Kia představila na domácím autosalonu v Pusanu sériové provedení elektrického crossoveru Niro. Novinka nabídne dva balíčky akumulátorů a akceleraci z místa na 100 km/h zvládne za 7,8 sekundy.
Že Kia pracuje také na čistě elektrické variantě svého modelu Niro, víme s jistotou od letošního ledna. Korejská automobilka v tom čase představila tento vůz v podobě konceptu na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas, přičemž zhruba měsíc známe už i finální vzhled sériového modelu. Mezitím se provalilo, že novinka bude v prodeji ve dvou verzích odlišujících se kapacitou lithium-polymerových akumulátorů a nyní máme k dispozici i další technické detaily.
Elektrická Kia Niro je dlouhá 4375, široká 1805 mm, vysoká 1560 mm, má rozvor rovných 2700 milimetrů a můžeme přidat také základní objem zavazadlového prostoru, který činí 451 litrů. Pohon auta zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 204 koní a nejvyšším točivým momentem 395 newtonmetrů, který novince zajišťuje slušnou dynamiku. Korejci se maximálkou nepochlubili Niro EV však zvládne sprint na stovku za 7,8 sekundy.
Základní model dostane baterie s kapacitou 39,2 kWh, což je přibližný ekvivalent 15 litrů benzínu, a podle tvůrců to stačí na dojezd 240 kilometrů. Pokud budete chtít auto schopné zvládnout na jedno nabití delší trasy, k mání bude druhý vůz s kapacitou akumulátorů zvýšenou na 64 kWh. Podle přibližného přepočtu jde o energii odpovídající necelým 25 litrům benzínu a Kia říká, že to bude stačit na akční rádius 380 km.
Jak to bude ve skutečnosti, budeme muset počkat do prvních praktických testů v reálném provozu, každopádně automobilka navíc slibuje zajímavé jízdní vlastnosti díky umístění akumulátorů pod podlahu a ve spodní části zavazadlového prostoru, což snížilo těžiště a vylepšilo agilitu elektromobilu.
Pokud jde o nabíjení, Kia říká, že s příkonem 100 kW bude možné Niro EV s delším dojezdem dobít na osmdesát procent kapacity už za 54 minut. Jedním dechem ale musíme dodat, že z vaší obyčejné zásuvky na 230 voltů a se 16ampérovou pojistkou to potrvá přes 17 hodin, a to nepočítáme ztráty nebo fakt, že při takovém odběru už budete potřebovat pro tento „spotřebič“ vlastní okruh.
Zajímavé také je, že Niro EV zvládne částečně autonomní provoz druhé úrovně v rozmezí od 0 do 130 kilometrů v hodině. Pro řidiče to znamená, že tento elektromobil má být schopen sledovat vůz před sebou a držet se zvoleného jízdního pruhu na dálnici, přičemž systém bude kontrolovat akceleraci, brzdění i řízení v závislosti na okolním provozu.
Ceny nové varianty modelu Niro prozatím známé nejsou, a to dokonce ani na domácím korejském trhu. Auto tam bude uvedeno do prodeje „v průběhu roku 2018“, zbytek světa pak bude následovat vzápětí.