Kapitoly článku:
Design exteriéru
Luxusní, kvalitní interiér
Hodně podélného a příčného prostoru
Tři samostatná, posuvná a polohovatelná sedadla v prostřední řadě
Moderní výbava
Tichý a úsporný turbodiesel
Celkové odhlučnění
Komfortní a jistý podvozek
Místo na hlavu významně omezuje střešní okno
Nepřirozený posez za volantem
Automat neřadí vždy stoprocentně hladce
8 /10
Na módní vlně SUV se Francouzi začínají plnohodnotně nést až nyní, se zpožděním a po nefunkční spolupráci s Mitsubishi. O to více však tento segment nyní u PSA berou vážně. Příkladem je především Peugeot, který obětoval dvojici svých MPV a přetvořil je v rodinná SUV podle moderního střihu.
Většího z dua 3008 a 5008 jsme si půjčili na týdenní test s cílem zjistit, jak funguje coby rodinný vůz. Zároveň nás i lecčím překvapil. K testu jsme přebrali vrcholnou variantu GT, to znamená dvoulitrový turbodiesel s výkonem 180 koňských sil a automatickou šestistupňovou převodovkou.
Nazdobený jezevčík, který se ale líbí
Psí plemeno v titulku užíváme především pro fakt, že oproti menší 3008, se kterou 5008 sdílí v podstatě vše až po B sloupek, působí větší brácha jako uměle natažený, s obřími zadními dveřmi. Právě ty ale oceníte při ukládání dětí na sedačky...
Poté, co jsme si na tu délku zvykli, začala nám 5008 padat do oka velice rychle. Jde to totiž snadno, zdobná maska chladiče, extravagantně tvarované světlomety, nebo lví drápy v podobě svítilen zadních - francouzský šarm a extravaganci v trošku usedlém segmentu jenom vítáme.
Dynamickému vzhledu přidávají i devatenáctipalcová kola, která mají stále velmi slušný profil pneumatiky 50. Pomáhá ale i neobvykle nízká střecha a prosklení.
Bezkonkurenční interiér, na který si je třeba zvyknout
Pokud jste ještě neměli tu čest například s modelem 3008, zůstanete nejspíš po otevření dveří ohromeni. Vážně, za takové tvarování, ušlechtilé materiály a vůni, která se line z interiéru, by se nemusel stydět ani dvakrát dražší vůz.
Vnitřek vozu je prostě svůj, pravé jasanové dřevo či kůže obšitá bronzovou nití mu ale u verze GT dodává ještě špetku exkluzivity navíc. Design a měkčené materiály - navíc skvěle spasované - však nabídne ve všech výbavách.
Dojem se ještě zvýrazní při nastupování za šera. Ambientní osvětlení tady svítí zpoza materiálů a je snad všude. V této třídě je běžné, že konkurenti tento důležitý vizuální dojem odbydou svítícími proužky na dveřích, u kterých přesně vidíte, kde končí a začínají, navíc je vidět přímo onen zdroj. Osvětlení v 5008 si však včetně perliček jako podsvíceného střešního okna nebo lvů projektovaných ze zrcátek, nezadá s vozy luxusní třídy německé trojky. Žádný mainstreamový konkurent tak luxusní pocit v interiéru nenabídne.
Dojem je tedy za jedna, ale co každodenní používání? I u SUV vsadil Peugeot na svůj i-cockpit. Tentokrát jej však tvoří digitální přístrojový panel. Ještě jednou musíme pochválit péči o detail. Nejen, že se v jednotlivých režimech "budíky" efektně a plynule přesouvají, různě mizí... Žasnete tehdy, kdy si všimnete, jak digitální ručička tachometru hází imaginární stín pod sebou, který se s jejím pohybem posouvá - jakoby tam někde z boku svítil skutečný zdroj světla na skutečnou ručičku. Maličkost, která ale stejně jako tři různé parfémy dotváří tu exkluzivní atmosféru, kterou od SUV postaveného na základech nižší střední třídy prostě nečekáte.
To středový displej za tím nad volantem grafikou lehce zaostává. Do jednotlivých položek menu se dostáváte skrze klávesy pod ním. Často kritizovaná je absence samostatného ovládání klimatizace. Ano, je to otrava, přepínat skrze rozhraní. Jenže v designovém interiéru si další tlačítka a kolečka představit těžko, navíc, pokud raději necháváte práci klimatizace na automatickém režimu, nepoužíváte regulaci ta často. To nás spíš štve jak zdlouhavé je vypínání systému start-stop. Zapotřebí je tří kliků - tady by malé tlačítko třeba vedle volantu bylo rozhodně lepší.
Zatímco podélného prostoru je více než dost, i kvůli střešnímu oknu není místa na hlavu dostatek, a to ani pro přední cestující. Redaktor s výškou 190 cm si tak i při sedadlu spuštěném na nejnižší polohu nemohl česat vlasy příliš do výšky, protože poté jimi brousil o hranu střechy, což v SUV nečekáte... Vzadu je místa ještě "o vlas" méně. Příplatek za jinak velmi efektní střechu je tedy třeba zvážit.
Prostřední posuvná řada však nabídne stejně místa jako Škoda Kodiaq - tedy více než dost. Sedadla ve třetí řadě jsou spíš pro děti, jak to tak bývá. Potěší ale velmi snadná manipulace, potřebné síly pro vytažení, posuv či zatažení sedaček jsou nastaveny tak, že to zvládne i křehčí pohlaví. To se u zmíněného mladoboleslavského konkurenta úplně říct nedá.
Zavazadlový prostor poslouží i ke stěhování a nakládací hrana je příjemně krátká - na rozdíl od nedávno testovaného Renaultu Koleos. V praktičnosti tedy 5008 taktéž boduje. Jen pro hlavu by mohl nabídnout místa více, logika infotainmentu také vždy není stoprocentní.
Fajn, ale co jízda?
Před jízdou se musíte srovnat se dvěma nezvyklými parametry. Jak jsme již zmínili, na přístrojovku koukáte nad volantem, nikoli skrz něj. Často slýcháme nářky, že na přístroje řidiči skrz volant nevidí. Náš názor je takový, že pokud jejich postava zásadně nevybočuje, za volantem nejspíš musí polehávat. Pokud si řidič nastaví opěradlo správně, na budíky vidí.
Aby toho ale Francouzi docílili, museli zaprvé volant výrazně zmenšit a zadruhé jej ukotvit hodně nízko. I v nejvyšší poloze bychom jej chtěli o něco výš. V praxi tak vodíte přerostlé SUV s volantem skoro v kolenou a velikosti toho od playstationu.
Na druhou stranu, dá se na to zvyknout. Naopak, když jsme pak přesedali do jiného auta, připadal nám jeho volant jako kormidlo. Malý poloměr umožňuje rychlé a pohotové reakce řízení. Jen ideální řidičskou pozici prostě nelze úplně nalézt. Opět, stejně jako u logiky infotainmentu si na to je třeba zvyknout - problém je, že právě tohle může leckoho odradit už v autosalonu.
Jízdně je pak 5008 komfortním společníkem. Občas nám připadalo, že na některých nerovnostech zadní náprava uskočí, jiné zase spolkne s grácií. Přitom jsme nikdy neodhadli, na co se máme připravit. Kompromis vytvořený vysokou a těžkou konstrukcí a požadavky na komfort a ovladatelnost je znát.
Na limitu je 5008 dle očekávání těžkopádná, ale nikoli záludná. Přilnavost přední nápravy se překvapivě snadno odhaduje a tak víte, kdy auto přejde do plynulého nedotáčivého smyku. To je přesně ten způsob chování, které od rodinného vozu chcete. Pro hračičky možná zamrzí, že Peugeot nenabízí adaptivní tlumiče a je se nutné spokojit s jedním nastavením.
Vrcholnou motorizací, která se váže pouze k nejvyšší výbavě GT, je 2.0 BlueHDI s výkonem 180 koní. Je nadprůměrně kultivovaný a umí být i úsporný. Při kombinovaném použití počítejte, že se budete pohybovat kolem sedmi litrů.
Jen se nenechte zmást označením GT. Tohle není motorizace, kterou si kupujete z rozmařilosti a z potřeby sportovního vyžití na silnicích. Výrazná výkonová rezerva se nekoná. Převodovka má dlouhé převody a tak je dvoulitr spíše ideální motorizací. Nabídne dostatečnou výkonovou rezervu, ale za zbytečný jeho potenciál v 5008 rozhodně nepovažujeme ani u klidného řidiče.
Se šestistupňovým automatem od Aisinu si ale podle našich zkušeností rozumí o špetku méně, než je tomu tak u slabší dieselové šestnáctistovky. Převodovka měnič zamyká extrémně rychle a tak se čas od času neubrání malého cuknutí. Převalovat na vlně točivého momentu se však při plynulé akceleraci umí. Pohon všech kol Peugeot nenabízí, čímž si může část klientely odradit. Je však na čase si sáhnout rukou na srdce a říci si, jestli tu zátěž v podobě hřídelí a diferenciálů je skutečně pro každého nutné celoročně vozit...
Odhlučnění při jízdě naštěstí sekunduje luxusnímu pojetí interiéru. Velmi dobře je potlačen hluk jak od motoru, tak i od kol či aerodynamický svist. 5008 je zkrátka velice pohodovým společníkem, který se neřídí ve stylu Alfy Romeo Stelvio, ale poskytuje řidiči dostatečnou jistotu a posádce komfort.
Závěr: Švihák, který si plní své rodinné povinnosti
Peugeot 5008 se vám musí líbit, pokud jej chcete zařadit do svého výběru příštího rodinného vozu. Zvenčí to jde docela snadno, i uvnitř se líbí. Jenže právě tady si na něj třeba zvyknout. Spousta konzervativních klientů zkrátka ovládání snad čehokoli přes dotykovou obrazovku či budíky posunuté nad volant nesnese.
My na uspořádání interiéru vidíme dva mínusy - nepřirozený posez a špatný přístup k vypnutí systému start-stop. Jinak jsme ale celý týden nad kvalitou a celkovým pojetím vnitřku žasli. K tomu navíc největší z lvů nabídne i velkorysý podélný a příčný prostor, tři sedadla ve prostřední řadě a snadnou manévrovatelnost.
Jízdně také dokáže přesvědčit, byť dokonalý není. Nabídne ale pohodlné svezení s dostatečnou výkonovou rezervou. Pokud nutně nepotřebujete výkon dvoulitru a dřevěné obložení, pořiďte si nižší výbavu Allure, která je podobně bohatá, ale za menší peníz.
Prohlédněte si také komentovanou fotogalerii s dalšími postřehy: