55
Fotogalerie

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010. Nejlevnější ojetiny se prodávají od 130 tisíc. Jak fungují?

Kapitoly článku:


Hyundai ix20 netřeba dlouze představovat - vždyť malé MPV představené v roce 2010 se v některých obdobích pohybovalo i v desítce nejprodávanějších vozů v ČR. Ponechme stranou, že jej značka označuje jako kombi, důležitější pro zájemce byla vždy spíše prostorná kabina, přijatelná cena a pětiletá záruka. Své přidal i neagresivní a vcelku povedený design i pocitově vyšší kvalita, než u technicky shodné Kie Venga. K úspěchu přispěl možná také fakt, že se ix20 vyrábí ve slezských Nošovicích.

Na trhu je bohatý výběr ojetin. Ceny za nejstarší exempláře startují na 130 tisících. Jak model funguje a na co je nutné dát si pozor?

Co je klíčové?

  • Výbava ojetin bývá většinou průměrná
  • Většina aut na trhu má prokazatelný český původ
  • Diesel je nadprůměrně spolehlivý, ceny jeho dílů jsou ale vysoké
  • Zbytek dílů ale cenově nijak nevyčnívá

Z pohledu spolehlivosti malý Hyundai těží z jednoduché konstrukce i malých nájezdů. Navíc nejrozšířenější jsou zároveň ty nejjednodušší motory - benzinové čtrnácti- a šestnáctistovky CVVT, které se konstrukčně shodují.

Zaktualizujte software

Hlavně na počátku výroby motory trápil kolísající volnoběh. Vše ale vyřešilo nové naladění řídicí jednotky. Proto, pokud se auto chová podezřele, nejprve nechte zkontrolovat aktuálnost softwaru. Ihned se vydejte do servisu také ve chvíli, kdy po startu uslyšíte z motoru zachrastění. Ano, ani korejské značce se nepodařilo zvládnout řešení řetězových rozvodů na jedničku.

U některých vozů se řetěz natahuje a u aut se šizeným olejovým servisem umí selhat i napínák. „Řekl bych, že statisticky to postihuje tak pět vozů ze sta,“ popisuje nezávislý specialista na vozy Hyundai Marek Metz z opavského servisu Automima. Cenově se naštěstí nejedná o žádnou pohromu — třeba v Opavě udělají výměnu rozvodů včetně napínáku a vodicích lišt asi za 7500 Kč. To není více než u klasické výměny řemenu. Některé motory z počátku výroby také trpěly na netěsnosti těsnění pod hlavou. Automobilka těsnění v záruce měnila a současná auta už potíže nemívají.

DSCF2919.jpgDSCF2921.jpgDSCF2916.jpg
Hlavně zepředu vypadá Hyundai ix20 pěkně. Většina nabízených ojetin má český původ a je v jedné z nižších výbav. Více fotek naleznete v galerii na konci článku.

 LPG s otazníkem

Motor nemá hydraulické vymezování ventilových vůlí. Z toho vyplývá, že po stu tisíci kilometrů je nutné udělat kontrolu — byť obvykle není seřízení nutné. To může být problém i při provozu na LPG. Výrobce sice nabízel verzi na plyn, nicméně ta dostávala ve výrobě upravenou hlavu s tvrzenými ventilovými sedly i další přizpůsobení. U dodatečných neoriginálních úprav je kriticky nutné přimazávání, ani to ale není samospasitelné. „Odcházejí ventily i sedla. Musíme pak sundat hlavu, do které necháme nalisovat nová tvrzená sedla. S rozvody, srovnáním hlavy, těsněním, novými šrouby a tlakovou zkouškou u nás vyjde celá oprava asi na jedenáct tisíc,“ překvapuje zástupce nezávislého servisu. My bychom přesto u auta určeného převážně na kratší a méně časté rodinné jízdy investici do přestavby na LPG nedoporučovali.

DSCF2971.jpgDSCF2972.jpgDSCF2974.jpg
Rozvody benzinových motorů umí zazlobit. Není to ale takový průšvih, jako u prvních koncernových TSI. Pomůže zkrácení servisního intervalu.

Z podobného důvodu bychom se vyhnuli i vznětovým motorizacím — byť na trhu jde o okrajovou záležitost. Motory CRDi jsou sice nadprůměrně spolehlivé a levně se dají řešit i vstřikovače Delphi, jenže další díly jsou drahé. Jednotky navíc, kromě té vrcholné, nenadchnou dynamikou ani odhlučněním a spotřeba také není nejnižší.

Drnčí, ale drží

Zbytek auta je odolný — třeba nerezový výfuk se u testovaného kusu blýskal jako u nového. Řeší se tak spíše drobnosti. U starších aut občas přestane fungovat displej rádia. Některým vozům také bylo nutné vyměnit zatuhávající zadní brzdové třmeny.

DSCF2980.jpgDSCF2990.jpgDSCF2992.jpg
Naladění zadní nápravy se příliš nepovedlo. Odolnost podvozku se ale zatím zdá být příkladná.

Odolný se zatím zdá být i jednoduchý podvozek, který se hlavně u odborné veřejnosti stal terčem kritiky. „U některých kusů se měnily poměrně záhy zadní tlumiče, šlo ale spíše o výjimku,“ popisuje Metz. Zatím se tak většinou servis podvozku soustředil na opotřebované čepy tyček stabilizátorů.

Jak auto jezdí, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Široká nabídka ojetin
Spolehlivost motorů
Prostorný interiér
Odolný podvozek
Starosti
Naladění podvozku
Slabší dynamika benzinových motorů
Výhled šikmo vpřed
Ceny některých dílů
6  /10

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud