Přední část nese typický designový jazyk Opelu

Přední část nese typický designový jazyk Opelu

Celkově se nám design exteriéru líbí

Celkově se nám design exteriéru líbí

Přední Full LED světlomety vypadají a fungují skvěle

Přední Full LED světlomety vypadají a fungují skvěle

V přední masce jsou typické "vousy" směřující ke znaku automobilky

V přední masce jsou typické "vousy" směřující ke znaku automobilky

Spodní hranu nárazníku zdobí plastová náhražka krytu

Spodní hranu nárazníku zdobí plastová náhražka krytu

Šestnáctipalcová kola mají hezký design, ale celkově jsou pod bachratou karoserií docela utopena

Šestnáctipalcová kola mají hezký design, ale celkově jsou pod bachratou karoserií docela utopena

Zrcátka známe z modelů PSA

Zrcátka známe z modelů PSA

Boční linie jsou zdařilé...

Boční linie jsou zdařilé...

...jen kliky jsou příliš dole

...jen kliky jsou příliš dole

Nechybí varování před vozy v mrtvém úhlu

Nechybí varování před vozy v mrtvém úhlu

Ani široké zadní svítilny nezamaskují úzkou stavbu vozu

Ani široké zadní svítilny nezamaskují úzkou stavbu vozu

Zaujme horní okenní linka...

Zaujme horní okenní linka...

...ale zbytečně velký kryt hrdla nádrže je humpolácký

...ale zbytečně velký kryt hrdla nádrže je humpolácký

Ani vzadu nechybí stříbrný kryt

Ani vzadu nechybí stříbrný kryt

Parkovací kamera je umístěna nad RZ

Parkovací kamera je umístěna nad RZ

Interiér je kvalitně zpracován...

Interiér je kvalitně zpracován...

...včetně použitých plastů s příjemnou strukturou a volantu

...včetně použitých plastů s příjemnou strukturou a volantu

Inforanční systém od PSA spoléhá na kombinaci tlačítek a dotykového ovládání. Je rychlý a přehledný

Inforanční systém od PSA spoléhá na kombinaci tlačítek a dotykového ovládání. Je rychlý a přehledný

Takto vypadá rozhraní rádia

Takto vypadá rozhraní rádia

Kombinované je ovládání klimatizace

Kombinované je ovládání klimatizace

Ve spodní přihrádce lze bezdrátově nabít telefon a nejdeme zde i USB

Ve spodní přihrádce lze bezdrátově nabít telefon a nejdeme zde i USB

Některé funkce jsou odděleny i na tlačítkách u řadící páky

Některé funkce jsou odděleny i na tlačítkách u řadící páky

Přístrojový štít je přehledný

Přístrojový štít je přehledný

Páčky jsou typicky "opelovské", automatické přepínání dálkových světel lze aktivovat tlačítkem

Páčky jsou typicky "opelovské", automatické přepínání dálkových světel lze aktivovat tlačítkem

Světlá výplň zadních dveří je z tvrdého plastu, přední však z látky

Světlá výplň zadních dveří je z tvrdého plastu, přední však z látky

Sedadla s ortopedickým certifikátem jsou pohodlná

Sedadla s ortopedickým certifikátem jsou pohodlná

Lze regulovat sklon a délku sedáku

Lze regulovat sklon a délku sedáku

Úložný prostor je mezi předními sedadly

Úložný prostor je mezi předními sedadly

Loketní opěrka má jen jednu polohu a v ní je příliš skloněna

Loketní opěrka má jen jednu polohu a v ní je příliš skloněna

Zavazadelník má nadprůměrných 410 litrů

Zavazadelník má nadprůměrných 410 litrů

Pod dvojitým dnem je k dispozici dojezdová rezerva

Pod dvojitým dnem je k dispozici dojezdová rezerva

Po sklopení vznikne takřka rovná plocha

Po sklopení vznikne takřka rovná plocha

Šikovný detail - kousek plastu podrží pásy při sklopení a ty se poté neskřípnou

Šikovný detail - kousek plastu podrží pásy při sklopení a ty se poté neskřípnou

Dětskou pojistku lze aktivovat klíčkem

Dětskou pojistku lze aktivovat klíčkem

Head-up displej je lepší promítat přímo na čelní sklo

Head-up displej je lepší promítat přímo na čelní sklo

Vznětová šestnáctistovka patří mezi nejlepší prvky v autě

Vznětová šestnáctistovka patří mezi nejlepší prvky v autě

Celkově se nám design exteriéru líbí
Přední Full LED světlomety vypadají a fungují skvěle
V přední masce jsou typické "vousy" směřující ke znaku automobilky
Spodní hranu nárazníku zdobí plastová náhražka krytu
36
Fotogalerie

Test Opelu Crossland X: Jaký je první Opel na francouzských základech?

V recenzi jsme tentokrát vyzkoušeli Opel Crossland X.

Kapitoly článku:


Radosti
Svébytný design
Kvalitní interiér
Prostor v kabině
Moderní výbava a dobrý infotainment
Kultivovaný, výkonný a úsporný turbodiesel
Poměrně nízká cena
Starosti
Jízdní vlastnosti na limitu
Méně přesná převodovka
7  /10

Nový zástupce třídy crossoverů segmentu B to od začátku nemá jednoduché. Je totiž prvním výsledkem spolupráce Opelu se skupinou PSA, která nakonec vyústila v akvizici prapůvodně německé automobilky. Všichni budou v crosslandu hledat prvky, které oba výrobci sdílí za účelem zlevnění výroby.

My nejsme výjimkou, proto jsme si crossland na týden půjčili na redakční test a chtěli zjistit, co zákazníkovi v dynamicky rozvíjejícím se segmentu nabídne a jak vůbec vypadá první plod spolupráce. Převzali jsme variantu v nejvyšší výbavě Innovation a se silnější vznětovou šestnáctistovkou.

Na první pohled typický Opel

Crossland X je postaven na francouzské modulární platformě a je tak blízkým příbuzným Peugeotu 2008 a připravovaného Citroënu C3 Aircross. Na první pohled to však rozhodně nepoznáte.

Crossland dostal typický designový styl Opelu, včetně charakteristické masky a světlometů. Díky černé střeše a zrcátkům testovaný kousek působil dravěji. Zajímavá je horní okenní linie, která zasahuje až k zadním svítilnám. I když se ale designéři Opelu snažili jak chtěli, úzkou a vysokou stavbu ani rozšířenými svítilnami nezakryli.

Mix prvků je možná bizarní, ale funguje

I design interiéru následuje styl opelů nové generace. Zamlouvá se nám i kvalita materiálů. Vrchní část palubní deska je z měkčeného plastu s hezkou strukturou, nikdy nic nevrže a všechny díly k sobě pěkně pasují. Hodnotně působí překrytý horní lem dveří, ze kterého na posádku u konkurentů kouká lak.

Posez za volantem nám celkem vyhovoval, volant lze dostatečně přisunout k tělu. Potěšila sedadla s ortopedickým certifikátem a prodlužovacím sedákem. V interiéru je v rámci třídy nadbytek podélného místa. Vzadu se redaktor výšky 190 cm za sebe posadil s rezervou.

Limitem je ale šířka - třetího pasažéra mezi sebe jen tak nenacpete a přední cestující sedí poměrně blízko vedle sebe. Ale to je dáno konstrukcí. Zavazadlový prostor nabízí nadprůměrných 410 litrů. Při objednání posuvných sedadel, které testovacímu kusu chyběly, je to až 520 litrů.

Infotainment pochází z nových vozů skupiny PSA. Není mu příliš co vyčítat. Je rychlý, kvalitně zobrazuje a ovládání je velmi intuitivní. Zdá se nám lepší, než systém Opelu. Zajímavé je zdvojené ovládání klimatizace. Tu u Francouzů regulujete jen na displeji, ale Opel si zřejmě vydupal i klasické ovládání. Po stisku tlačítka menu na jednom z kruhových ovladačů však můžete vyvolat i zmíněné dotykové ovládání na displeji.

Francouzské kolegy poznáte i v průhledovém head-up displeji, který je umístěn na vysouvacím sklíčku. Tady se pro změnu přikláníme k promítání na čelní sklo, které normálně aplikuje Opel.

Kde všude jsme nejen v interiéru poznali francouzské bratry Crosslandu? Podívejte se:

Celkově interiér hodnotíme velice pozitivně. Je velmi dobře zpracovaný, použité materiály jsou vkusné, stejně jako design, který je sice lehce usedlejší, ale za nudný bychom jej neoznačili. Prostoru pro posádku i zavazadla je dostatek. Moderní výbava včetně komunikačního rozhraní také patří k silným stránkám.

Bezpečnostní chůva je více než přísná

Pod kapotou měl testovaný vůz vznětovou šestnáctistovku o výkonu 120 koňských sil. Taktéž ji známe z vozů PSA, kde funguje pod označením BlueHDI se stejnými parametry. Původ prozrazují i lvíčci a šípy na všech dílech. Naopak opelův blesk nenajdete ani na krytu motoru.

Kritiku na tento agregát však od nás neuslyšíte. Naopak jej hodnotíme jako jeden z nejlepších dieselových čtyřválců podobné kubatury. Je příkladně kultivovaný, sbírá se už od ně jakých 1 300 otáček a přitom se nechá bez problémů vytáčet. Crossland je s touto jednotkou i velmi úsporný. V náročném testovacím provozu jsme týden zakončili se šesti litry na počítadle. Není však problém mimo město jezdit i za čtyři a ani při změnách stylu jízdy spotřeba neletí výrazně nahoru.

Navíc jednotka dodává malému vozu více než dostatečnou výkonovou rezervu. Jen řazení není ideální. Na delší dráhy si zvyknete, ale o dokonale přesnou skříň se nejedná. Páka je v neutrální poloze lehce posunuta dopředu, a tak jsme při prvních výjezdech chvilku váhali.

Při prvních kilometrech na kvalitnějších silnicích a v seznamovacím tempu jsme nejdříve byli z jízdních vlastností pozitivně překvapeni. První milimetry progresivních pružin jsou měkké, a tak se vůz dokáže příjemně pohupovat a filtrovat menší nerovnosti. Jenže na typické české okresce už přijde ke slovu ta tužší část, která má za úkol udržet vysokou stavbu crossoveru na uzdě. Tehdy začne crossland mírně poskakovat. Nikoli však rozhoupávat. Slyšíte sice tupé rány, ale karoserii to příliš nerozhodí.

Aby zmíněné poskakování ale i náklony karoserie nevyústily k nestabilitě, je elektronika nastavená extrémně opatrně. Už při první ostřejší změně směru se výkon motoru okamžitě utlumí a kontrola stability začne suverénně přibrzďovat. To činí ovládání vozu nečitelným a řidič nemá dostatek citu. Jistotu mu nedodá ani řízení, které sice nějakou tu zpětnou vazbu na limitu předních kol přinese a je celkem strmé, ale také přeposilované - lehké.

Takové chování je však pro malé crossovery běžné. Rozhodně se nejedná o ojedinělý průšvih, protože crossland na poměry konkurentů jezdí uspokojivě. Na rozbitých silnicích to někteří zvládají lépe, ale když mu nebudete šlapat na krk, stane se bezproblémovým společníkem. Cílová skupina malého městského crossoveru stejně ocení spíše bezpečné chování a ještě víc úsporný, výkonný a tichý turbodiesel.

Závěr: Povedený vůz, který zná svou klientelu

Na závěr nejprve odpovíme na otázku, která se v hlavách fanoušků opelu dere na povrch. Spojení s Francouzi, ať už o jejich vozech v Čechách koluje kolik mýtů chce, opelu neškodí. Naopak, konkrétně crossland těží z povedených motorů nebo třeba infotainmentu. Darovaná platforma navíc umožnila postavit velmi prostorný crossover.

Krom motoru, technologií a prostoru hodnotíme kladně také kompletní kvalitu interiéru. I design exteriéru zaujme a hraje stále vlastní styl. Ano, stabilizace má pevnou ruku a žádnou ostrou jízdu či dokonce jiné dovádění nedopustí, řazení není z nejpřesnějších a při ostřejším tempu na rozbitém asfaltu začnete přicházet o komfort, který jinak podvozek nabízí.

Jenže Crossland X boduje přesně těmi vlastnostmi, díky kterým jej hodnotíme jako jeden z nejlepších městských crossoverů segmentu B. Navíc jej pořídíte za dobrou cenu. S povedeným benzinovým tříválcem je v základu za 309 tisíc a i s bohatou výbavou se budete točit kolem čtyř set.

Další poznatky si přečtěte v naší komentované fotogalerii:

DSC03212.JPGDSC03220.JPGDSC03222.JPG

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud