Jak už kolega Honza Mička naznačil ve včerejším článku, vyrazili jsme se s naší Klárou poprvé projet novou Škodou Scala. Já jel hlavně z toho důvodu, abych vyzkoušel, jak se chová první Škoda na platformě MQB A0, kterou již koncernu VW nějaký ten pátek ve velkém využívá. Klára vám později přinese holčičí pohled na věc. A pěkně bez obalu!
Prezentace proběhla v chorvatském Splitu, oblíbené turistické destinaci. Hned po příletu nás čekalo příjemné překvapení. Zatímco v Praze jsme se klepali zimou, ve Splitu svítilo sluníčko, které už má touto dobou docela sílu. Testovací vozy samozřejmě disponovaly letními pneumatikami, takže honem do hotelu pro letní oblečení a vyrazit testovat.
Vlastně už ji dobře známe
O Scale se popsala už celá knihovna. Sami jste měli možnost ji vidět na ženevském autosalonu, kde se poprvé ukázala veřejnosti. Za sebe mohu říci, že na denním světle vypadá fakt dobře. Pro testování na chorvatských cestách jsme s Klárou zvolili Scalu v základní výbavě Ambition, s motorem 1.0 TSI o výkonu 85 kW (115 koní) a manuální převodovkou. Předpokládá se, že tato kombinace půjde na dračku.
Škoda Scala: Kompletní sestava pohonných jednotek |
Motor |
1.0 TSI |
1.0 TSI |
1.5 TSI |
1.6 TDI |
1.0 G-Tec* |
Válce/ventily |
3/4 |
3/4 |
4/4 |
4/4 |
3/4 |
Výkon [kW] |
70 |
85 |
110 |
85 |
66 |
Převodovka |
5M |
6M/7DS |
6M/7DS |
6M/7DS |
6M |
Objem nádrže [l] |
50 |
50 |
50 |
50 |
14,2 kg + 9 l |
* motor bude dostupný později v tomto roce |
Základní ale tak úplně nebyla. Konkrétního testovaný kus měl třeba litá 17palcová kola nebo 8palcový infotainment Bolero. Auto za méně než 400 tisíc, kam se dokáže Scala v základu se silnějším litrovým tříválcem dostat, to tedy nebylo. Po chvíli v konfigurátoru, ve kterém jsem tento vůz večer „vytvořil“, jsem se dostal na zhruba půl milionu korun.
Dost řečí okolo, jdeme dovniř. Ihned po nastartování vás uvítá infografika v digitálním přístrojovém štítu, který má pět různých nastavení zobrazení. Vše je dobře čitelné a s velkým rozlišením. Překvapivě tvrdší sedadla se ukázala jako dobrý sluha i na 180 km dlouhé testovací trase, kterou jsme zvolili. Navíc mají slušné boční vedení.
Co bych na první pohled a hlavně dotek chtěl Scale vytknout, je kvalita některých plastů v interiéru. Třeba obložení dveří by si zasloužilo lepší materiály. Vršek palubní desky je naproti tomu z velmi příjemného měkčeného plastu, ovládací prvky vozu vypadají hezky a jsou velmi kvalitně provedené.
I nově řešená palubní deska je sympatická. Její elegantní minimalistický styl se bude postupně rozšiřovat i do dalších modelů značky. To už se ostatně děje, jak prozradily první dojmy z modelu Kamiq, který ze Scaly vychází. Je vlastně její druhou karosářskou verzí. V autě sedíte dost nízko a moc vysoko to ani nepůjde. Za volantem se cítíte jako v Golfu, což je dobrá zpráva.
Konečně se poznáváme hlouběji
U Scaly mě čekalo jedno velké překvapení. Že v ní bude dost místa, jsem věděl. Vždyť má delší rozvor než Rapid či Golf a kokpit je uspořádán tak, aby neomezoval nejenom řidiče, ale ani zbytek posádky. Také jsem tušil, že bude pohodlná. Vždyť má hydraulické silentbloky jako větší a dražší Octavia a ty umějí dělat divy. Také motorová paleta je nám dobře známá, včetně palety převodovek složené ze dvou manuálů (pět a šest stupňů) a sedmistupňového DSG.
U Scaly prostě tak nějak tušíte, že to bude dobré a pohodové auto. Co je na ní úplně nejlepší a co mě dost překvapilo, je její jemný jízdní projev. Přisuzujte to platformě MQB A0 a dost možná budete mít pravdu. Ale to, jak se vůz chová, záleží na mnoha dalších faktorech. Jen si vzpomeňte, kdy naposledy jste jeli vozem Škoda a smáli se u toho.
Původně jsem myslel, že sedím v Golfu. Takový byl první dojem. Pocit za volantem a vazba v řízení mi ale spíš připomněla Audi A1 Sportback, které jsem za jízdní vlastnosti chválil v testu na začátku roku. Dámy a pánové, to auto se celkově moc dobře řídí. V té naší běluze jsme navíc měli i příplatkové nastavitelné tlumiče. To značí, že dostanete o 15 milimetrů nižší, ale rozhodně ne hůře použitelné auto.
V režimu Sport se ukáže tužší charakteristika veskrze velmi dobře pracujících tlumičů. V tvrdším nastavení Scala správně ztuhne a křižování pobřežních silnic se změnilo v zábavu. Nebyla sice příležitost dohnat auto na limit, protože to tu jednak neznám a limity Scaly jsou daleko za tím, co je společensky přípustné. Jsme ale teprve na začátku.
Nedotáčivost se začne projevovat, až když jedete opravdu nepříčetně. O to větší šok ale nastane, když si auto přepnete do režimu Eco a řízení je najednou měkce gumové. V komfortním nastavení zřejmě budete jezdit většinu času. Potom je to takový hatchback pro všechny, který jezdí pohodlně a velice klidně. Je ale fajn vědět, že lze auto přitvrdit.
Takže tady máme jemný i zábavný cesťák pro kluky i holky? Ne tak rychle. Podvozek je sice v komfortním módu měkoučký a ve sportovním není prkenný, stinnou stránku ale má. O větších nerovnostech přece jen vědět budete, a to hlavně na zadních sedadlech. Jsou tu docela znát dorazy tlumičů a na nekvalitní silnici je to po chvíli nepříjemné.
Tím se dostávám k dalšímu bodu, kterého jsem se u mladoboleslavské novinky obával, a to je cestování na zadních sedadlech. Moje obavy pramenily i z pohledu na svažující se střechu. „Tam se přece nemůžu vejít“, řekl jsem si. Těchto několik pár řádků ale píšu přímo z nich, protože jsem na chvíli předal řízení Kláře, aby si to také vyzkoušela. Vejdu se. Měřím 183 centimetrů a nad hlavou mi ještě osm centimetrů zbývalo. Stejné je to i s místem pro nohy. Navíc si mohu zapnout vyhřívání sedadel a je tu i ovládání ventilace. S naprostým klidem říkám, že dovolená ve čtyřech se Scalou nebude problém!
Tím chci také nenápadně naznačit ten velký zavazadlový prostor. Někdy mi až přijde, že když si kupujete Škodu, dostanete obrovský a praktický kufr a zbytek povedeného auta je bonus. Víko kufru se navíc ovládá elektronicky, a to i pomocí funkce Tip-to-close. Jak to funguje, jste mohli vidět na našem instagramu.
Škoda Scala: Rozměrové srovnání |
Model |
Škoda Scala |
Škoda Rapid SB |
VW Golf |
Délka [mm] |
4362 |
4304 |
4258 |
Šířka [mm] |
1793 |
1706 |
1790 |
Výška [mm] |
1471 |
1459 |
1492 |
Rozvor [mm] |
2649 |
2602 |
2620 |
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] |
1531/1516 |
1463/1500 |
1533/1549 |
Objem kufru min/max [l] |
467/1410 |
415/1381 |
380/1270 |
O zábavu na palubě se staral infotainment Bolero. Ten je sám o sobě docela fajn a snadno se ovládá, jen by mohl mít rychlejší reakce. Rychlost procesů nekoresponduje s rokem 2019 a poselstvím „nepřetržitě online", které má nová Škoda nést. Při cestě z letiště jsme jeli jinou Scalou, která měla vrcholný systém Amundsen s displejem o úhlopříčce 9,2". Tam bylo všechno v naprostém pořádku.
Během prvního seznámení jsme se zaměřili i na spotřebu. Silnější litrový tříválec si při svižném tempu v průměru řekl o 7,3 litru na 100 km. A to včetně chorvatských kopců, které jsme také muselli zdolat. Při klidnějším tempu se můžete dostat na šest litrů, které kompaktu s výkonem 115 koní tak nějak odpovídají.
Těšíme se, na shledanou
Dvě a půl hodiny jízdy utekly jako voda a na mně je shrnout první dojem. Neříkám, že je Škoda Scala nejlepší auto na světě. Tvrdá sedadla nemusí vyhovovat každému, některé plasty v interiéru by si přeci jenom zasloužily ještě vylepšit, a když požadujete výkonový vrchol, který pramení z jedna-pětky TSI, musíte kvůli převodovce DSG sáhnout hlouběji do kapsy.
Ani silnější litr však není špatný. Je tichý, kultivovaný, z nízkých otáček se sbírá hezky plynule a má sílu. Jako celek Scala funguje dobře, to mi nikdo nevymluví. Má pohodlný podvozek, velkorysý prostor na palubě a umí být i zábavná. Ve velkém redakčním testu, který provedeme za pár týdnů, se více zaměříme na práci podvozku na našich silnicích. V Chorvatsku byl skvělý, tedy až na ty dorazy. České díry ale auta přece jen „bolí" více.
Měl jsem vysoká očekávání. Po této prezentaci jsou ale ještě větší. Když to všechno shrnu, můžete si zapsat za uši, že nová Škoda Scala není bezpohlavní. Má fakt dobře našlápnuto. Tah z Mladé Boleslavi se na první zdání povedl, ale jak říkám, rozhodující klání se odehraje až v České republice.
Škoda Scala: Technická data a české ceny |
Motor |
1.0 TSI |
1.5 TSI |
1.6 TDI |
1.6 TDI |
Válce/ventily |
3/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Zdvihový objem [cm3] |
999 |
1498 |
1598 |
1598 |
Největší výkon [kW/min] |
85/- |
110/- |
85/- |
85/- |
Točivý moment [Nm/min] |
200/- |
250/- |
250/- |
250/- |
Převodovka |
6M |
7A |
6M |
7A |
Spotřeba [l/100 km] |
5 |
5 |
4,2 |
4,1 |
Cena Ambition [Kč] |
394.900 |
- |
434.900 |
- |
Cena Style [Kč] |
449.900 |
524.900 |
489.900 |
529.900 |