Zatímco kdysi na sebe museli cestující v autech křičet, aby se ve vyšší rychlosti slyšeli, moderní automobily jsou oproti minulosti oázami klidu.
Na kultivovanosti a tichém chodu svých vozů si dnes automobilky zakládají stále rozsáhlým způsobem, ačkoliv bychom mohli mluvit o doslova propastném rozdílu ve srovnání s hlučností vozů například před 50 lety. A právě na takzvanou „strategii šepotu“ se nyní zaměřuje i Ford, který ukazuje, jak se hlučnost jeho modelů napříč roky snížila.
Automobilka stejně jako ostatní výrobci systematicky usiluje o snížení celkové hladiny hluku v interiéru cestou mnoha dílčích zlepšení po celém voze. Cílem je, aby cestování bylo pro celou posádku příjemnější a méně únavné. Například v případě nové generace SUV Kuga se Ford zaměřil na nejrůznější zdroje hluku od podvozku až po těsnění dveří.
Tak třeba perforováním koženého čalounění sedadel Kugy v nejvyšší výbavě Vignale se snížila celková plocha povrchů v interiéru, čímž poklesla i míra akustické odrazivosti. Aerodynamické zakrytování spodních partií vozu pak kromě jiného snižuje pronikání aerodynamického i valivého hluku do prostoru pro cestující.
Více než dva roky taky Ford testoval přes 70 různých pneumatik, aby našel specifikaci pláště, která zajišťuje nejnižší možný hluk při vysoké úrovni komfortu a přilnavosti. Také kanály, jimiž je vedena elektroinstalace a další komponenty, jsou menší a užší. Tím se omezuje proudění vzduchu uvnitř karoserie.
A kromě možnosti jízdy na čistě elektrický pohon v případě plug-in hybridní verze Kugy je elektrifikované SUV vybaveno také technologií aktivního potlačování hluku, která se pomalu dostává do stále nižších kategorií vozů. Funguje stejně jako ve sluchátkách – prostřednictvím strategicky rozmístěných mikrofonů detekuje nežádoucí složky akustického spektra a vysílá proti nim zvukové vlny s opačnou fází z reproduktorů.
Ford nakonec provedl test, ve kterém srovnal hlučnost Kugy Plug-in Hybrid se starými modely značky napříč více jak padesátiletou historií. Měřila se hladina vnitřního hluku v rychlosti přibližně 50 km/h, a to na 3. rychlostní stupeň (ve vozech s manuální převodovkou). Výsledkem je, že cestující v novém SUV jsou vystaveni o tři čtvrtiny nižšímu hluku než jejich prarodiče, kteří jezdili Fordem Anglia z roku 1966. Více ukazuje tabulka níže.
Hlučnost modelů Fordu (1966 – 2020) |
Rok |
Model |
Hlučnost dB(A) |
1966 |
Anglia |
89 (89,4) |
1970 |
Cortina |
81 (80,9) |
1977 |
Granada |
83 (82,5) |
1982 |
Cortina |
79 (78,5) |
2000 |
Mondeo |
77 (77,3) |
2020 |
Kuga Plug-in Hybrid |
69 (69,3) |