Švýcarské designérské studio Rinspeed nás právě zasypalo snímky své nové studie. Jde tentokrát o více než cvičení?
Nový koncept Rinspeedu nese tajemný název UC? a představí se na autosalonu v Ženevě. Stalo se již dobrou tradicí, že si Rinspeed domácí autosalon nenechává ujít, kreace této značky totiž takřka pokaždé opravdu stojí zato. Na rozdíl od dva roky starého prototypu Squba vycházejícího ze sportovního Lotusu Elise míří Rinspeed UC? do společnosti malých, veselých městských vozítek, reprezentovaných třeba modely Fiat 500 a Smart ForTwo. Jde o čistý elektromobil, jenž má svým potenciálním uživatelům nabídnout spoustu zajímavých cestovních zážitků.
Rinspeed sáhl po sadě li-ionových akumulátorů specializované společnosti LiTec, jež vznikla společným úsilím firem Evonik a Daimler AG. Baterie vozíku UC? zajistí možnost ujet 105 km na jedno nabití, na první pohled to není hodnota nijak oslnivá, ale řada z dnešních automobilů toho během dne o moc více nenajede. Nový Rinspeed dále rozvíjí parkovací koncept započatý prvním Smartem, umožňující parkování kolmo k chodníku i v místech s předepsaným podélným stáním, což by mělo výrazně usnadnit parkování v přeplněných městských centrech.
Rinspeed jej ale posouvá dále. Zároveň totiž vyvinul, jak vidíte i na přiložených snímcích, soustavu pro snadné najíždění do speciálně upravených železničních vagónů, posádka si tak na svých výletech mezi městy může odpočinout. Jelikož většina evropských vlaků jezdí na elektrický pohon, zůstává provoz vozu UC? i v tomto případě bez přímých emisí škodlivých plynů. Ačkoli koncept počítá s příčným najížděním vozů do vlaků, prostorová náročnost zůstává výrazná, takže případná „jízdenka“ zřejmě nebude zrovna levnou záležitostí. Budete-li však chtít, můžete si svůj vozík během cesty alespoň poněkud dobít...
Že to Rinspeed s tímto modelem a jeho případnou sériovou výrobou myslí opravdu vážně, o tom napovídá důsledné zpracování detailů a úzká spolupráce se subdodavatelskými firmami. Problémem současných elektromobilů například bývá vytápění prostoru pro cestující, specializovaná společnost Eberspacher kvůli tomu pro nový Rinspeed vyvinula vysokonapěťový a údajně velmi hospodárný systém, jenž je prý schopen vytopit interiér na 60 stupňů za pouhých 30 sekund. Rinspeed by si sériovou výrobu modelu UC? přál, ale bez silného partnera to zřejmě nepůjde.
Rinspeed UC?