Audi dále posiluje svůj sportovní model R8 novým přímovstřikovým desetiválcem. Ten vozu konečně dopřává výkon, který si zaslouží.
Nové Audi R8 dostalo vidlicový desetiválcový motor s objemem 5,2 l, který tak stanul na vrcholu modelové nabídky. Poháněna jsou trvale všechna kola systémem vyvinutým v těsné spolupráci s pobočkou Quattro GmbH, přičemž větší část točivého momentu je dodávána na zadní kola (56 %). Není divu, na vozovku je třeba přenášet ohromných 525 koní.
Díky tomuto stádu vůz dosáhne z klidu rychlosti 100 km/h za pouhých 3,9 s a docílí rychlosti 316 km/h. Přitom svého řidiče opájí bleskovou odezvou na plyn a mohutným řevem pohonné jednotky, která točí až 8 700 ot./min. Také charakteristika motoru je takřka závodní, točivý moment vrcholí hodnotou 530 Nm při 6 500 ot./min. a nejvyššího výkonu se dosahuje až při rovných 8 000 ot./min. Měrný výkon dosahuje 100,9 koní na litr objemu a na jeden výkonový kůň připadá pouze 3,1 kg hmotnosti vozu, což jsou mimořádně dobré hodnoty.
Desetiválec 5,2 l využívá přímého vstřikování benzínu FSI a kompresního poměru 12,5:1. Motor pracuje se suchou klikovou skříní, aby byla zajištěna dostatečná kapacita mazacího oleje i při plném příčném přetížení, které zde dosahuje až 1,2 g. Důraz byl pochopitelně kladen na příznivou spotřebu paliva, která se stává důležitou i v této třídě výkonných automobilů. V kombinaci se sedmistupňovou sekvenční převodovkou R tronic nový vůz spotřebuje v kombinovaném režimu jen 13,7 l benzínu na 100 km. Tento agregát dodávaný za příplatek se řadí páčkami pod volantem, standardní výbavou je však šestistupňová převodovka s manuálním řazením. Oba typy převodovky jsou doplněny systémem Launch Control, který má za úkol katapultovat vůz při zrychlení z místa.
Všechna kola jsou zavěšena na soustavě hliníkových ramen, aktivní tlumiče mají částečně kompenzovat velmi tuhé pružiny pro zajištění vysloveně sportovních jízdních vlastností i dostatečný komfort. Standardní výbava kromě toho zahrnuje také devatenáctipalcová, desetipaprsková litá kola s pneumatikami 235/35 vpředu a 295/30 vzadu. Za příplatek se dodávají extrémně lehké a trvanlivé brzdové kotouče z kompozitních materiálů. Pohotovostní hmotnost zůstala na velmi slušné úrovni 1 620 kg, za což Audi R8 5,2 FSI vděčí především svému hliníkovému skeletu ASF. Vychází z bohatých zkušeností značky Audi s touto koncepcí, první Audi ASF se představilo jako studie a vyvinula se z ní první generace modelu A8. Skelet modelu Audi R8 váží pouhých 210 kg, je však extrémně tuhý a posádce zajišťujue kromě znamenitých jízdních vlastností i potřebnou dávku bezpečnosti.
Audi R8 je však také relativně praktickým a komfortním vozem. V přídi a za sedadly ukrývá odkládací prostory v celkovém objemu 190 l, vyhřívaná sedadla jsou čalouněna kůží Nappa, do standardní výbavy však patří také automatická klimatizace, navigační systém či audiosystém Bang & Olufsen. Také zvenčí se vrcholný desetiválec liší od standardních osmiválců. Změn doznaly příď, záď i boky karosérie, ale skutečně pozoruhodným prvkem jsou nové přední kombinované reflektory, kompletně sestavené z LED. Audi se díky tomu stává první značkou na světě, která na svém sériovém autě zvolila LED jako zdroje současně pro blinkry a denní, potkávací i dálková světla.
Nové desetiválcové Audi R8 se bude vyrábět po boku svých slabších sourozenců na ruční lince společnosti Quattro GmbH v Neckarsulmu. Na trhu se objeví v půli letošního roku a jeho základní cena byla stanovena na 142 400 eur.
Audi R8 5,2 FSI