Příznivci vznětových motorů letos slaví 125 let od podání patentu Rudolfa Diesela. Ten tak učinil 25. února 1892. Věděli jste však, že slavný Diesel nebyl tak úplně první, kdo začal pod tlakem vstřikovat palivo podobné naftě do spalovacího prostoru?

Příznivci vznětových motorů letos slaví 125 let od podání patentu Rudolfa Diesela. Ten tak učinil 25. února 1892. Věděli jste však, že slavný Diesel nebyl tak úplně první, kdo začal pod tlakem vstřikovat palivo podobné naftě do spalovacího prostoru?

Již rok před podaným patentem tuto technologii představil Herbert Akroyd-Stuart u společnosti Hornsby-Akroyd. Jak bychom asi říkali dnešním naftovým motorům, kdyby nebyl patent uznán Rudolfu Dieselovi?

Již rok před podaným patentem tuto technologii představil Herbert Akroyd-Stuart u společnosti Hornsby-Akroyd. Jak bychom asi říkali dnešním naftovým motorům, kdyby nebyl patent uznán Rudolfu Dieselovi?

Víte také, že se spory vedou též o tvůrci první osobního automobilu se vznětovým motorem? První tento nápad realizoval vizionář André Citroën.

Víte také, že se spory vedou též o tvůrci první osobního automobilu se vznětovým motorem? První tento nápad realizoval vizionář André Citroën.

Citroën Rosalie byl s naftovým motorem představen již v roce 1933. Zároveň to zřejmě bylo vůbec poprvé co dieselům házela klacky pod nohy legislativa. Kvůli nemoderním předpisům skončila dieselová Rosalie ve fázi prototypu a nikdo si ji nikdy nekoupil…

Citroën Rosalie byl s naftovým motorem představen již v roce 1933. Zároveň to zřejmě bylo vůbec poprvé co dieselům házela klacky pod nohy legislativa. Kvůli nemoderním předpisům skončila dieselová Rosalie ve fázi prototypu a nikdo si ji nikdy nekoupil…

…což neplatilo u Mercedesu, který o tři roky později představuje model 260 D. Tomu tak patří prvenství v oblasti sériově vyráběných osobáků s dieselem. Dvaapůllitrový čtyřválec dával 45 koní.

…což neplatilo u Mercedesu, který o tři roky později představuje model 260 D. Tomu tak patří prvenství v oblasti sériově vyráběných osobáků s dieselem. Dvaapůllitrový čtyřválec dával 45 koní.

Vznětové motory byly doménou nákladních a velkých automobilů. Až do roku 1968. Tehdy Peugeot představuje malé kombi 204 Break. Pod kapotou měl čtyřválec o zdvihovém objemu 1,3 litru. Dieselové motory nám v malých autech nikdy nedávaly takový smysl. Tehdy však ještě diesely nebyly tak komplikované…

Vznětové motory byly doménou nákladních a velkých automobilů. Až do roku 1968. Tehdy Peugeot představuje malé kombi 204 Break. Pod kapotou měl čtyřválec o zdvihovém objemu 1,3 litru. Dieselové motory nám v malých autech nikdy nedávaly takový smysl. Tehdy však ještě diesely nebyly tak komplikované…

Věděli jste, že Francouzi se s Mercedesem v souboji o prvenství setkávají i v sedmdesátých letech? V roce 1978 Mercedes-Benz představuje model 300 SD, první osobní auto s turbodieselem – třílitrem se 111 koňskými silami. V prvních letech se ale prodával jen v menší sérii ve Spojených státech…

Věděli jste, že Francouzi se s Mercedesem v souboji o prvenství setkávají i v sedmdesátých letech? V roce 1978 Mercedes-Benz představuje model 300 SD, první osobní auto s turbodieselem – třílitrem se 111 koňskými silami. V prvních letech se ale prodával jen v menší sérii ve Spojených státech…

…znovu je tak na scéně dnešní koncern PSA. Evropské prvenství, které je z pohledu oblíbenosti pohonů možná důležitější, patří Peugeotu. Ten představil model 604 o necelý rok později. Čtyřválcová dva-trojka uměla osmdesát koní.

…znovu je tak na scéně dnešní koncern PSA. Evropské prvenství, které je z pohledu oblíbenosti pohonů možná důležitější, patří Peugeotu. Ten představil model 604 o necelý rok později. Čtyřválcová dva-trojka uměla osmdesát koní.

Víte také, že evropské emisní limity čistí a komplikují diesely již od roku 1992? Na přelomu osmdesátých a devadesátých let postupně přicházely nové technologie, které zlepšovaly výkon, emise a spotřebu dieselů. Mnohem větší tlak však přinesly normy Euro. První „generace“ tohoto nařízení přišla v roce 1992. Zplodin však v průměru mohly diesely vypouštět dvakrát tolik, než je tomu u dnešní normy Euro 6.

Víte také, že evropské emisní limity čistí a komplikují diesely již od roku 1992? Na přelomu osmdesátých a devadesátých let postupně přicházely nové technologie, které zlepšovaly výkon, emise a spotřebu dieselů. Mnohem větší tlak však přinesly normy Euro. První „generace“ tohoto nařízení přišla v roce 1992. Zplodin však v průměru mohly diesely vypouštět dvakrát tolik, než je tomu u dnešní normy Euro 6.

Víte, že poprvé technologii Common-rail použili Italové? Konkrétně Alfa Romeo. V roce 1997 byl model 156 2,4 JTD prvním osobní automobilem se vstřikováním nafty z jedné vysokotlaké lišty. Dodnes se u moderních dieselů nepředstavila převratnější technologie. Ostatně, osobákům s diesely se nepředpovídá zrovna růžová budoucnost…

Víte, že poprvé technologii Common-rail použili Italové? Konkrétně Alfa Romeo. V roce 1997 byl model 156 2,4 JTD prvním osobní automobilem se vstřikováním nafty z jedné vysokotlaké lišty. Dodnes se u moderních dieselů nepředstavila převratnější technologie. Ostatně, osobákům s diesely se nepředpovídá zrovna růžová budoucnost…

Již rok před podaným patentem tuto technologii představil Herbert Akroyd-Stuart u společnosti Hornsby-Akroyd. Jak bychom asi říkali dnešním naftovým motorům, kdyby nebyl patent uznán Rudolfu Dieselovi?
Víte také, že se spory vedou též o tvůrci první osobního automobilu se vznětovým motorem? První tento nápad realizoval vizionář André Citroën.
Citroën Rosalie byl s naftovým motorem představen již v roce 1933. Zároveň to zřejmě bylo vůbec poprvé co dieselům házela klacky pod nohy legislativa. Kvůli nemoderním předpisům skončila dieselová Rosalie ve fázi prototypu a nikdo si ji nikdy nekoupil…
…což neplatilo u Mercedesu, který o tři roky později představuje model 260 D. Tomu tak patří prvenství v oblasti sériově vyráběných osobáků s dieselem. Dvaapůllitrový čtyřválec dával 45 koní.
10
Fotogalerie

125 let dieselu: Pět věcí, které o historii vznětových motorů možná nevíte

Patent na vznětový motor podal Rudolf Diesel před 125 lety. Znáte historii tohoto pohonu?

Podívejte se na historické okolnosti v oblasti vývoje vznětových motorů v komentované galerii:

2016-01-10_02-46-13.pngHerbert_Akroyd_Stuart.jpg116567-original-wv0qo.jpg

 

Doporučujeme

Články odjinud