavovány většímu riziku úrazu.

Anatomie mužského a ženského těla se odlišuje. V případě dopravní nehody bude tedy rozdílná stavba těla reagovat na vzniklé síly také odlišně. Nehledě na to jsou ale testovací figuríny částečně zobrazující ženské pohlaví využívány v malém procentu nárazových testů, a to především na místě spolujezdce.

Informace přinesl průzkum magazínu Consumer Reports, který dodává, že při nehodách jsou proto ženy za volantem vystavovány mnohem většímu riziku úrazu, neboť jejich odlišná stavba těla není v nárazových testech rozsáhleji zohledněna. A nejde pouze o závěry jediného magazínu.

Tyto závěry totiž podtrhují i další americké studie. Například průzkum univerzity ve Virginii z roku 2019 prověřoval záznamy nehod a zranění posádek na základě věku, hmotnosti člověka, závažnosti nehody a staří vozu. Jedním z výsledků bylo, že cestující ženského pohlaví mají ve srovnání s muži o 73 % vyšší riziko úrazu při čelním střetu. Podle nedávné studie americké vládní agentury NHTSA mají zase ženy řidičky, používající bezpečnostní pás, o 17 % větší riziko úmrtí při čelním nárazu než muži.

Consumer Reports navíc dodává, že v současnosti na světě neexistuje testovací figurína, která by věrohodně zobrazovala průměrnou stavbu ženského těla. Organizace a agentury provádějící nárazové testy používají k některým testům pouze o několik procent zmenšené figuríny vycházející ze standardní „mužské“ figuríny.

Podle lékařských expertů to ovšem nestačí, jelikož ženské tělo není „pouhou zmenšeninou mužského těla“ a mnohem komplexněji se liší stavbou kostry či materiálovými vlastnostmi. Ve výsledku se má tato menší figurína přibližovat stavbou těla k jen asi 5 % ženské populace. Ani zmíněnou zmenšenou figurínu přitom organizace jako americká IIHS nebo Euro-NCAP ale nevyužívají ve všech typech nárazových testů.

Consumer Reports nakonec zdůrazňuje, že pokrok v automobilové bezpečnosti je silně regulován předpisy. Dokud tedy vládní standardy nebudou organizacím nařizovat používání nových typů figurín, které by důkladněji představovaly průměrné ženské tělo, zřejmě se v nejbližší době žádné změny v tomto problému nedočkáme.

Doporučujeme

Články odjinud