Pro Grand C4 Picasso vypadá automatická převodovka jako přirozená volba. Je jí skutečně?
Kapitoly článku:
Citroën C4 Picasso nahradil dlouholetého lídra mezi kompaktními MPV Xsara Picasso. Ve verzi Grand nabízí prodloužený rozvor a délku, v testované verzi navíc přidává vyspělou automatickou převodovku. Jaká je daň za pohodlí?
Francouzský minimalismus
Citroën Grand C4 Picasso dnes vedle dvojčat Ford Galaxy a Ford S-Max představuje největší MPV na evropských trzích. Příď Francouze patří měkkým rysům, usměvavý šíp ožívují velké přední světlomety s čirou optikou a robustní přední nárazník, připomínající svým tvarováním autíčka z autodromu.
Pohled na siluetu Picassa naznačuje ladné minimalistické tvary zakládající si na bohatém prosklení a komplikovaných koncových svítilnách. Jinak je design Picassa v podstatě jednoduchý. V jednoduchosti je krása a proto si bok vozu hraje s jedinou vlnovkou v dolní hraně bočního prosklení. Také prolisy na bocích byste marně hledali a Citroën tak zcela dobrovolně přiznává kila navíc.
Zadní partie pak náležité velkým pátým dveřím, za které by se nemusely stydět ani dodávky. Nízký zadní nárazník prozrazuje, že nákladová hrana bude u Picassa naprosto ideální. Grand C4 Picasso je svým designem minimalistické pojetí automobilové krásy. A vskutku mu sluší.
Maximální pohodlí
Jestliže design exteriéru je minimalistický, interiér hýří prostorem a bohatstvím tvarů. Po otevření dveří nečeká posádku klasický interiér, ale nefalšovaný obývací pokoj. Výplně dveří v kombinaci semiše a tmavého plastu působí nesmírně hodnotně.
Palubní deska je vyvedena v barevné kombinaci černá a písková barva. Dohromady působí elegantně a i přes použití tvrdších plastů si zachovává prémiový dojem. Před řidičem se nachází multifunkční volant s pevným středem a řadou tlačítek patřících k audiosoustavě nebo tempomatu.
Volant s pevným středem je specialita Citroënu a poprvé se představil v modelu C4 a dnes je rovněž v nové generace sedanu a kombi C5. Během jízdy se otočí pouze věnec volantu s minimalistickým středem ve spodní části, zatímco uprostřed zůstává statická část s logem. Další důkaz, že Francouzi ovládají stylistické detaily.
Zatímco před řidičem za volantem s pevným středem se nachází pouze digitální otáčkoměr, na středovém displeji v horní části palubní desky se nachází digitální tachometr s prosvícením ze strany čelního skla. Displej z tekutých krystalů působí moderně a dovoluje řidiči měnit jeho barvu podle momentální nálady nebo ročního období.
Středový panel pokračuje tajemným boxem a tlačítky centrálního zamykání a vypínání ESP po stranách. V boxu je ukryta značková audiosoustava, jenž vytváří z Citroënu malou koncertní síň. Samozřejmě nelze čekat basy a výšky jako u nejdražších souprav Dynaudio, ale na trhu patří k těm nejkvalitnějším. Klimatizace je trochu netradičně umístěna po obou stranách palubní desky u svých výdechů, tedy hned vedle předních dveří. Toto řešení je sice originální, ale na klasičtější řešení zvyklí uživatelé asi dlouho budou hledat na středovém panelu.
Ke komfortu na palubě patří chladnička místo řadicí páky, případně opravdu veliká schrána před spolujezdcem. Další úložné prostory se nacházejí na horní straně palubní desce. Potěší také posuvná sluneční clona, která dokáže zastínit jinak skutečně obrovské čelní sklo. Další prostor nabízí přihrádka na zemi mezi předními sedadly. Prostor mezi předními sedadly zůstal zachován, lze je totiž otočit dozadu směrem k posádce a vytvořit si z Picassa skutečný domov na kolech.
Tři řady prostoru
Přední sedadla jsou nesmírně měkká, pohledný semišový povrch příjemný na dotek a varování stejně bohaté jako u dědečkova historického ušáku. To byl také záměr tvůrců vyvolat na palubě Picassa rodinnou atmosféru. Však se také báječně řídí.
Druhá řada sedadel nabízí plnohodnotné sezení pro trojici pasažérů. Chybějící ergonomii sedadel nahrazuje měkký materiál, který v kombinaci s měkkým odpružením vozu hýčká páteře osob na palubě. Prostornost v oblasti hlavy, kolen i nártů je naprosto bezkonkurenční a zaslouží si pochvalu při pohledu na první generaci Picassa.
Třetí řada sedadel nabízí spíše minimalistické sezení s koleny pod bradou. Co naplat, toto řešení nikdy nabídne plnohodnotné sezení oproti klasické třetí řadě pevných sedadel. Výhodou pro změnu je možnost nechat třetí řadu sedadel zmizet v podlaze.
Zavazadlový prostor nabízí při využití všech sedmi míst pouhých 208 litrů. Po sklopení třetí řady sedadel do podlahy se situace rapidně zlepšuje a po sklopení druhé řady sedadel lze vyzískat až 1 951 litrů, což už jsou dodávkové hodnoty.
Třetí řada sedadel je přitom vtipně umístěna pod rovnou podlahou, tudíž neztěžuje nakládání těžkých předmětů. Typicky francouzským detailem je přenosná svítilna s akumulátorem. Ta se nachází v boku za podběhem pravého kola a po vyjmutí z pozice svítilny v zavazadelníku ji lze použít jako baterku. Francouzi v tomto případě počítají s noční bojovkou a přejí posádce svého dostavníku dostatečný náskok před divokou zvěří.
Naproti svítilně je umístěno ovládání zadní hydropneumaticky odpružené nápravy. Jejím úkolem není ani tak tlumit nerovnosti na vozovce, jako dokázat snížit dno zavazadlového prostoru při převážení těžkých břemen. Zde přesně se projevuje francouzská posedlost pohodlím. Picasso je tak skutečně přátelským vozem nejen pro rodinu, ale i pro chalupářské vášně nejednoho Čecha.