Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. Zdroj: Tatra

Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. | Zdroj: Tatra

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. Zdroj: Tatra

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. | Zdroj: Tatra

O renovaci  legendárního vlaku Slovenská strela , který vznikl u Tatry v 30. letech minulého století, jsme psali už několikrát.  A přes určité komplikace , jež se dají u takového projektu očekávat, to nyní vypadá...

O renovaci legendárního vlaku Slovenská strela, který vznikl u Tatry v 30. letech minulého století, jsme psali už několikrát. A přes určité komplikace, jež se dají u takového projektu očekávat, to nyní vypadá...

...že práce na motorovém voze již opravdu míří do finále. Strela teď najíždí zkušební kilometry pro získání technické způsobilosti pro provoz na trati.

...že práce na motorovém voze již opravdu míří do finále. Strela teď najíždí zkušební kilometry pro získání technické způsobilosti pro provoz na trati.

Při testování zastihli nedávno vlak i nadšenci z YouTube kanálu Vláčkaři CZ, kteří upřesňují, že strela se poprvé vydala na zkušební jízdu západním směrem, konkrétně z Přerova do České Třebové a zpět.

Při testování zastihli nedávno vlak i nadšenci z YouTube kanálu Vláčkaři CZ, kteří upřesňují, že strela se poprvé vydala na zkušební jízdu západním směrem, konkrétně z Přerova do České Třebové a zpět.

Jediný přeživší exemplář vlaku (druhý byl zničen při požáru) vypadá na kolejích majestátně a do provozu se má opětovně vracet.

Jediný přeživší exemplář vlaku (druhý byl zničen při požáru) vypadá na kolejích majestátně a do provozu se má opětovně vracet.

Ačkoliv vznikl pro strelu vedle nového pavilonu kopřivnického muzea i speciální depozitář, byla by škoda využívat kompletně renovovaný vlak pouze staticky.

Ačkoliv vznikl pro strelu vedle nového pavilonu kopřivnického muzea i speciální depozitář, byla by škoda využívat kompletně renovovaný vlak pouze staticky.

Při zvláštních příležitostech bude tedy stroj vyjíždět na koleje, aby ukázal své schopnosti. V tuto chvíli se do nového pavilonu již vrací exponáty nákladních Tater, přičemž strela má do Kopřivnice slavnostně dorazit v následujících týdnech.

Při zvláštních příležitostech bude tedy stroj vyjíždět na koleje, aby ukázal své schopnosti. V tuto chvíli se do nového pavilonu již vrací exponáty nákladních Tater, přičemž strela má do Kopřivnice slavnostně dorazit v následujících týdnech.

 „Věřím v systematickou práci, která si vyžádá najetí asi 600 kilometrů na trati, aby Slovenská strela nejenom dokázala, že může být provozována při rychlosti až 146 kilometrů za hodinu...

„Věřím v systematickou práci, která si vyžádá najetí asi 600 kilometrů na trati, aby Slovenská strela nejenom dokázala, že může být provozována při rychlosti až 146 kilometrů za hodinu...

... ale musí se taky při výjezdu vrátit do depozitu,“  řekl ČTK k renovaci vlaku Pavel Lazar, generální ředitel automobilky Tatra Trucks.

...ale musí se taky při výjezdu vrátit do depozitu,“ řekl ČTK k renovaci vlaku Pavel Lazar, generální ředitel automobilky Tatra Trucks.

Navrácení vlaku do původního stavu měla od září 2018 na starosti společnost ČMŽO – elektronika, která uvedla, že práce dosud zabraly přes 60 tisíc hodin a rukama pracovníků prošel doslova každý šroub vozidla.

Navrácení vlaku do původního stavu měla od září 2018 na starosti společnost ČMŽO – elektronika, která uvedla, že práce dosud zabraly přes 60 tisíc hodin a rukama pracovníků prošel doslova každý šroub vozidla.

Od Tatry dříve zaznělo, že renovace Slovenské strely vyjde na 42 milionů korun.

Od Tatry dříve zaznělo, že renovace Slovenské strely vyjde na 42 milionů korun.

Slovenská strela byla vyvíjená pod dohledem hlavního konstruktéra Hanse Ledwinky. Motorový vůz s typovým označením M 290.0 pohání dvojice kapalinou chlazených zážehových šestiválců Tatra ve spojení s elektromotory. 

Slovenská strela byla vyvíjená pod dohledem hlavního konstruktéra Hanse Ledwinky. Motorový vůz s typovým označením M 290.0 pohání dvojice kapalinou chlazených zážehových šestiválců Tatra ve spojení s elektromotory. 

Vlaky vznikly pro potřeby Československých státních drah. Provoz na trase Praha – Brno – Bratislava byl zahájen 13. července 1936.

Vlaky vznikly pro potřeby Československých státních drah. Provoz na trase Praha – Brno – Bratislava byl zahájen 13. července 1936.

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. Zdroj: Tatra
O renovaci  legendárního vlaku Slovenská strela , který vznikl u Tatry v 30. letech minulého století, jsme psali už několikrát.  A přes určité komplikace , jež se dají u takového projektu očekávat, to nyní vypadá...
...že práce na motorovém voze již opravdu míří do finále. Strela teď najíždí zkušební kilometry pro získání technické způsobilosti pro provoz na trati.
Při testování zastihli nedávno vlak i nadšenci z YouTube kanálu Vláčkaři CZ, kteří upřesňují, že strela se poprvé vydala na zkušební jízdu západním směrem, konkrétně z Přerova do České Třebové a zpět.
26
Fotogalerie

Slovenská strela prošla zkouškami po renovaci. Může se vrátit do Kopřivnice!

Slavná vlaková souprava je po více než dvouletých opravách plně provozuschopná. Nyní zamíří do nově postaveného depozitáře.

Historický motorový vůz M 290.0 alias Slovenská strela jezdil od prosince roku 1936 mezi Bratislavou a Prahou, díky své vysoké rychlosti značně urychlil dopravu mezi těmito dvěma městy. Vyrobeny byly dva kusy, přičemž první byl vyřazen v roce 1953 a po požáru v roce 1960 sešrotován. Druhý vůz 290.002 byl vyřazen v roce 1960. Celková rekonstrukce probíhala v letech 2018 až 2021, náklady byly vyčísleny na 118 milionů korun, z čehož 80 milionů poskytla Evropská unie a zbytek společnost Tatra Trucks.

Vůz prošel 6. května technicko bezpečnostní zkouškou, po níž drážní zkušební komisař konstatoval plnou provozuschopnost, Slovenská strela tedy může dostat od Drážního úřadu průkaz způsobilosti. Součástí zkoušky bylo mimo jiné zrychlení na 130 km/h, které vůz dosáhl po 5,7 kilometru. Ze 120 km/h zastaví na dráze 567 metrů, při použití ruční brzdy pak z 50 km/h zastaví na 312 metrech.

Slovenská strela po příjezdu do Kopřivnice zakončí svou cestu v novém stylovém depozitáři, který je součástí areálu vznikajícího muzea nákladních vozů Tatra. Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely.

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. S jednou zastávkou v Brně zvládla Slovenská strela přepravit své cestující nejprve za 4 hodiny a 51 minut a v roce 1937 se tato doba zkrátila na neuvěřitelné 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl pokořen až po dlouhých sedmdesáti letech vlakem typu SC Pendolino, který tehdy zvládl více než 400 km dlouhou trasu za 3 hodiny a 47 minut.

Doporučujeme

Články odjinud