TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Mercedes-Benz ČR

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Mercedes-Benz ČR

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive | Foto: Jiří Káš

TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš
TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš
TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš
TEST Mercedes-Benz V 300 d (174 kW) Exclusive Foto: Jiří Káš
45
Fotogalerie

TEST Mercedes-Benz V 300 d Exclusive: Když pro vás přijede, tak už něco znamenáte

Dodávka na vzduchu, s masážními sedadly a tichoučkým naftovým motorem. Nemá sobě rovného, ale má to svou cenu.

Radosti
Nejlepší odhlučnění ve třídě
Dostatečný výkon
Vynikající komfort
Starosti
Multivan má lepší ergonomii
Cena je už opravdu vysoká
Někomu může šestiválec chybět
9  /10

Aktuální Mercedes-Benz třídy V, tedy generace W447, je s námi od roku 2014. Je tedy o rok starší než Volkswagen T6. Tento luxusní světoběžník se vyrábí ve Španělsku, Mexiku, Číně, Indii, Indonésii, Argentině a Severní Americe, kde se nazývá Metris. Verzí má taky dost, je klasickou třídou V, obytným vozem Marco Polo i elektrickým EQV. Úplně stejné auto to od roku 2014 samozřejmě není, tvůrci mu dopřávají náležitou modelovou péči, ale i tak je to jeden z nejstarších kořenů v nabídce.

Generace W447 přinesla jako jednu z největších změn vyhození šestiválce z nabídky a jeho nahrazení čtyřválcem. Ještě si o něm dnes něco řekneme, ale pro úvod připomeneme, že už jsme ho zkoušeli a je báječný. Hlavním důvodem, proč nám auto opět zaparkovalo v redakční garáži, je doplnění nabídky o nový vzduchový podvozek Airmatic. Ten má posunout cestování s třídou V na nový level. Je to pravda?

Jak je tohle možné

Jestli nemáte moc času, tak vám mohu rovnou na úvod prozradit, že je to pravda a vzduchový podvozek skutečně posouvá jízdní komfort třídy V na novou úroveň. Ano, heureka, kdo by to byl řekl, že? Nyní se ale pojďme podívat, co je to vlastně za podvozek. Tlumení každého kola se ovládá nezávisle na ostatních, a to podle stavu vozovky. Systém pracuje s dvojicí nezávislých tlakových ventilů měchů pro kontrolu odskoku a komprese tlumičů.

Světlá výška vozu se dá ovládat díky volbě jízdních režimů Dynamic Select. V režimech Normal a Comfort zůstává světlá výška standardní, od rychlosti 110 km/h se světlá výška automaticky sníží o 10 milimetrů. Snížení světlé výšky o stejnou hodnotu lze dosáhnout i v nižších rychlostech zvolením režimu Sport. Další výhodou je režim Lift, který zvedne auto o 35 milimetrů do rychlosti 30 km/h.

To poslední může znít jako zbytečnost, ale příjezdové cesty k některým rančům by vás rychle přesvědčily o opaku. Vzduchový podvozek udržuje konstantní světlou výšku vozu i v případě plného zatížení vozu a při připojení brzděného přívěsu, který může být mimochodem až o hmotnosti 2000 kg. My měli dokonce připlacené zvýšení na 2500 kg. Příplatek za vzduchový podvozek činí 54.283 Kč, což je v poměru cena/výkon opravdu skvělé.

Komfort testovaného vozu opravdu na míle překonává ostatní dodávky a troufám si říct, že pohodlněji s tímto druhem auta už cestovat ani nejde. Typické pohupování máte zajištěno a auto s vámi zachází něžně. Není to ale přehnané, jako na lodi se necítíte. Dokonce se ladičům podařilo skvěle odfiltrovat i velmi ostré a krátké nerovnosti, které s vámi nedrcnou. Řidičsky vám pak Véčko na vzduchu asi nic neřekne, ale má dobře naladěný posilovač.

Teď to vidím trochu jinak

Motor OM 654 (v nabídce od roku 2019), konkrétně 654q, je velmi dobrý. Chválil jsem si ho už v předchozím testu a nemám proti němu moc křivých slov ani teď, po další tisícovce kilometrů. Pro ty, kteří s ním nejsou ještě seznámení, jen připomenu, že nahrazuje naftovou dva-dvojku OM 651. Objem válců motoru byl snížen a vnitřní stěny potažené technologií Nanoslide. 

Abych byl detailnější, Nanoslide je patent automobilky a spočívá v nanášení roztaveného mixu oceli s příměsí karbonu (legováním) na vnitřní stěny válců k vytvoření povlaku, který je na pohled jako zrcadlo. Mercedes-Benz tohle vymyslel jako náhradu za litinové vložky a zajistil si tím snížení tření ve válcích až o 50 procent. Zároveň jsou stěny válců odolnější.

Motor má také hliníkovou klikovou skříň a jednostupňové přeplňování. Všechny tyto změny vyústily ve snížení hmotnosti o více než 35 kilogramů v porovnání s předchozím OM 651. V nejvyšší specifikaci V 300 d dosahuje výkonu 176 kW (239 koní) a jen kousek nad volnoběhem nabídne 500 N.m. To dává autu schopnost zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a cestovat pohodlně v rychlostech nad 200 km/h. 

Na dodávku to jsou hodně slušné hodnoty a opět musím potvrdit, že hmotnost přes dvě a čtvrt tuny je maskovaná poměrně dobře. Motor má znamenitý zátah už od nízkých otáček a je skvěle odhlučněný. Spotřeba se dá bez problému držet pod deseti litry a pokud pojedete konstantně po dálnici třeba 120 km/h, nebude problém dostat se k hranici osmi litrů.

Pro pocit prestiže samozřejmě šestiválec chybí, hlavně v kombinaci se vzduchovým podvozkem, ale je to detail a nerad bych shazoval jinak vynikající čtyřválcový motor, který je navíc spojený s velmi jemnou 9stupňovou převodovkou (DSG, tady se uč). Naše auto bylo také vybaveno pohonem všech kol 4Matic, který kombinuje jednostupňovou rozdělovací převodovku s otevřeným středovým diferenciálem a vyjde na 114.203 Kč.

Pokračování 2 / 3

Opravdu fascinující

Podvozkem a motorem máme to podstatné za sebou, ale byl by hřích nepozastavit se také u interiéru vozidla, kde je opravdu radost trávit čas, hlavně na zadních sedadlech. V naší konfiguraci byla totiž připlacená luxusní sedadla ve druhé řadě, kdy jedno stojí 121.643 Kč. Stojí to za ten příplatek? Ano, posouvá to třídu V zase někam, kam za ní žádná jiná dodávka nemůže.

Sedadla jsou extrémně pohodlná, se solidní oporou těla a elektricky nastavitelná včetně úpravy na lenošku. Dostupné jsou v černé či béžové barvě, ale vždy čalouněné kůží Nappa. Disponují funkcí vyhřívání, klimatizování a masírování. Do toho máte na zadních stranách předních sedadel výsuvné stolky a držáky nápojů na středovém tunelu jsou vyhřívané či chlazené. 

Ne, ještě jsem neskončil. Dveře si můžete otevřít a zavřít tlačítkem a na opěrkách hlavy máte měkké polštáře. Tady bych vydržel sedět opravdu dlouho. Cestující ve třetí řadě sedadel zas až tak moc luxusu nemají a přístup na ně není moc elegantní, ale pořád se v rámci dodávek není za co stydět. Řekl bych, že třetí řada sedadel u třídy V je zhruba tak komfortní, jako druhá řada sedadel Volkswagenu Multivan.

U obou dvou aut pak také počítejte s tím, že při plné obsazenosti sedadly máte velmi omezený zavazadlový prostor. Jinak je ale prostor bohatý pro všechny cestující. Z pozice řidiče toho také není moc co namítat, ale pár výtek si přece jen najdu. Třeba touchpad pro ovládání infotainmentu. Mercedes tento způsob ovládání u některých modelů i nadále drží a bohužel stále není tak přesný jako klasický otočný volič nebo i tlačítka.

Naštěstí toho hodně zvládnete na volantu a i tady platí, že hlasová asistentka patří k nejlepším na trhu. Skutečně vám rozumí a neomezuje se na jednoduchá hesla. Další výtku mám k celkové ergonomii. V tomhle ohledu zůstane Multivan T6.1 asi navždy nepřekonán. Chvíli tady trvá než si zvyknete, kde co je. Členitá palubní deska sice vypadá lépe než tlačítka VW seřazená jako klaviatura, ale hádejte, co se lépe ovládá.

A pak tu jsou takové drobnosti jako držáky na nápoje. U VW Multivan otevřete dveře, sednete si a položíte si kelímek s pitím do přihrádky na vrchu palubní desky. Pak ho jen jednoduchým výpadem ruky uchopíte a pijete. Třída V má ale držáky na nápoje utopené dole ve středovém tunelu a je těžké nápoj poslepu nahmatat a bez přehmatu se napít. Jsou to sice detaily, ale v přímém porovnání vám přijde Multivan lidštější, promyšlenější, zatímco třída V je prostě ten nedostižný luxus.

Cena

Ale za luxus se platí, takže samotný podvozek, tedy holá dodávka stojí přes dva miliony a tato verze se všemi příplatky vyjde na 2.707.047 Kč. Je to mazec co? Tak teď ale pozor, protože cena uvedená v ceníku je bez daně. Tím pádem auto na fotografiích stojí 3.275.527 Kč. Jen tak mimochodem připomenu, že výbavou namačkané Audi A6 allroad 55 TFSI, které jsem nedávno testoval, vyšlo na 2,8 milionu se všemi příplatky.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Tohle je asi nejdražší dodávka, kterou si dnes můžete koupit. Upřímně si ale nedokážu představit nic luxusnějšího na tomto půdorysu. Mercedes-Benz třídy V není auto pro digitální nomády, takový je právě VW Multivan nebo nový Land Rover Defender. V bohatých rodinách pak pár Véček asi najdete, ale určitě ne v takové specifikaci. Když už bude mít tohle auto někdo v osobním vlastnictví, tak asi výjimečně.

Tohle je třeba položka v rozpočtu na pětihvězdičkové hotely. Když potřebujete vozit důležité lidi a chcete na ně co nejvíce zapůsobit. Auto, které jezdí z hotelu na letiště a nazpátek. Auto, které převáží šéfy automobilek mezi halami po autosalonech, aby si neprošlapali boty. Když vás někdy vyzvednou Véčkem Exclusive, tak chtějí, abyste měli to nejlepší. Říkají vám tím, že pro ně něco znamenáte.

Spotřeba, výkon, to všechno vám může být tím pádem jedno. Řidič má mít pohodlí, jemně naladěný posilovač a ovládání bočních dveří na dosah ruky. To má. Vy vzadu si budete užívat velmi komfortní auru, která se vytváří kombinací luxusních sedadel, vzduchového podvozku a odhlučnění, které u dodávek nemá obdoby. Na konec světa bych jel Multivanem, ale jestli mi někdy chcete naznačit, že si mě vážíte, vyzvedněte mě tímhle.

Mercedes-Benz třída V - souhrn cen bez DPH
Základní cena vozu                    1.118.000 Kč (V 220 d/120 kW třída V)
Cena s testovaným motorem      2.087.500 Kč (V 300 d/174 kW Exclusive)
Cena s test. motorem a výbavou  2.707.047 Kč (V 300 d/174 kW Exclusive)

Technické údaje: Mercedes-Benz V 300 d

Rok • stupeň výbavy
2022 • Exclusive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 950 cm3
Nejvyšší výkon
176 kW (239 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 200 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
500 Nm při 1 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,5 s
Nejvyšší rychlost
214 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 9 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
1 030 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
2 331 kg • 3 100 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,4 • 6,5 • 7,2 l/100 km
Rozvor náprav
3 200 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 666 mm • 1 664 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 140 × 1 928 × 1 888 mm

Sériová výbava: aktivní brzdový asistent, akumulátor vyrovnávací pro start motoru, audiosystém Burmester, MBUX multimediální systém Mid, rádio DAB, elektricky ovládaná panoramatická střecha, kůží potažený volant, touchpad, dekor Executive, Parktronic, paket parkování s kamerou okolo celého auta, rozvod topení do prostoru pro cestující, vyhřívání a ventilace ve 2. řadě sedadel, dešťový senzor, automatická klimatizace Thermotronic, asistent mrtvého úhlu, ambientní osvětlení, asistent dálkových světel Plus, bezdrátové měření tlaku v pneumatikách, asistent pro potlačení vlivu bočního větru, čalounění střechy, elektricky ovládané posuvné dveře vlevo i vpravo, linie výbavy Exclusive

Volitelná výbava: Luxusní sedadlo vpravo (121.643 Kč), luxusní sedadlo vlevo (121.643 Kč), vzduchový podvozek Airmatic (54.283 Kč), integrace chytrých telefonů (11.217 Kč), zásuvky 12V pro zadní řadu sedadel (2547 Kč), regulace odstupu Distronic Plus (29.187 Kč), Navigace Plus (3234 Kč), teplovodní nezávislé topení (33.165 Kč), paket asistentů řízení (47.301 Kč), odnímatelné tažné zařízení (31.047 Kč), zvýšené přípustné hmtnosti přívěsu na 2500 kg (3663 Kč), okenní airbag řidiče, spolujezdce a zadní části vozidla (14.794 Kč), pohon všech kol 4Matic (114.203 Kč), inteligentní vnitřní zpětné zrcátko (17.284 Kč), dva odnímatelné držáky nápojů v loketních opěrkách (1545 Kč), systém varování proti krádeži (10.902 Kč), zvedák (1889 Kč)

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud