| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 | Foto: Samuel Mareček

| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček
| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček
| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček
| Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4 Foto: Samuel Mareček
38
Fotogalerie

TEST Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nové pořádky bez prokletí

Konzervativní crossover se nám proměnil ve výrazný designový povoz, který neumí nebudit emoce. Vyplatila se mu sázka na odvahu?

Radosti
Dobře využitý vnitřní prostor
Komfortní odpružení i na 19" kolech
Nízká spotřeba
Spolehlivé asistenční systémy
Starosti
Méně intuitivní ovládání
Nesvoboda ve specifikaci
9  /10

U svých klíčových modelů bývají automobilky většinou opatrné. Pokud něco funguje, radikální změny se často nekonají a jede se v dobře vyjetých kolejích. Od představení prvního tucsonu v roce 2004 se prodalo přes sedm milionů kusů tohoto crossoveru, který si v druhé generaci odskočil k názvu ix35. U současné čtvrté generace se ale Hyundai rozhodl otočit list a vydat se zcela novou cestou.

Jak jsme konstatovali nedávno u testu Kii e-Soul, pryč jsou doby, kdy byla korejská auta jen amorfními hromádkami kovu s koly a volantem, bez špetky emocí. Jinak si nelze vysvětlit zvědavé pohledy kolemjdoucích a kolemjedoucích nebo staršího pána, který testovaný tucson k značné nelibosti své evidentně spěchající partnerky okukoval dobrých deset minut. Přehlédnout čtvrtou generaci tohoto crossoveru nelze, pokud ovšem nejste slepí.

Příď s diodovými trojúhelníky, umístěnými do čelní masky, je velmi odvážná, aniž by byla dětinská. Do prostoru vytažené blatníky s výrazným klenutím budí dojem mohutnosti a zářezy v bocích by člověk čekal spíše od Lexusu. Odvaha nemizí ani na zádi, kde se opakuje trojúhelníkový motiv u světel nebo prostorově členitého nárazníku či dekorů na C sloupku.

Nová doba také uvnitř

Vnitřek také dává zapomenout na staré časy – někde v dobrém, jinde v horším slova smyslu. Po usednutí za volant zaujme zcela chybějící kryt nad digitálním přístrojovým štítem, který připomíná tablet, vložený do přesně padnoucí přihrádky. Zcela rovný středový panel sdružuje obrazovku palubního systému o úhlopříčce 10,25 palce s dotykovými ploškami ovládání všemožných funkcí. Což je sice řešení estetické, ale ne zcela ideální z hlediska obsluhy. Jak jsme před nějakou dobou chválili otočné ovladače u faceliftovaného i30, které lze snadno nahmátnout, aniž byste spustili zrak ze silnice, zde nic po paměti nenajdete a vždy se musíte podívat. O to překvapivější je, že když už zde máme evidentní snahu o eleganci, číslice ukazující teplotu nastavenou v klimatizaci vypadají jako z kalkulačky.

Takový je ale trend doby, alespoň že dotykovou plošku má každá důležitá funkce a nic nemusíte lovit v hloubi menu palubního systému. Jistý zvyk chce i volič řazení na masivním středovém tunelu. Ovládání tlačítky sice šetří prostor a nevystupuje z lesklého panelu, ale stejně jako u plošek na středovém panelu – za týden si nevytvoříte paměťovou mapu, abyste je automaticky nahmátli. Nicméně středový tunel disponuje dostatečně dimenzovanými držáky nápojů, velkou přihrádkou s indukčním nabíjením chytrých telefonů i šikovnými odkládacími prostory ve své nižší části.

Vraťme se na chvíli k infotainmentu. Rozlišení dotykového displeje je důstojné a na úrovni doby, startuje velmi rychle a lze se v něm snadno zorientovat. Ikony všemožných funkcí a sekcí jsou dostatečně veliké a s volbou toho, co právě hledáte, pomohou dotykové plošky pod obrazovkou. Připojení telefonu k handsfree je dílem okamžiku a využívat můžete i funkce Android auto a Apple Carplay.

Přehledně působí i digitální přístrojový štít s kruhovým zobrazením rychloměru a otáčkoměru, jejichž grafika se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Na displeji se při zapnutí blinkru v pravé či levé části obrazí výstup z kamer, umístěných ve zpětných zrcátkách, což je prvek sice zajímavý, ale občas rozptylující. Ovládání palubního počítače přejde rychle do krve – čtyři sekce, v nich pohyb nahoru a dolů skrze volič pod pravým palcem řidiče.

Prostor i hodnota na jednom místě

Vnitřek působí kvalitně, nic zde nevrže ani neskřípe a materiály i dílenské zpracování jsou více než v pořádku. Velmi zajímavý je textilní pás, táhnoucí se z výplní dveří až na palubní desku k výdechům ventilace na středovém panelu. Přední sedačky poskytnou dobrou oporu i dostatečné pohodlí, v oblasti stehen by však mohly být o chlup širší na úkor středového tunelu.

Vzadu se bez problému usadí dospělí i s výškou přes 180 centimetrů, strop se začíná svažovat až za hlavovými opěrkami. Sedáky jsou v ideální výšce nad podlahou a dostatek místa pro nohy zde najdete i v podélném směru. Opěradla se dají polohovat ve velkém rozsahu, přičemž v extrémní přední poloze, která nejvíce zvětší objem zavazadlového prostoru, jsou téměř kolmá k sedákům. Praktickým doplňkem jsou sluneční clony, integrované do zadních dveří. Ty jsou však dostupné pouze u nejvyšší výbavy Style, v nižších za ně připlatit nelze.

Nakládací hrana kufru je ve výšce cca 75 centimetrů, mezi podběhy se vejde přibližně 104 centimetrů a hloubka zavazadlového prostoru je zhruba 85 centimetrů. Po roletku se vejde předmět o výšce 46 centimetrů, a pokud z nějakého důvodu vyjmete podlahu kufru a polystyrenové schránky pod ní, výška naroste na více než 60 centimetrů pod roletkou.

Opěradla zadních sedadel jsou ve všech stupních výbavy dělená v poměru 40:20:40 a lze je sklopit zatáhnutím za páčky v zavazadlovém prostoru, i když ne do úplné roviny. Stejně tak mají všechny výbavy 12V zásuvku v kufru plus jednu další ve středové konzole.

Pokračování 2 / 3

Stačí naftový mild-hybrid?

Naftová šestnáctistovka podporovaná 48V mild hybridním systémem svými tabulkovými 100 kW (136 k) a 320 N.m neohromí, stejně tak zrychlením na 100 km/h za 11,6 sekundy. Ale nedostatek hospodských trumfů štědře vyváží velmi příjemným (byť ne neslyšitelným) během a kvalitní spoluprací se sedmistupňovou automatickou převodovkou.

Motor podporovaný startér-generátorem naskakuje a zhasíná později a dříve, než u konvenčně řešených jednotek – důležité je, že zde není žádný důvod sahat po tlačítku vypnutí stop/startu (u voliče řazení), funguje velmi elegantně a neváhá, když potřebujete vystřelit z místa.  Čtyřválec má dost síly pro převoz nákladu i lidí a také bezpečné předjíždění v dálničních rychlostech. S troškou sebezapření se lze i ve městě dostat se spotřebou pod šest litrů, kombinovaně se 1.6 CRDi pohybuje mezi šesti a sedmi litry.

Prokletí velkých kol? Tady neplatí

Tucson má vpředu zavěšení McPherson a vzadu víceprvek, z hlediska komfortu u něj naštěstí neplatí prokletí velkých kol, která měla u našeho exempláře maximálních 19 palců a pneu v rozměru 235/50. Odpružení je sice tužší, ale zručně balancuje na hraně pohodlí a stylu, tupé rány od povozku se zde na nerovnostech nekonají. V zatáčkách si vede velmi dobře, spíše než po tečně mají síly tendenci táhnout tucson z oblouku po normále. Řízení sice nadšenému řidiči velkou potěchu nepřináší, ale od toho má Hyundai jiné modely.

Z hlediska bezpečnostních a asistenčních systémů tucsonu nic důležitého nechybí, a to ani v základní výbavě. Tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, nouzové brzdění, vedení v jízdních pruzích – to vše funguje spolehlivě a neplete se řidiči do cesty. Specialitou tohoto vrcholného provedení je pak navigací řízený tempomat s funkcí přibrzďování do zatáček a schopností úplně zastavit a opět se rozjet.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Svým fungováním, zpracováním a vlastně i designem tucson evidentně zamířil do vyšší ligy. V tom se ale odráží jeho ceny, za holátko na plechových kolech a s manuální klimatizací dáte nejméně 529.990 Kč. Výbavy jsou více méně pevně dané, připlácet lze za navigaci s širokoúhlým displejem u druhé nejvyšší výbavy Smart, střešní okno, metalízu a další podobné stylové prvky – ohledně funkčních věcí zákazník přílišnou svobodu nemá.

Zdarma máte pětiletou záruku bez omezení ujetých kilometrů, rovněž pět let kondičních prohlídek a sadu zimních pneumatik. Cena je tedy nemalá, ale dostáváte za ni solidní hodnotu. Pochopí to tak i zákazníci? Vzhledem k tomu, že se na silnicích nové tucsony rojí v hojném počtu, zřejmě ano.

Hyundai Tucson: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   529.990 Kč (1.6 T-GDI Start/110 kW 4x2)
Cena s testovaným motorem a výbavou 909.990 Kč (1.6 CRDi MHEV DCT Style 4x4)
Cena testovaného vozidla           989.990 Kč (1.6 CRDi MHEV DCT Style 4x4)

Technické údaje: Hyundai Tucson

Rok • stupeň výbavy
2021 • Style
Počet válců
4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 598 cm3
Stupeň komprese
15,9:1
Nejvyšší výkon
100 kW (136 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 2 000 až 2 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,6 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
546 l • 1 725 l
Objem palivové nádrže
54 l
Hmotnost: provozní • celková
1 665 kg • 2 200 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,6 • 4,5 • 4,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 680 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 615 mm • 1 622 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 500 × 1 865 × 1 653 mm

Základní výbava: 18“ litá kola, sedm airbagů včetně středového mezi předními sedadly, Full LED přední světlomety a LED zadní světla, střešní ližiny, autonomní nouzové brzdění, sledování mrtvého úhlu, vyhřívaný volant a přední a zadní sedadla, elektricky ovládané páté dveře s bezdotykovým ovládáním, digitální 10,25“ přístrojový štít, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, 10,25“ obrazovka multimediálního systému s vestavěnou navigací s podporou Apple CarPlay a Android Auto, audio-systém Krell s 8 reproduktory a další.

Volitelná výbavy: Dvoutónové lakování střechy (+20.000 Kč), Paket Premium (+60.000 Kč).

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud