10
Fotogalerie

Evropský trh v listopadu 2014: Nejprodávanější modely a značky

Škoda se v listopadu udržela bez problémů mezi desítkou nejprodávanějších značek i modelů na evropském trhu. V Německu a Francii se prodalo méně aut než loni.

Kapitoly článku:


V zemích Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) se v listopadu 2014 prodalo podle statistik JATO celkem 989 667 nových osobních automobilů. Ve srovnání se stejným měsícem loňského roku to znamená navýšení o 1,3 %. Registrace se konkrétně zvedly o 12 874 kusů, z 976 793. Konec roku bývá v posledních letech slabší, milion zůstává nepokořen. Přitom před osmi lety jich evropské silnice rozšířilo skoro jeden a čtvrt milionu. Jenže to byly ještě zlaté předkrizové časy...

JATO do svých čísel zahrnuje devětadvacítku zemí starého kontinentu, jak členy EU, tak kupříkladu Švýcarsko a Norsko. Výjimkou je Srbsko, které ani do jednoho z těchto uskupení nepatří.

Situace v jednotlivých zemích

V Německu přibylo za jediný měsíc čtvrt milionu nových aut. Britové si jich koupili 172,3 tisíce, Francouzi 135 a Italové 109,1 tisíce. Ve Španělsku našlo nové klienty přes 66 tisíc vozů, tam stále trvají vládní pobídky, takže se nelze divit skoku o 22 %.

Také Spojené království je na tom aktuálně velmi dobře, v porovnání s listopadem 2013 o 8 %. Italský trh se meziročně zlepšil o 5,4 %. Německo však zaznamenalo  o 1,8 % méně, také ve Francii odbyt klesl o 2,7 %. V prvním případě se jedná o úbytek zhruba 4,5 tisíce registrací, ve druhém o 3,8 tisíce. Nic extrémního, ale celkový nárůst trhu to nepříznivě ovlivnilo, protože jde o významné hráče tzv. Velké pětky.

Česká republika obsadila mezi zeměmi dle JATO tradiční dvanáctou příčku s 16 365 jednotkami a zvedla se o 11,3 %. Z důležitých trhů, které nejsou mezi pěticí nejlepších a zároveň jsou větší než náš, se dařilo polskému a švédskému. I když jejich navýšení představují jen řád stovek. Naopak nejdrsnější sešup zaznamenalo Nizozemí, o dvacet procent méně! Poroučelo se z takřka 40,8 tisíc na 32,6 tisíce. Minusy v Rakousku, Belgii a Švýcarsku oscilují kolem 7 %.

Žebříček značek a koncernů

Nejlepší mezi značkami je i nadále Volkswagen, za listopad si připsal 133 075 nových aut. Druhý Ford jich nemá ani polovinu (66 054), což o dominanci německé jedničky (Ford přece jen tak úplně německý není) jednoznačně svědčí. Třetí tentokrát skončil Renault s odstupem pouhých 203 kusů za modrým oválem! To je v celoevropském měřítku naprosté minimum...

Evropská větev koncernu GM je čtvrtá (63,7 tisíce), pátý Peugeot se dostal přes 58 tisíc vozů. Audi má za jedenáctý měsíc letopočtu 2014 56,5 tisíce přírůstků, o necelé dva tisíce za ním zaostal mnichovský konkurent. Následuje Mercedes-Benz s 52,7 tisíci registrací. Škoda s Citroënem první desítku uzavírají, okřídlený šíp zaznamenal necelých 45 tisíc, ten dvojitý z Francie pak 43,2 tisíce.

Největší meziroční nárůst mohou slavit u BMW (+8,2 %), Mercedesu (+7,3 %) a Audi (+3,6 %). Luxusní trojka a zároveň úhlavní nepřátelé se tak seřadili v této statistice za sebou. Z dalších šplhounů mimo pořadí JATO zmiňuje Jeep s dvojnásobkem oproti loňsku díky úspěchu Cherokee a Renegade. Za Lexus válí nový crossover NX a výrazně se zvedá Mitsubishi (o 10 procent), prodávají se Outlander, ASX i malý Space Star alias Mirage.

I když tři diamanty s 8,8 tisíci přírůstky představují menšinového zástupce, za zmínku rozhodně stojí. Tři značky z první desítky si naopak pohoršily: Ford o 6,6 %, Citroën o 6,3 % a Škoda o 1,4 %. Za celý rok má ovšem stále dvouciferný nárůst: 14,2 %.

Evropské sdružení automobilových výrobců ACEA, jehož čísla se vzhledem k metodice a zařazení některých států od JATO decentně liší, zveřejňuje ve svých statistikách také zajímavé pořadí koncernů. To vede VW (264,7 tisíce jednotek) před PSA (101 tisíc rovných) a Renaultem s Dacií, avšak bez Nissanu a Infiniti (93,9 tisíce).

BMW spolu s Mini (68,8 tis.) překonalo Ford! Modrý ovál má na kontě tentokrát jen 65,4 tisíce nových aut. Následuje GM se zhruba 64 tisíci přírůstků. Hyundai s Kiou se chlubí dohromady 60 tisícovkami, ale ACEA je nespojuje. Nad padesátitisícovou hranicí se nacházejí ještě FCA a Daimler, obě skupiny zaznamenaly přes 57 tisíc registrací a rozdíl mezi nimi je necelých pět stovek.

Toyota se jako nejlepší japonská automobilka dostala na 44,8 tis. BMW si polepšilo o 9,4 %, Opel a jeho sourozenci od General Motors naopak o 12,2 % klesli. Nissan oproti tomu zase vyskočil o 19 %, z 30,1 na 36,9 tis. a v pořadí je těsně za Toyotou.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud