Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci.

Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.

Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.

Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.

Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.

Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.

Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.

Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Volvo je o něco kratší a užší než Audi.

Volvo je o něco kratší a užší než Audi.

Na výšku však XC90 německého soupeře lehce přesahuje.

Na výšku však XC90 německého soupeře lehce přesahuje.

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Nejprve Audi, podle abecedy má přednost. V testovaném kusu jsme našli příplatková přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku.

Nejprve Audi, podle abecedy má přednost. V testovaném kusu jsme našli příplatková přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku.

Jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat, nastavitelný je rovněž sklon opěradla.

Jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat, nastavitelný je rovněž sklon opěradla.

Komfort sezení je subjektivně dobrý díky vyvýšené pozici, ale fyzická velikost sedadel je omezena požadavky na variabilitu.

Komfort sezení je subjektivně dobrý díky vyvýšené pozici, ale fyzická velikost sedadel je omezena požadavky na variabilitu.

Chcete-li se dostat do třetí řady, musíte překlopit vnější sedadlo ve 2. řadě dopředu.

Chcete-li se dostat do třetí řady, musíte překlopit vnější sedadlo ve 2. řadě dopředu.

Pro dospělého je třetí řada nepoužitelná, doslova není kam složit nohy. Řešením je posunout sedadla ve 2. řadě kousek dopředu.

Pro dospělého je třetí řada nepoužitelná, doslova není kam složit nohy. Řešením je posunout sedadla ve 2. řadě kousek dopředu.

Sedáky ve třetí řadě měří na délku pouhých 35 centimetrů, opěradlo je ale stejně dlouhé jako vpředu.

Sedáky ve třetí řadě měří na délku pouhých 35 centimetrů, opěradlo je ale stejně dlouhé jako vpředu.

A nyní Volvo. Provedení Inscription má vynikající přední sedadla, která kombinují pocit měkkého sezení s dobrou oporou páteře.

A nyní Volvo. Provedení Inscription má vynikající přední sedadla, která kombinují pocit měkkého sezení s dobrou oporou páteře.

Ve druhé řadě nehýří XC90 místem tolik jako Audi, prostoru je však stále dostatek a potěší i o něco delší sedák.

Ve druhé řadě nehýří XC90 místem tolik jako Audi, prostoru je však stále dostatek a potěší i o něco delší sedák.

I zde je možné jednotlivě polohovat každé ze tří sedadel ve druhé řadě.

I zde je možné jednotlivě polohovat každé ze tří sedadel ve druhé řadě.

Při nastupování dozadu odsunete sedačku jednoduše jedním pohybem, vzniklý průchod je zato užší než v případě Q7.

Při nastupování dozadu odsunete sedačku jednoduše jedním pohybem, vzniklý průchod je zato užší než v případě Q7.

Když už se ale dozadu nasoukáte, i dospělý zde může sice nepříliš pohodlně, ale přece jen sedět – na rozdíl od Audi.

Když už se ale dozadu nasoukáte, i dospělý zde může sice nepříliš pohodlně, ale přece jen sedět – na rozdíl od Audi.

XC90 totiž nabízí ve třetí řadě citelně více prostoru pro nohy i v úrovni loktů.

XC90 totiž nabízí ve třetí řadě citelně více prostoru pro nohy i v úrovni loktů.

A jsme opět v Audi. Prostor pro nohy je 16-27 cm podle polohy posuvných sedadel ve druhé řadě.

A jsme opět v Audi. Prostor pro nohy je 16-27 cm podle polohy posuvných sedadel ve druhé řadě.

I v sedmimístné konfiguraci zůstává v kufru Q7 relativně hodně prostoru pro zavazadla.

I v sedmimístné konfiguraci zůstává v kufru Q7 relativně hodně prostoru pro zavazadla.

Zadní řadu sedadel lze ovládat pohodlně tlačítkem, a to jak ze zavazadelníku, tak od bočních zadních dveří.

Zadní řadu sedadel lze ovládat pohodlně tlačítkem, a to jak ze zavazadelníku, tak od bočních zadních dveří.

Volvo nabízí na 3. řadě prostor pro nohy v rozsahu 21-33 cm.

Volvo nabízí na 3. řadě prostor pro nohy v rozsahu 21-33 cm.

Jeho zavazadelník je ve všech směrech ještě rozměrnější než v Q7.

Jeho zavazadelník je ve všech směrech ještě rozměrnější než v Q7.

Sedadla ve 3. řadě ale musíte obsluhovat ručně. Dosáhnout na horní hranu opěradla z kufru je docela problém.

Sedadla ve 3. řadě ale musíte obsluhovat ručně. Dosáhnout na horní hranu opěradla z kufru je docela problém.

Po sklopení třetí řady má ložná plocha Audi délku i šířku přesahující jeden metr.

Po sklopení třetí řady má ložná plocha Audi délku i šířku přesahující jeden metr.

V případě sedmimístné verze udává Audi maximální objem zavazadlového prostoru 1955 litrů.

V případě sedmimístné verze udává Audi maximální objem zavazadlového prostoru 1955 litrů.

Na bočnici kufru najdete tlačítka elektrického ovládání sedadel druhé řady, nakládací výšky (pro nakládání těžkých břemen) a tažného zařízení.

Na bočnici kufru najdete tlačítka elektrického ovládání sedadel druhé řady, nakládací výšky (pro nakládání těžkých břemen) a tažného zařízení.

V případě Volva má ložná plocha v pětimístném uspořádání rozměry 113x124 cm.

V případě Volva má ložná plocha v pětimístném uspořádání rozměry 113x124 cm.

Volvo udává maximální objem zavazadlového prostoru 1886 litrů.

Volvo udává maximální objem zavazadlového prostoru 1886 litrů.

Také XC90 umožňuje spustit záď níž, když potřebujete naložit něco těžkého.

Také XC90 umožňuje spustit záď níž, když potřebujete naložit něco těžkého.

Audi Q7 se nabízí výhradně s třílitrovými šestiválci, Volvo XC90 zase jenom s dvoulitrovými čtyřválci – a to platí i pro benzinové verze.

Audi Q7 se nabízí výhradně s třílitrovými šestiválci, Volvo XC90 zase jenom s dvoulitrovými čtyřválci – a to platí i pro benzinové verze.

Q7 3.0 TDI quattro má výkon 200 kW a točivý moment 600 Nm.

Q7 3.0 TDI quattro má výkon 200 kW a točivý moment 600 Nm.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor Volva XC90 dosáhne na 165 kW a 470 Nm.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor Volva XC90 dosáhne na 165 kW a 470 Nm.

Q7 při našem měření vzdorovala pokusům o rychlý rozjezd. Pak ovšem akceleruje lépe než Volvo.

Q7 při našem měření vzdorovala pokusům o rychlý rozjezd. Pak ovšem akceleruje lépe než Volvo.

Kvůli stávkujícímu hnacímu řetězci jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 7,68 s.

Kvůli stávkujícímu hnacímu řetězci jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 7,68 s.

Graf akcelerace 0-100 km/h výmluvně ukazuje počáteční váhání Audi (červená čára).

Graf akcelerace 0-100 km/h výmluvně ukazuje počáteční váhání Audi (červená čára).

Jakmile se ale rozjede… na 150 km/h je Q7 o tři a půl sekundy dříve než XC90.

Jakmile se ale rozjede… na 150 km/h je Q7 o tři a půl sekundy dříve než XC90.

Volvo žádný problém s rozjezdem nemělo, ale zrychlení jsme mu stejně naměřili o sekundu horší, než udává výrobce.

Volvo žádný problém s rozjezdem nemělo, ale zrychlení jsme mu stejně naměřili o sekundu horší, než udává výrobce.

S aktuální generaci německých šestiválců se XC90 zkrátka měřit nemůže.

S aktuální generaci německých šestiválců se XC90 zkrátka měřit nemůže.

Brzdný výkon je však výborný, ze všech sledovaných rychlostí zastaví XC90 na kratší dráze a za kratší dobu než Q7.

Brzdný výkon je však výborný, ze všech sledovaných rychlostí zastaví XC90 na kratší dráze a za kratší dobu než Q7.

Audi působí při prudkém zpomalování jistějším a stabilnějším dojmem.

Audi působí při prudkém zpomalování jistějším a stabilnějším dojmem.

Volvo zpomaluje úžasně, ale výrazně při tom zaklekává na přední nápravu.

Volvo zpomaluje úžasně, ale výrazně při tom zaklekává na přední nápravu.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.
Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.
Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.
Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.
196
Fotogalerie

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Postavili jsme proti sobě nové generace dvou luxusních sedmimístných SUV. Obě představují ve srovnání se svými předchůdci ohromný posun vpřed, ale nabízí vyváženější kombinaci vlastností nové Audi Q7, nebo nové Volvo XC90?

Kapitoly článku:


První Volvo XC90 přineslo před 13 lety mezi velká SUV tehdy unikátní variabilitu interiéru, která neměla daleko k některým autům kategorie MPV. I díky tomu vydrželo na trhu tak dlouho. Audi Q7 o tři roky později vsadilo na podobný recept: na rozdíl od technicky příbuzného Porsche Cayenne a Volkswagenu Touareg bylo orientované výhradně na silnici a v delší zádi schovávalo dost místa pro třetí řadu sedadel.

_DSC0603.jpg_DSC0614.jpg_DSC0630.jpg
Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci; jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV

Více či méně použitelné dvě sedačky v kufru dnes nabízí celá řada velkých SUV, ale nové Audi Q7 i nové Volvo XC90 kladou i po generační obměně na třetí řadu sedadel značný důraz. Jinými slovy, pokud o jednom z nich uvažujete, je statisticky docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly právě díky sedmimístnému interiéru. Což je důvod, proč jsme do srovnávacího testu vzali právě tyto varianty. (Oba modely lze objednat rovněž v pětimístném provedení.)

Příležitostným čtenářům pro jistotu připomeneme, že informace o technice a novinkách nového Audi Q7 a Volva XC90 jsme přinesli už dříve v samostatných článcích, například:

V případě XC90 se naše redakce na seznamu pozvaných na mezinárodní prezentaci neocitla, ale první dojmy z nové Q7 jsme už přinést mohli:

Dnes tedy nebudeme opakovat už řečené a jak je v našich srovnávacích testech zvykem, pustíme se rovnou do vzájemného porovnání. Které pochopitelně nemůže začít jinak než obhlídkou obou soupeřů. Ještě předtím si ale připomeneme jejich klíčové technické údaje:

Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Technické parametry
Motorizace                                                          Audi Q7 3.0 TDI quattro Volvo XC90 D5 AWD
Motor               vidlicový šestiválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem řadový čtyřválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly
Převodovka samočinná 8stupňová ZF samočinná 8stupňová Aisin
Zdvihový objem (cm3) 2967 1969
Vrtání x zdvih (mm) 83,0 x 91,4 82,0 x 93,2
Kompresní poměr 16,0:1 15,8:1
Max. výkon (kW/k) 200/272 165/225
v ot./min. 3250-4250 4250
Max. točivý moment (Nm) 600 470
v ot./min. 1500-3000 1750-2500
0-100 km/h (s) 6,5 7,8
Max. rychlost (km/h) 234 220
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,2 5,8
Provozní hmotnost (kg) 2060 2028
Celková hmotnost (kg) 2940 2750
Max. hm. přívěsu (kg) 3500 (s pneum. podvozkem) 2700

Audi mezigeneračně dost změnilo postavu. Původní model působí v kontextu dnešní doby už téměř rodinným dojmem, ale v roce premiéry to bylo jinak. Kombinace monstrózních rozměrů, nafouknutých tvarů a masivní přídě vypadala téměř neurvale a imponovala mimo jiné tomu typu zákazníků, kteří později houfně přesedli do BMW X6. Druhá generace působí díky nižší stavbě spíš jako nadrozměrné kombi než jako majestátní SUV a spojení velkých světel s ostrými rohy masky jí dává výraz, který je všechno, jenom ne hrozivý.

_DSC0653.jpg_DSC0648.jpg_DSC0647.jpg_DSC0668.jpg_DSC0669.jpg_DSC0672.jpg
Q7 má proporce připomínající spíš velké kombi a jeho příď působí poněkud neharmonicky; XC90 kombinuje elegantní rozložení hmot se střízlivě, ale efektně provedenými detaily

Volvo XC90 zejména z profilu poměrně výrazně odkazuje na původní generaci, díky detailům však působí div ne futuristicky a má mimořádně elegantní proporce. Pro skandinávskou značku je trochu smůla, že design exteriéru nezahrnujeme do závěrečného hodnocení srovnávacích testů. Kdybychom to udělali, tuhle disciplínu by XC90 s velkým náskokem vyhrála. A po otevření dveří je zjevné, že návrháři Volva nezanedbali ani interiér. Viz následující kapitolu:

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud