Slavná vlaková souprava je po více než dvouletých opravách plně provozuschopná. Nyní zamíří do nově postaveného depozitáře.
Historický motorový vůz M 290.0 alias Slovenská strela jezdil od prosince roku 1936 mezi Bratislavou a Prahou, díky své vysoké rychlosti značně urychlil dopravu mezi těmito dvěma městy. Vyrobeny byly dva kusy, přičemž první byl vyřazen v roce 1953 a po požáru v roce 1960 sešrotován. Druhý vůz 290.002 byl vyřazen v roce 1960. Celková rekonstrukce probíhala v letech 2018 až 2021, náklady byly vyčísleny na 118 milionů korun, z čehož 80 milionů poskytla Evropská unie a zbytek společnost Tatra Trucks.
Vůz prošel 6. května technicko bezpečnostní zkouškou, po níž drážní zkušební komisař konstatoval plnou provozuschopnost, Slovenská strela tedy může dostat od Drážního úřadu průkaz způsobilosti. Součástí zkoušky bylo mimo jiné zrychlení na 130 km/h, které vůz dosáhl po 5,7 kilometru. Ze 120 km/h zastaví na dráze 567 metrů, při použití ruční brzdy pak z 50 km/h zastaví na 312 metrech.
Slovenská strela po příjezdu do Kopřivnice zakončí svou cestu v novém stylovém depozitáři, který je součástí areálu vznikajícího muzea nákladních vozů Tatra. Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely.
Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. S jednou zastávkou v Brně zvládla Slovenská strela přepravit své cestující nejprve za 4 hodiny a 51 minut a v roce 1937 se tato doba zkrátila na neuvěřitelné 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl pokořen až po dlouhých sedmdesáti letech vlakem typu SC Pendolino, který tehdy zvládl více než 400 km dlouhou trasu za 3 hodiny a 47 minut.