Řetězec obchodů nebude dále poskytovat užívání nabíjecích stanic zdarma.
Řada obchodních řetězců udělala vstřícný krok a v duchu moderní elektromobility začala stavět u svých poboček dobíjecí stranice, které lidé mohli zdarma používat. Jenže nástroj vstřícného gesta se změnil v nežádoucí nákladovou položku a kvůli neukázněným lidem částečně pozbyl i původně dobré myšlenky.
Konec nabíjení zdarma ohlásil v létě obchodní řetězec Lidl, nyní ho ve stejném duchu následuje Kaufland. Ten postavil první veřejně dostupnou stanici o výkonu 50 kW v dubnu roku 2018 v Kuřimi. Naopak nejnovější se nachází ve Strakonicích. Celkem Kaufland provozuje 93 nabíjecích stanic po celé republice a efekt na sebe nenechal dlouho čekat.
Zatímco v roce 2019 odebrali elektromobilisté 276.461 kWh, další rok se hodnota zvýšila na 460.184 kWh během 38.547 čerpání. V loňském roce se zájem o službu zdvojnásobil (83.119 čerpání) a při celkovém odběru 1133 MWh dalo vedení volnému nabíjení stopku. Rozhodnutí podpořil meziroční růst spotřeby elektřiny v roce 2020 o 60 procent a loni o výrazných 146 procent.
Navíc se mělo primárně jednat o vstřícnou službu pro zákazníky, jenže nabíjecí stanice pravidelně zabírají majitelé elektromobilů, kteří bydlí v okolí a nakupovat vůbec nechtějí. Tím pádem se opravdoví zákazníci mnohdy na stanici ani nemohou dostat.
Od 1. listopadu Kaufland zavedl nový tarif, kdy bude kWh na AC nabíječce stát 5,90 Kč. Zvýhodněná částka oproti tarifu ČEZ bude platit jen v případě použití aplikace, internetového portálu pro zákazníky nebo RFID čipu FUTUR/E/GO. Druhým omezením je časový limit 240 minut. Prakticky jde o stejné ceny jaké nastavil Lidl v létě. Ten si na AC nabíječkách účtuje 5,90 Kč za kWh a 6,90 Kč za kWh při použití DC stanice.