Pozici evropské jedničky si s velkým náskokem udržuje Volkswagen Golf. Z první desítky vypadla Škoda Octavia, která se do ní dostala poprvé v historii v srpnu.
Odbyt nových osobních automobilů v Evropě se v září zastavil na 1 204 102 registracích, což je o slibných 5,9 % více než ve stejném měsíci loňského roku.
Poměrně pozitivní zprávy pokračují, je to největší meziroční nárůst v jednotlivém měsíci za letopočet 2013 a celoroční pád se tedy pohybuje už jen těsně pod čtyřmi procenty, od ledna své zákazníky našlo takřka 9,38 milionu nových aut.
Ve Velké Británii bylo zaregistrováno přes 403 tisíce vozů (+12 %). Z tzv. „Velké pětky“ (Británie, Německo, Francie, Itálie, Španělsko) nejvíce vyskočil poslední zmiňovaný trh, z 35,1 tisíce na skoro 46 tisíc jednotek, tedy o 30,7 %. Nutno dodat, že oživení na Pyrenejském poloostrově je způsobeno šrotovným, jehož další vlna právě probíhá. Za kanálem La Manche přitom nic takového nepotřebují... Země galského kohouta si polepšila o 3,4 %.
Golf vede, nejvíce si polepšilo Clio
Na evropském bestselleru se nic nemění, stále je jím Volkswagen Golf (45.212 kusů). Sedmá generace se chytla boduje hlavně doma a v Albionu. Sedmnáctiprocentní navýšení oproti září 2012 hovoří za vše, byť tehdy ještě nabízený Golf VI nebyl dosud nahrazen zcela.
Tři nejprodávanější auta v září jsou dlouhodobými stálicemi evropského žebříčku
Ve šplhounech ho ovšem překonal Renault Clio (+29 %), který také prošel střídáním stráží, i když ani v jeho případě předchůdce úplně neskončil. V žebříčku je však aktuálně až čtvrtý s 25,8 tisíci přírůstky.
Celkově sedmé trojkové BMW před rokem dokonce v Top Ten chybělo, letos překročilo 22 tisíc jednotek (+23,4 %). V pořadí od ledna je deváté, dokonce před Opelem Astra! Mnichovským se s řadou F30 a odvozenými karosářskými verzemi podařil opravdu husarský kousek.
Pojďme se ale podívat ještě na dva modely, které obsadily v září stupně vítězů a přeskočili jsme je. Fiestě se daří zejména v její tradiční baště Británii. Patří jí tedy pomyslné stříbro díky 33 561 kusům. Třetí je Corsa, pochopitelně nejen s bleskem Opelu, ale i se staroslavným logem Vauxhallu (28 347 jednotek). V celkovém pořadí od ledna však zůstává šestá a ještě k tomu si meziročně z nejprodávanějších nejvíce pohoršila - o 7,4 %. Loni v září se totiž dostala přes 30,6 tisíce nových aut.
Volkswagen je zářijovým lídrem i ve značkách, vozy se dvěma véčky si koupilo přes 137,2 tisíce klientů. Následují Ford (necelých 98,5 tisíce) a evropská větev koncernu GM (88 tisíc).
Všichni výrobci si polepšili s výjimkou Citroënu a Peugeotu, problémy koncernu PSA jsou ale dostatečně známé. Renault vylétl o 17 % a trojcípá hvězda o 13,4 %.
Aktuální vývoj tedy vypadá velmi pozitivně. Pokud však srovnáme prodeje od začátku roku s letopočtem 2012, jsou na tom lépe pouze luxusní Němci, konkrétně Mercedes-Benz (+5 %) a BMW (+1 %).
Top 10 nejprodávanějších modelů aut v Evropě v září 2013
Pořadí | Model | 9/2013 [ks] | 9/2012 [ks] | Změna [%] | 1-9/2013 [ks] |
1. | VW Golf | 45 212 | 38 506 | 17,4% | 347 405 |
2. | Ford Fiesta | 33 561 | 31 445 | 6,7% | 222 184 |
3. | Opel Corsa | 28 347 | 30 607 | -7,4% | 188 705 |
4. | Renault Clio | 25 851 | 20 074 | 28,8% | 216 761 |
5. | Ford Focus | 24 872 | 24 127 | 3,1% | 176 507 |
6. | Peugeot 208 | 22 398 | 23 424 | -4,4% | 189 654 |
7. | BMW řady 3 | 22 054 | 17 875 | 23,4% | 155 355 |
8. | VW Polo | 21 625 | 20 613 | 4,9% | 201 929 |
9. | Opel Astra | 21 055 | 21 996 | -4,3% | 153 281 |
10. | Nissan Qashqai | 18 993 | 19 061 | -0,4% | 161 054 |
- | Celkem | 1 204 102 | 1 137 180 | 5,9% | 9 379 709 |