6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

Nedodržení rychlosti, alkohol či telefonování za volantem – to jsou dle statistik nejčastější příčiny nehod u nás. Často nás ale během řízení dokáže naštvat něco jiného.

Vybrali jsme šest prohřešků, které by dobrý řidič neměl dělat ani výjimečně či v nouzi. A nemáme na mysli lehké překročení maximální povolené rychlosti či nouzové podjíždění kolony. Především nás ale tito držitelé řidičského oprávnění denně stojí nervy, když na silnicích vytvářejí nebezpečné a nepředvídatelné kousky, nebo dokonce vyložené prasárny.

6. Špatné používání světel a směrovek

Všimněte si někdy, kolik řidičů na silnicích používá parkovací světla při běžné jízdě. Zezadu je vše v pořádku, avšak zepředu není vidět ani auto, za tmy či šera neuvidí pořádně ani jeho řidič. Zdá se, že spousta lidí nepochopila systém denního svícení a vykládají si jej po svém, a tak vídáme zezadu potemnělá auta i v nočních hodinách.

Další otravnou věcí, která s tímto bodem souvisí, je přehnané používání mlhových světel. Především ta zadní dokáží ostatní velmi nepříjemně oslňovat. Často je řidiči zapínají již při lehkém dešti a na jejich vypnutí ve městě poté zapomínají. Nešvarem je i nepoužívání směrovek. Vždyť právě ony jsou jediným dorozumívacím prostředkem řidiče. V dnešním hustém provozu je jejich včasné použití důležité.

Pokračování 2 / 6

5. Nedodržování bezpečné vzdálenosti

Experti radí, že minimální odstup od vozidla jedoucího před vámi má být dvě sekundy. Tento bod úzce souvisí s bezpečným předjížděním. Spousta řidičů si myslí, že když se budu držet těsně za autem, které jede pomaleji, donutím jej tak zrychlit, když už jej v daném úseku nemohou předjet. Takové chování však akorát vytváří na silnici zbytečný stres pro oba zúčastněné, ale i pro další. Vyplatí se nechat si odstup, tím se rychlejšímu zvětší rozhled, a hlavně bude moci lépe reagovat na nepředvídatelné okolnosti provozu.

Pokračování 3 / 6

4. Nedodržování pravidla zipu

Česká klasika, dalo by se říci. Jedná se o často omílané téma. Tento způsob řazení do jednoho pruhu je u nás platný již 16 let. Přesto to tak na tuzemských silnicích vůbec nevypadá. Pokud patříte k těm, kteří se neřadí do průběžného pruhu již kilometr před zúžením a dle předpisů tak činíte až na jeho konci, často se bohužel setkáte s agresivními „řidiči“, kteří nedají „své“ místo v pruhu zadarmo. To souvisí s „vychováváním“, které si zasloužilo vlastní bod níže.

Plynulému řazení ovšem nepřispívají ani řidiči, kteří se nesprávně řadí z končícího pruhu ihned za vozidlo, za kterým se drželi doposud. To pak ten třetí řidič vlastně ani neví, za jaký vůz se má správně zařadit, a přesně takto vznikají kolony a tryskají naše nervy.

Pokračování 4 / 6

3. Neplynulost jízdy

Jízda po klikatých okreskách za řidičem, který před každou zatáčkou naprosto nepřirozeně brzdí, je skutečně otravná a dokáže i na kratší trase mnohem rychleji unavit. S tímto bodem souvisí i příliš pomalá jízda, která nemá s okolním provozem či stavem silnice a vozidla žádnou souvislost.

S plynulostí provozu souvisí i nepřiměřené brzdění před začátkem obce či nevyužití připojovacího pruhu. Takoví, kteří v půlce pruhu zastaví, namísto aby pořádně šlápli na plyn a plynule se zařadili, pak vytváří velice nebezpečné situace. Ne nadarmo se u připojovacích pruhů říká: Čára není zeď, dej za tři a jeď!

Pokračování 5 / 6

2. Vychovávání

Spousta prohřešků se dá shrnout do obecné skupiny „naschválů“. „Když nemůžu já, tak ani ty!“ říkají si zřejmě „šoféři“, kteří blokují odstavný pruh při koloně. Jistě, řada řidičů zcela záměrně kolony denně objíždí, není však až příliš velkým rizikem, že ten, kdo spěchá, činí tak ze závažných, například zdravotních důvodů?

Do této kapitoly také patří blokování rychlejšího pruhu. „Více než stotřicet se tady přeci nesmí,“ tvrdí možná ti, kteří jsou schopni rychlejšímu na poslední chvíli vjet do cesty a směle ji blokovat, přestože ani nikoho předjíždět nemusí, případně tak činí hlemýždí rychlostí.

Jako trest za cokoli potom řada „řidičů“ volí vybrzďování, které je přesně tou výchovou, kterou od ostatních neočekáváme a nechtěli bychom ji na silnicích vidět.

Pokračování 6 / 6

1. Jízda za sanitkou či hasiči

Tento bod je označen jedničkou nikoli proto, že by byl nejnebezpečnější či nejčastější. Je to naše jednička proto, že takové chování je nejméně řidičské a nejvíce hloupé. Možná jste to již zažili – stojíte v koloně a uhýbáte třeba sanitce, jako ostatní. Za ní se však veze „frajer“, který toho využívá. V tom momentě se řadě šoférů vaří vzteky krev. Neuhýbali jsme přeci jemu, ale těm, kteří jedou zachraňovat životy a kterých si všichni nesmírně vážíme.

Občas si můžete takového chování všimnout u některých dopravních "supů", neboli nehodových službách s vozidly opatřenými oranžovými majáky. Nejde o vozidla s právem přednosti v jízdě, prostřednictvím majáků pouze využívají svědomitosti ostatních řidičů a prodírají se dopravními zácpami ve prospěch vlastního podnikání!

Doporučujeme

Články odjinud