109
Fotogalerie

Test: Volvo V40 D2 - i vítr ze severu umí zahřát

Volvo V40 se stalo jednou z nejvýznamnějších automobilových novinek letošního roku. Vyzkoušeli jsme vůz s nejslabším motorem a rozumně nastavenou příplatkovou výbavou, která přesto zvýšila jeho cenu na 759 100 Kč.

Kapitoly článku:


Sázka na budoucnost

Když se objevily první snímky a zprávy o novém Volvu V40, u velkých automobilových koncernů mohla zavládnout panika. Ne, že by model V40 aspiroval na titul „nejprodávanější prémiovka“, ve skutečnosti zůstane na silnicích spíše solitérem, ale relativně malé automobilce s omezenou nabídkou modelů se podařilo stvořit vzhledově specifický, přesto však elegantní a harmonicky působící vůz, jenž navíc přiváží řadu technických řešení (zvláště bezpečnostních), na které se zatím ani ti nejzámožnější nezmohli.

U Volva se v posledních letech soustředili především na docela drahá SUV, tedy snad až na výhradně třídveřový kompakt Volvo C30 představený v jeho aktuální podobě již v roce 2006 (facelift přišel o tři roky později). Nové Volvo V40 však má oslovit širší spektrum zákazníků nejen moderní technikou a řadou špičkových elektronických soustav, ale také svérázným vzhledem a praktičtější pětidveřovou karoserií.

Také nové Volvo V40 i nadále vychází z platformy Ford C1 (viz Focus či Mazda 3, rozvor náprav byl proto pro V40 prodloužen jen o 7 mm), neboť v roce 2010, kdy Volvo převzal čínský koncern Zhejiang Geely Holding Group, byl projekt V40 již prakticky hotov. Také menší zážehové i vznětové motory vycházejí z agregátů Ford (třeba motor zkoušeného vozu odpovídá objemem i vrtáním a zdvihem jednotce 1,6 TDCi), ovšem pro náročnější jsou k dispozici také pětiválce z vlastních dílen Volva.

Model V40 se na rozdíl od dosavadních kompaktních vozů od Volva vyznačuje odvážným a vysloveně dynamicky pojatým vzhledem. Sebevědomí tohoto modelu je v daném ohledu mimořádné, ovšem jak jsme se již přesvědčili při prvních jízdách s typem Volvo V40, nejde o žádné prvoplánové ohromení, ale o výraz skutečné osobnosti dokonale fungujícího automobilu. Jde o adekvátního konkurenta německým kompaktním prémiovkám včetně BMW 1 či Audi A3.

Nabídka motorů

Výhradně pětidveřové vozy Volvo V40 lze v současnosti pořídit se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory, přičemž jejich označení je jasné. Zážehové verze T3 a T4 mají čtyřválec 1,6 l s výkonem 150 a 180 koní (110, resp. 132 kW) a špičková T5 je opatřena známým pětiválcem 2,5 l s výkonem 254 koní (187 kW).

Zastánci dieselů mohou volit z variant D2 s agregátem 1,6 l a výkonem 115 koní (84 kW), zatímco D3 a D4 disponuje dvoulitrovým pětiválcem o výkonu 150, nebo 177 koní (110, resp. 130 kW).

Veškeré motory pro Volvo V40 jsou opatřeny soustavou start/stop, přeplňováním, pohonem předních kol a šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou, odpůrci manuálního řazení mohou v závislosti na motorizaci připlácet za šestistupňové „automaty“ Aisin Geartronic, nebo šestistupňové dvouspojkové automatizované skříně Powershift.

Rozsáhlá výbava

Volvo V40 je v současnosti k mání ve výbavových stupních Base, Kinetic, Momentum a Summum, jež lze na rozdíl od řady konkurenčních modelů kombinovat se všemi dostupnými motory (pouze základní Base nemůže mít nejvýkonnější agregáty T5 a D4). Standardem pro všechny verze je celá škála bezpečnostních prvků včetně airbagu pro kolena řidiče a tolik diskutovaného vnějšího airbagu pro chodce, který mimochodem slaví v typu V40 světovou premiéru.

Dále jsou již od stupně Base samozřejmostí například stabilizace DSTC, systém samočinného brzdění City Safety II (pracuje do rychlosti 50 km/h a eliminuje či snižuje následky kolizí v městském provozu), pětice bezpečnostních pásů s předpínači, centrální zamykání na dálku, manuální klimatizace, elektrické ovládání dveřních oken a zpětných zrcátek či palubní počítač.

Zřejmě nejprodávanější bude provedení Kinetic bohatší třeba o automatickou klimatizaci, litá kola nebo kožené potahy madel řadicí páky a ruční brzdy i věnce volantu. Stupeň Momentum přidává například bezklíčkové startování, automatické stěrače, hliníkové dekory v interiéru i na karoserii, multifunkční volant či tempomat.

P1120961.JPGP1120964.JPGP1120985.JPG
Volvo V40 D2 Kinetic

Nejdražší varianta Summum se vyznačuje také bi-xenonovými světlomety s denním svícením LED v nárazníku, sedmnáctipalcovými koly nebo koženým čalouněním interiéru. Nejrůznějších paketů i samostatných prvků ve výbavě řady Volvo V40 je však nepřeberná řada, zájemce proto odkazujeme na výše zmíněný ceník nebo katalog.

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud