První nové auto po spojení s Volkswagenem, prodejní hit, bazarová legenda. Pojďme zavzpomínat na skromnou Feldu, která uvedla Česko do pohybu. Zdroj: Škoda Auto

První nové auto po spojení s Volkswagenem, prodejní hit, bazarová legenda. Pojďme zavzpomínat na skromnou Feldu, která uvedla Česko do pohybu. | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia byla vyráběna v letech 1994 až 2001. Na snímku je vůz po faceliftu, který ji přiblížil k tehdy nové jedničkové Octavii. Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia byla vyráběna v letech 1994 až 2001. Na snímku je vůz po faceliftu, který ji přiblížil k tehdy nové jedničkové Octavii. | Zdroj: Škoda Auto

Felicia vznikala ve verzích hatchback, kombi, pickup a Vanplus. Design vznikl ve Wolfsburgu. Zdroj: Škoda Auto

Felicia vznikala ve verzích hatchback, kombi, pickup a Vanplus. Design vznikl ve Wolfsburgu. | Zdroj: Škoda Auto

Počítačová hra Network Q RAC Rally Championship - v našich končinách se stala díky Felicii velmi populární. Zdroj: mobygames.com

Počítačová hra Network Q RAC Rally Championship - v našich končinách se stala díky Felicii velmi populární. | Zdroj: mobygames.com

Za tímto volantem urazila řada z nás své první kilometry v autoškolách. Interiér byl uhlazenější a modernější, než u staršího Favoritu. Zdroj: Škoda Auto

Za tímto volantem urazila řada z nás své první kilometry v autoškolách. Interiér byl uhlazenější a modernější, než u staršího Favoritu. | Zdroj: Škoda Auto

Felicia Combi, představená v roce 1995, vznikla v počtu 351 905 kusů.  Zdroj: Škoda Auto

Felicia Combi, představená v roce 1995, vznikla v počtu 351 905 kusů.  | Zdroj: Škoda Auto

Nejrozšířenějším modelem byl hatchback s 915 843 vyrobenými kusy. Zdroj: Škoda Auto

Nejrozšířenějším modelem byl hatchback s 915 843 vyrobenými kusy. | Zdroj: Škoda Auto

Zahraniční trhy měly nezřídka své vlastní modely a speciální výbavy. Této říkali Bohemia. Zdroj: Pinterest

Zahraniční trhy měly nezřídka své vlastní modely a speciální výbavy. Této říkali Bohemia. | Zdroj: Pinterest

První sériová Felicia byla vyrobena 17. října 1994 po desáté hodině dopolední v Mladé Boleslavi. Navazovala na modely Favorit a FORMAN, ale šlo o nový vůz - při jeho výrobě bylo využito 1 187 zcela nových komponentů. Zdroj: Škoda Auto

První sériová Felicia byla vyrobena 17. října 1994 po desáté hodině dopolední v Mladé Boleslavi. Navazovala na modely Favorit a FORMAN, ale šlo o nový vůz - při jeho výrobě bylo využito 1 187 zcela nových komponentů. | Zdroj: Škoda Auto

Typové označení řady Felicia odkazovalo na ikonický otevřený vůz z přelomu 50. a 60. let i na latinský výraz pro pocit štěstí: felicitas. I proto jeden z prvních vozů věnovala společnost ŠKODA AUTO rodině Ondráčkových, kterým se tehdy narodila čtyřčata. Zdroj: Škoda Auto

Typové označení řady Felicia odkazovalo na ikonický otevřený vůz z přelomu 50. a 60. let i na latinský výraz pro pocit štěstí: felicitas. I proto jeden z prvních vozů věnovala společnost ŠKODA AUTO rodině Ondráčkových, kterým se tehdy narodila čtyřčata. | Zdroj: Škoda Auto

Od srpna 1995 vznikala v závodě Kvasiny také provedení PICKUP a FELICIA Vanplus. Zdroj: Škoda Auto

Od srpna 1995 vznikala v závodě Kvasiny také provedení PICKUP a FELICIA Vanplus. | Zdroj: Škoda Auto

Základním motorem byl benzinový čtyřválec 1,3 litru s výkonem 40, nebo 50 kW. Od roku 1995 mohly mít vozy FELICIA také benzinový motor 1,6 MPI s 55 kilowatty a dieselový čtyřválec 1,9 l s výkonem 47 kW. Zdroj: Škoda Auto

Základním motorem byl benzinový čtyřválec 1,3 litru s výkonem 40, nebo 50 kW. Od roku 1995 mohly mít vozy FELICIA také benzinový motor 1,6 MPI s 55 kilowatty a dieselový čtyřválec 1,9 l s výkonem 47 kW. | Zdroj: Škoda Auto

Základní pětidveřový hatchback FELICIA byl o 40 mm delší a 15 mm širší než předchůdce Favorit, objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů a FELICIA nabídla posádce ještě vzdušnější kabinu. Zdroj: Škoda Auto

Základní pětidveřový hatchback FELICIA byl o 40 mm delší a 15 mm širší než předchůdce Favorit, objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů a FELICIA nabídla posádce ještě vzdušnější kabinu. | Zdroj: Škoda Auto

Vysokou bezpečnostní úroveň nového vozu Škoda potvrdila v roce 1995 nárazová bariérová zkouška, provedená institutem TÜV. Zdroj: Škoda Auto

Vysokou bezpečnostní úroveň nového vozu Škoda potvrdila v roce 1995 nárazová bariérová zkouška, provedená institutem TÜV. | Zdroj: Škoda Auto

po světové výstavní premiéře vozu pro volný čas Škoda Felicia Fun na březnovém ženevském autosalonu se v říjnu 1995 v Pávodě Vrchlabí rozeběhla jeho sériová výroba. Zdroj: Škoda Auto

po světové výstavní premiéře vozu pro volný čas Škoda Felicia Fun na březnovém ženevském autosalonu se v říjnu 1995 v Pávodě Vrchlabí rozeběhla jeho sériová výroba. | Zdroj: Škoda Auto

V dobovém propagačním materiálu se dočteme: „Svěží žlutá barva vozu symbolizuje dobrodružství, za nímž Vás Felicia Fun ochotně odveze.“ Zdroj: Škoda Auto

V dobovém propagačním materiálu se dočteme: „Svěží žlutá barva vozu symbolizuje dobrodružství, za nímž Vás Felicia Fun ochotně odveze.“ | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Fun byla při rozvoru 2450 mm dlouhá 4245 mm, široká 1680 mm a vysoká 1465 mm. Zákazníci mohli vybírat ze tří čtyřválcových motorů. Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Fun byla při rozvoru 2450 mm dlouhá 4245 mm, široká 1680 mm a vysoká 1465 mm. Zákazníci mohli vybírat ze tří čtyřválcových motorů. | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Fun byla při rozvoru 2450 mm dlouhá 4245 mm, široká 1680 mm a vysoká 1465 mm. Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Fun byla při rozvoru 2450 mm dlouhá 4245 mm, široká 1680 mm a vysoká 1465 mm. | Zdroj: Škoda Auto

Základní provedení 1.3 MPI se stupněm výbavy LX stálo 304 900 Kč, verze 1.6 MPI byla o 40 000 korun dražší a za diesel se připlácelo dalších deset tisíc. Zdroj: Škoda Auto

Základní provedení 1.3 MPI se stupněm výbavy LX stálo 304 900 Kč, verze 1.6 MPI byla o 40 000 korun dražší a za diesel se připlácelo dalších deset tisíc. | Zdroj: Škoda Auto

Již během první sezony vybojovala Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, roku 1996 dojel Švéd Stiq Blomqvist v anglické RAC Rally třetí v absolutní klasifikaci. V soutěžním Mistrovství světa roku 1997 byla značka ŠKODA druhá ve třídě. Zdroj: Škoda Auto

Již během první sezony vybojovala Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, roku 1996 dojel Švéd Stiq Blomqvist v anglické RAC Rally třetí v absolutní klasifikaci. V soutěžním Mistrovství světa roku 1997 byla značka ŠKODA druhá ve třídě. | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Felicia byla vyráběna v letech 1994 až 2001. Na snímku je vůz po faceliftu, který ji přiblížil k tehdy nové jedničkové Octavii. Zdroj: Škoda Auto
Felicia vznikala ve verzích hatchback, kombi, pickup a Vanplus. Design vznikl ve Wolfsburgu. Zdroj: Škoda Auto
Počítačová hra Network Q RAC Rally Championship - v našich končinách se stala díky Felicii velmi populární. Zdroj: mobygames.com
Za tímto volantem urazila řada z nás své první kilometry v autoškolách. Interiér byl uhlazenější a modernější, než u staršího Favoritu. Zdroj: Škoda Auto
40
Fotogalerie

Škoda Felicia odešla do důchodu už před 20 lety. Pomohla uvést Česko do pohybu

První nové auto po spojení s Volkswagenem, prodejní hit, bazarová legenda. Pojďme zavzpomínat na skromnou Feldu, jejíž výroba skončila před 20 lety.

Dnes a denně ji vídáme na silnicích, řada z nás v ní strávila první kilometry v autoškole, a pokud chcete něco dostupného „pod zadek,“ seženete ji za pár tisíc. Felicia je bezesporu legendou našich silnic a proto je dobré připomenout si nejen její začátky, ale také zasloužený odchod do důchodu.

Škoda byla začleněna pod křídla koncernu Volskwagen v roce 1991 a i když byly tehdejší Favorit, Forman a Pick-up relativně slušná vozítka s pohonem předních kol, doba kráčela dál a vůz s kořeny v počátku osmdesátých let stárnul dost rychle. Felicia sice využila jeho konstrukční základ, ale došlo k obrovskému množství zcela zásadních změn – můžete si pamatovat, jak tehdy Škodováci nenáviděli výroky o zakulaceném Favoritu.

Oproti předchůdci byl nový hatchback o 4 cm delší, šířka vzrostla o 1,5 cm. Pevnější skelet karoserie prospěl komfortu a kvalitě odpružení, vůz se lišil nápravnicí a geometrií přední nápravy a dostal také zadní stabilizátor. Kabina působila prostorněji a kvalitněji, design pak odpovídal dobové estetice raných devadesátých let. Od Favoritu se Felicia lišila 1187 novými díly.

Ve Vrchlabí začala vznikat 5. září 1994 série padesáti prototypů, plnohodnotný start přišel 17. října. Veřejnost se dočkala 26. října, kdy se představila první trojice vozů v barvách české vlajky, kterou tehdejší pražský primátor Koukal pokřtil vodou z Vltavy. Původně byla Felicia nabízena s dvěma verzemi benzinové třináctistovky o výkonu 40 nebo 50 kW. V roce 1995 do nabídky přibyl motor 1.6 MPI s 55 kW a také diesel 1.9 D s 47 kW. V červnu 1995 se objevila praktická Felicia Combi, později v tomto roce dále provedení Pickup a Vanplus. Únor 1998 přinesl facelift, v rámci nějž došlo k úpravám designu ve stylu první Octavie.

Vůz byl nabízen ve výbavách Felicia, Felicia LX a Felicia GLX. Základní cena byla v roce 1995 stanovena na 224.900 Kč za holátko s 40 kW, na opačném spektru nabídky stálo GLX 1.9 D za 314.900 Kč. Připlácet jste mohli za kola z lehkých slitin (9500 Kč za 13“, 14.800 Kč za 14“ ), kožené pakety s airbagy i bez, střešní okno, ABS, centrál, posilovač řízení, klimatizaci nebo vyhřívané sedačky či zrcátka. Stejně jako u Favoritu nechyběla řada speciálních modelů. Zákazník si tak mohl pořídit Felicie Pacifik, Magic, Sportline, Space Line nebo Atlanta k příležitosti konání Olympijských her.

Vedle klasických provedení vznikaly speciály pro policii, prodloužená Laureta jako dílna, chladírenský vůz nebo pohřebák či sanitka i pick-up s plošinou. Tu zábavnější stránku věci zajišťovaly závodní verze. Felicia Kit Car se představila na švédské rallye v roce 1995, u Škoda Motorsport jich vzniklo 48 s motory 1.3, 1.5 nebo 1.6, přičemž poslední jmenovaný disponoval až 128 kW. Na okruzích zase řádily Felicie Pickup Freestyle, vyrobené v Mariánských Lázních firmou Autospektrum 2000. Rallyové speciály bodovaly v sezoně 1996, kdy skončily ve světovém šampionátu celkově třetí.

Závodní verze nechyběly v řadě počítačových her. Tou první byla Network Q RAC Rally Championship v roce 1996, v níž nás bavilo prohánět zahraniční konkurenci v domácím výrobku na trati britské rallye. Objevila se také v sérii V rally, legendárním prvním dílu Colin McRae Rally, hře International Rally Championship nebo v Rally Championship 2002.

Samostatnou a velmi zajímavou kapitolou je Felicia Fun. Hravý a barevný pickup pro volný čas měl odsuvnou zadní stěnu s dalšími dvěma sedačkami, ochranný rám a ložnou plochu pokrytou smrkovými lištami. Premiéru si odbyla na autosalonu v Ženevě v březnu roku 1995 a již v říjnu se vyráběla ve Vrchlabí. Celkově vzniklo 4016 kusů, dnes koupíte jejich vraky a torza za desítky tisíc i vymazlené zrenovované kousky za statisíce.

Výroba skončila 20. června 2001, počítadlo se zastavilo na 1.401.489 kusech. Do důchodu Felicia odešla se ctí, a i když nešlo ani zdaleka o dokonalé auto (např. typický problém s korozí pátých dveří), českého řidiče seznámila s motorismem v západním střihu. Vzpomenete si ještě na dobový slogan IQ + ♥ = Škoda?

Výroba Škody Felicia
Verze Období výroby Počet kusů
Škoda Felicia 1994 – 2001 915.843
Škoda Felicia Combi 1995 – 2001 351.905
Škoda Pickup 1995 – 2001 124.565
Škoda Felicia Fun/Vanplus 1996 – 2000 9176
Celkem   1.401.489
Zdroj: Škoda Storyboard

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud