Levná, slušně vybavená, spolehlivá, pohodlná, snadno ovladatelná... A nakonec i elektrická. Nejmenší Škodovka měla spoustu plusů, pojďme zavzpomínat na její dlouhou kariéru. Od začátku výroby totiž uběhlo už deset let.
Kategorie dostupných miniaut postupně vymírá. Do dvou set tisíc korun dnes vlastně už nic nekoupíte – když přišlo citigo před deseti lety na trh, startovalo na 179.900 Kč ve výbavě Active, které nechyběly třeba čtyři airbagy nebo ABS. Vyšší výbava Ambition stála 194.900 Kč a pokud jste si chtěli dopřát vrcholný stupeň Elegance, zaplatili jste 209.900 Kč. Pro srovnání, nejlevnější Škoda dneška, tedy Fabia, startuje na 339.900 Kč.
Citigo stálo na platformě Volkswagen NSF (také známé jako PQ12 nebo AA) pro ultrakompaktní vozy. Po technické stránce šlo o klon Volkswagenu up! a znáte ji i jako Seat Mii. Poháněly ho tříválcové motory MPI s výkonem 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k) s točivým momentem 95 N.m. Dostupné bylo i s pohonem na CNG s označením G-Tec – v tomto případě mělo 50 kW (68 k) a 90 N.m. Řidiči mohli volit mezi třídveřovou a pětidveřovou verzí, po faceliftu se změnila struktura výbav a doposud špičkové provedení Elegance bylo nahrazeno verzemi Style a Monte Carlo.
Nekomplikované ovládání, hmotnost okolo tuny, živé motory, které táhly v obou verzích i v dálničních rychlostech – citigo mělo od začátku spoustu kvalit, ke kterým se po nějaké době přidala i lety prověřená spolehlivost. Ostatně, na takto jednoduchém autě se toho mohlo pokazit jen málo. Pro nemálo řidičů představovalo první auto a první skutečné kilometry za volantem, vyhovělo penzistům a ideální bylo i jako druhé auto do rodiny. Vysoce oblíbené bylo a stále je v rozvážkových službách, hlavně v úsporné verzi G-Tec.
Malou revolucí se stalo elektrické provedení Citigo-e iV, které kozervativnímu českému zákazníkovi konečně nabídlo dostupný elektromobil, který by mu měl dávat smysl. Parametry byly solidní – výkon 61 kW, baterie o kapacitě 36,8 kWh, dojezd až 252 kilometrů... Prostě použitelný elektrovůz, u kterého vlastně ani nevadilo nabíjení pouze 40 kW nebo absence aktivního chlazení baterie.
Citigo-e iV na trh vstoupilo v září roku 2019 s agresivní cenovkou 429.900 Kč pro prvních 500 kusů, které se vyprodaly během dvou měsíců. Cena pak stoupla na stále rozumných 479.900 Kč, přičemž do standardní výbavy přibyl doposud příplatkový paket Extra Top a dále jste získali bonus 30.000 Kč či možnost dostat wallbox zdarma. Cena se nakonec zastavila na 499.900 Kč, přičemž Citigo-e iV dostalo ještě službu Škoda Connect na 10 let.
I když po technické stránce nešlo o velkou zásluhu Škodovky, správné nacenění a struktura výbav udělaly ze skromného citiga na českém trhu hit. Elektrická verze se vyprodala mnohem dříve, než automobilka čekala. Definitivní konec přišel v loňském roce, nástupce automobilka neplánuje. Škoda vyrobila 325.700 kusů, elektromobilů bylo 19 tisíc.
Autobazary nyní hlásí zvýšenou poptávku po ojetých kusech, které v hledáčku zákazníků nahradily starší fabie s vyšším nájezdem. Zájem si prodejci použitých vozů vysvětlují také skokovým zdražením Dacie Sandero. Na českém trhu ještě najdete nejeté kusy iV za půl milionu, nejdražší kusy s benzinovým motorem a nájezdem pár desítek tisíc kilometrů mají strop na nějakých třech stech tisících korunách. Naopak nejlevnější kousek, který se nám podařilo dohledat, má na hrbu čtvrt milionu kilometrů a prodejce za něj chce 55 tisíc korun.