Český trh s novými osobními automobily v loňském roce mírně poklesl. Okřídlený šíp také už nedominuje všem kategoriím, ve kterých je zastoupen.
V uplynulém roce bylo v České republice zaregistrováno 164 736 nových osobních automobilů, což je o 9 273 méně (-5,3 %) než za letopočet 2012. Suverénně nejoblíbenější značkou zůstává mladoboleslavská Škoda. Hranici 50 tisíc prodaných aut se jí však překonat nepodařilo a pohoršila si o 7,1 %.
Stejný údaj má stříbrný Hyundai, ale plusový. Jeho podíl zůstal pod 10 procenty, byť jen těsně. Navíc porazil Volkswagen o takřka 1300 exemplářů. Tomu patří bronz. Jihokorejská automobilka prodala přes 16,2 tisíce kusů, německá jen 14,9 tisíce.
Pořadí Top 10 modelů roku 2013 najdete v samostatném článku:
Na čtvrtém místě se udržel Ford, ale s razantním, více než čtvrtinovým úbytkem. Meta 10 tisíc registrací mu navíc zůstala zapovězena. Pátý skončil Peugeot. Větší ztráty než modrý ovál má Kia (-26,1 %) a hlavně Renault, jeho ústup ze slávy je opravdu značný. Naopak velmi dobře je na tom levná koncernová Dacia. Deváté místo a o polovinu vyšší počty hovoří za vše.
Registrace aut v ČR – Pořadí značek v roce 2013 |
Pořadí | Model | 1-12/2013 [ks] | 1-12/2012 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] | Podíl [%] |
1. | Škoda | 49 971 | 53 778 | -3 807 | -7,1% | 30,3% |
2. | Hyundai | 16 239 | 15 162 | 1 077 | 7,1% | 9,9% |
3. | Volkswagen | 14 948 | 15 185 | -237 | -1,6% | 9,1% |
4. | Ford | 9 460 | 12 719 | -3 259 | -25,6% | 5,7% |
5. | Peugeot | 7 252 | 6 725 | 527 | 7,8% | 4,4% |
6. | Kia | 6 325 | 8 564 | -2 239 | -26,1% | 3,8% |
7. | Renault | 6 047 | 10 456 | -4 409 | -42,2% | 3,7% |
8. | Citroën | 5 981 | 5 711 | 270 | 4,7% | 3,6% |
9. | Dacia | 5 655 | 3 805 | 1 850 | 48,6% | 3,4% |
10. | Opel | 4 448 | 3 836 | 612 | 16,0% | 2,7% |
- | Celkem | 164 736 | 174 009 | -9 273 | -5,3% | 100,0% |
Miniauta
Minivozy zaznamenaly o 20 % méně registrací než v roce 2012. Škoda Citigo však okupuje přes polovinu segmentu „mrňousů“ a pokořila hranici tří tisíc kusů za rok. O tom se třeba Pandě a Sparku v dobách největší slávy mohlo jen zdát. Druhý Volkswagen up! jich má jen 418.
Škoda prodá o řád více nejmenších aut než konkurenti
Do první pětky se dokázala vklínit dvojice kolínských vozů od Citroënu a Toyoty, které rozdělil právě Fiat Panda. Nové generaci „medvídka“ se nedaří jako té staré, pohoršila si o 59 %. Ani Aygo a C1 na tom nejsou bůhvíjak dobře. Up! přišel na trh až na jaře dnes již předloňského roku. Citigo vyskočilo o slibných 15 %.
Registrace aut v ČR – Minivozy v roce 2013 |
Pořadí | Model | 1-12/2013 [ks] | 1-12/2012 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Citigo | 3 055 | 2 659 | 396 | 14,9% | 53,4% |
2. | VW Up! | 418 | 264 | 154 | 58,3% | 7,3% |
3. | Citroën C1 | 385 | 643 | -258 | -40,1% | 6,7% |
4. | Fiat Panda | 371 | 892 | -521 | -58,4% | 6,5% |
5. | Toyota Aygo | 231 | 517 | -286 | -55,3% | 4,0% |
- | Celkem | 5 721 | 7 118 | -1 397 | -19,6% | 100,0% |
Pokračujte na přehledy nižší, nižší střední a střední třídy: