Pokud na českých silnicích potkáte testovací Škodovku na „efkových“ značkách a bude se vám na ní zdát něco „zvláštního“, nemusí nutně jít o facelift. Jisté změny v modelových řadách ale přesto nastanou.
Nedávno se začaly na internetu objevovat snímky lehce maskované Škody Kodiaq, které podle všeho předznamenávají facelift. Vzhledem k tomu, že byl vůz oficiálně představen teprve v září 2016, je na modernizaci ještě poměrně brzy, avšak vzhledem k tomu, jak se směřování automobilek v souvislosti s nástupem elektrického věku mění, je možné očekávat i zkrácení tradičního životního cyklu součaných modelů. Třeba třetí generace Superbu dorazila na jaře 2015 a faceliftem prošla až o čtyři roky později.
Na dálnicích kolem Prahy, Mladé Boleslavi a Hradce Králové můžete v současné době potkávat Kodiaqy se speciálními registračními značkami, o faceliftované provedení ale nejde. Všimnout si můžete velkého nápisu Škoda na zádi namísto klasického loga, ten ale dostanou všechny modely, které jej ještě oficiálně nemají (Fabia, Karoq, Kodiaq) v rámci běžné modelové péče. Vozy modelového roku 2020 naběhnou do výroby v 28. kalendářním týdnu (druhý týden v červenci), projdou ale většími změnami, než se na první pohled zdá.
U SUV se bavíme například o nahrazení sledování slepého úhlu systémem Side Assist s dosahem až 70 metrů. Poznáte jej snadno: z odrazové plochy zrcátka zmizí piktogram upozorňující na vozidlo ve slepém úhlu a bude nahrazen světelnou signalizací umístěnou na vnitřní boční straně plastového krytu zrcátka. Klíče vozů s bezklíčovým odemykáním a startováním budou vybaveny senzory, které znemožní nejpodlejší trik zlodějů, a vnitřní ambientní osvětlení bude v činnosti pouze s aktivovanými potkávacími světly.
Z krytů motorů 1.5 TSI, 2.0 TSI a 1.6 TDI také zmizí logo značky, a dokonce i popis motoru, což si lze vysvětlit snahou o ušetření nákladů na výrobu krytů v rámci koncernu Volkswagen. Odlišení na míru každé značce zkrátka něco stojí, což třeba v Číně vyřešili po svém (u nás se tento postup nezdařil).
U motorů ještě zůstaneme. V produktových listech, které máme k dispozici, je totiž zmínka o nahrazení chladicí kapaliny G13 kapalinou G12evo. To může působit jako lehký zásah bez vlivu na funkci motorů, ve skutečnosti je to ale trochu jinak. Nejenom Škoda, ale celý koncern VW tím zřejmě reaguje na tvorbu kalů a usazenin v chladicích systémech motorů, které v minulosti zaslepovaly clony vypínání vodních pump a motory se mohly více hřát.
Změna se týká motorů EA288 (1.6 TDI a 2.0 TDI včetně biturba), EA211 (1.0 MPI, 1.0 TSI, 1.4 TSI a 1.5 TSI) a EA888 (2.0 TSI), tedy v podstatě kompletní palety motorů pro vozy koncernu VW s příčnou zástavbou a některé vozy s podélnou zástavbou agregátů. Chladicí kapalina v těchto motorech bude vždy bez silikátů, které mohou způsobovat zmíněné úsady zhoršující přestup tepla. Dosud byly bez silikátů pouze kapaliny pro motory EA211.
Video od Auto.cz: Škoda Kodiaq MY2020
Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).
Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS