83
Fotogalerie

Mazda MX-5 Superlight: evropský speedster

Máme pro vás další informace a spoustu fotografií k pozoruhodnému Superlightu od Mazdy. Je nejen lehký, ale i sexy.

Tento prototyp, připravený kam jinam než do Frankfurtu, patří do série projektů a akcí k oslavě dvou dekád existence modelové řady MX-5/Miata, jež se stala jedním z nejúspěšnějších roadsterů všech dob.

Superlight vychází z aktuální, faceliftované generace, ovšem vyznačuje se karosérií typu speedster. Odstranění předního okna patří k sadě úprav, jež má za úkol minimalizovat pohotovostní hmotnost vozu, která se tak těsně vměstná pod hranici jedné tuny. Vůz vzniknul v evropském studiu značky Mazda v německém Oberurselu.

Mazda MX5 Superlight 01.jpg Mazda MX5 Superlight 02.jpg Mazda MX5 Superlight 03.jpg
Mazda MX5 Superlight 04.jpg Mazda MX5 Superlight 05.jpg Mazda MX5 Superlight 06.jpg

„Již dlouho jsem snil o stavbě do značné míry radikální Mazdy MX-5,“ tvrdí Peter Birtwhistle, šéfdesignér Mazda Motor Europe. „Dominantním rysem současné automobilové konstrukce je snižování hmotnosti. A my nyní ukazujeme, jak lehké může moderní auto být.“ Odstranění čelního skla dává posádce ten nejpřímější kontakt s okolím, designéři Mazdy však vykuchali i skládací střechu. Tato na první pohled nejvýznamnější změna si vyžádala úpravu přední hliníkové kapoty, na kterou navazuje plát z uhlíkových kompozitů, jenž zároveň tvoří horní část palubní desky a zároveň nese dominantní středové zpětné zrcátko z hliníku.

Mazda MX5 Superlight 28.jpg Mazda MX5 Superlight 29.jpg Mazda MX5 Superlight 30.jpg
Mazda MX5 Superlight 31.jpg Mazda MX5 Superlight 32.jpg Mazda MX5 Superlight 33.jpg

Za sedadly se nachází mohutné trubkové rámy chránící posádku při převrácení vozu, na něž navazují aerodynamická pouzdra snižující riziko turbulencí v oblasti hlav cestujících. Rám sedadel je vyroben z lehkých uhlíkových kompozitů čalouněných spolu s loketními opěrkami, volantem a dalšími doplňky interiéru hnědou kůží. Palubní deska nese přístrojový štít shodný se sériovým provedením, její středová část drží panýlek se startovacím tlačítkem. Interiér byl zbaven všech zbytečností včetně klimatizace, ventilace, koberečků a izolačních materiálů.

Mazda MX5 Superlight 46.jpg Mazda MX5 Superlight 47.jpg Mazda MX5 Superlight 48.jpg
Mazda MX5 Superlight 49.jpg Mazda MX5 Superlight 50.jpg Mazda MX5 Superlight 51.jpg

Pod přední kapotou se ukrývá zcela sériový čtyřválec s objemem 1,8 l a výkonem 126 koní (93 kW) při 6 500 ot./min. (točivý moment 167 Nm při 4 500 ot./min), kombinovaný s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením. Za pozornost stojí též výfukový trakt ze sady Mazdaspeed, jenž dává motoru výraznější akustický projev

Instalace čtyřpístkových třmenů a větších, odvrtávaných brzd si vyžádaly zvětšení rozchodu kol o 50 mm (na 1 540 mm vpředu a 1 545 mm vzadu), zatímco světlost klesla o 30 mm na 106 mm vlivem použití tlumičů Bilstein B16.

Superlight je dlouhý 4 020 mm, široký 1 720 mm a vysoký jen 1 110 mm, rozvor náprav činí 2 330 mm. Kola s rozměrem 205/45 R17 byla v souhrnu odlehčena o 8 kg.  Mazda MX-5 Superlight zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,9 s a v průměru si řekne o 6,3 l/100 km, o 85 kg těžší sériové provedení přitom vykazuje hodnoty 9,9 s a 7,0 l/100 km.

Podle zástupců automobilky se alespoň nyní se sériovou výrobou nepočítá, ale uvidíme, co přinese blízká budoucnost.

Mazda MX5 Superlight 07.jpg Mazda MX5 Superlight 08.jpg Mazda MX5 Superlight 09.jpg
Mazda MX5 Superlight 10.jpg Mazda MX5 Superlight 11.jpg Mazda MX5 Superlight 12.jpg
Mazda MX5 Superlight 13.jpg Mazda MX5 Superlight 14.jpg Mazda MX5 Superlight 15.jpg
Mazda MX5 Superlight 16.jpg Mazda MX5 Superlight 17.jpg Mazda MX5 Superlight 18.jpg
Mazda MX5 Superlight 19.jpg Mazda MX5 Superlight 20.jpg Mazda MX5 Superlight 21.jpg
Mazda MX5 Superlight 22.jpg Mazda MX5 Superlight 23.jpg Mazda MX5 Superlight 24.jpg
Mazda MX5 Superlight 25.jpg Mazda MX5 Superlight 26.jpg Mazda MX5 Superlight 27.jpg
Mazda MX5 Superlight 34.jpg Mazda MX5 Superlight 35.jpg Mazda MX5 Superlight 36.jpg
Mazda MX5 Superlight 37.jpg Mazda MX5 Superlight 38.jpg Mazda MX5 Superlight 39.jpg
Mazda MX5 Superlight 40.jpg Mazda MX5 Superlight 41.jpg Mazda MX5 Superlight 42.jpg
Mazda MX5 Superlight 43.jpg Mazda MX5 Superlight 44.jpg Mazda MX5 Superlight 45.jpg
Mazda MX5 Superlight 52.jpg Mazda MX5 Superlight 53.jpg Mazda MX5 Superlight 54.jpg
Mazda MX5 Superlight 55.jpg Mazda MX5 Superlight 56.jpg Mazda MX5 Superlight 57.jpg
Mazda MX5 Superlight 58.jpg Mazda MX5 Superlight 59.jpg Mazda MX5 Superlight 60.jpg
Mazda MX5 Superlight 61.jpg Mazda MX5 Superlight 62.jpg Mazda MX5 Superlight 63.jpg
Mazda MX5 Superlight 64.jpg Mazda MX5 Superlight 65.jpg Mazda MX5 Superlight 66.jpg
Mazda MX5 Superlight 67.jpg Mazda MX5 Superlight 68.jpg Mazda MX5 Superlight 69.jpg
Mazda MX5 Superlight 70.jpg Mazda MX5 Superlight 71.jpg Mazda MX5 Superlight 72.jpg
Mazda MX5 Superlight 73.jpg Mazda MX5 Superlight 74.jpg Mazda MX5 Superlight 75.jpg
Mazda MX5 Superlight 76.jpg Mazda MX5 Superlight 77.jpg Mazda MX5 Superlight 78.jpg
Mazda MX5 Superlight 79.jpg Mazda MX5 Superlight 80.jpg Mazda MX5 Superlight 81.jpg
Mazda MX5 Superlight 82.jpg Mazda MX5 Superlight 83.jpg
Mazda MX-5 Superlight

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud