30
Fotogalerie

10 novodobých automobilových propadáků

Těchto deset modelů je nebo bylo pro jejich výrobce něco jako obří ocelová koule přivázaná na noze. Bez nich by se automobilkám určitě dýchalo lépe.

Automobilová historie pamatuje několik velkých propadáků, třeba Ford Edsel z padesátých let nebo Pontiac Aztec z let devadesátých. Ovšem i v současné době známe několik aut, která trhu prostě nesedla a automobilky si s nimi nevěděly rady.

Největší zásobárnou propadáků bývá trh americký, ale my se pokusíme držet především nám bližšího evropského trhu. Proto vynecháme průšvihy typu Acura ZDX, které se prodalo jen 5677 kusů, a podíváme se na nám známá auta.

Nissan Murano Cross Cabriolet

Když tohle „auto“ přišlo, kroutili jsme hlavou. Báli jsme se, že to je přesně to, na co zákazníci čekají, ale mizivá prodejní čísla nás přivedla k myšlence, že to s lidstvem ještě není tak nahnuté.

Nissan-Murano_CrossCabriolet_2011_1600x1200_wallpaper_01.jpgNissan-Murano_CrossCabriolet_2011_1600x1200_wallpaper_08.jpgNissan-Murano_CrossCabriolet_2011_1600x1200_wallpaper_18.jpg
Ošklivý, neohrabaný, pomalý, zbytečný. I tak by se dal charakterizovat pokus o kabriolet založený na SUV

Nissan totiž za první rok prodal pouze 1078 Cross Cabrioletů. Nejúspěšnější pro něj byl rok 2012, kdy si ho po celém světě koupilo 3278 lidí, aby hned další rok prodeje spadly na 1300 kusů. Nissan se rozhodl auto stáhnout z nabídky, což je asi to nejlepší rozhodnutí, jaké za poslední dekádu mohl udělat.

Honda Accord

Prodejní výsledky Hondy Accord byly za poslední roky v Evropě tak špatné, že se automobilka rozhodla vůz z trhu stáhnout. Vždyť v roce 2014 se v Evropě prodalo přibližně stejně Accordů jako vozů značky Ferrari, tedy jen asi tři a půl tisíce.

Honda-Accord_EU_Version_2011_1600x1200_wallpaper_02.jpgHonda-Accord_EU_Version_2011_1600x1200_wallpaper_0a.jpgHonda-Accord_EU_Version_2011_1600x1200_wallpaper_14.jpg
Accord nejezdí špatně, ale nohy mu podrážely vysoké ceny, což hnalo zákazníky do nárůčí Mercedesu, Audi a BMW. Honda také zaspala dobu s pohonnými jednotkami

Přitom Accord dokázal na přelomu tisíciletí oslovovat stabilně přes 40 000 evropských zákazníků ročně. Za poklesem zájmu stojí především zastaralá motorová paleta a také vyšší cena proti konkurenci, která vede zákazníky do náruče prémiových značek.

BMW řady 5 GT

BMW takticky hází ve statistikách všechny verze řady 5 do jednoho pytle, ale zatímco sedanů a Touringů se prodávají desítky tisíc, model 5 GT je přítěží. Například v roce 2010, kdy bylo auto relativně nové, si ho našlo jen 2848 zákazníků a za první čtyři měsíce roku 2011 si ho koupilo pouze 720 lidí.

BMW-5-Series_Gran_Turismo_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgBMW-5-Series_Gran_Turismo_2014_1600x1200_wallpaper_26.jpgBMW-5-Series_Gran_Turismo_2014_1600x1200_wallpaper_30.jpg
V BMW si mysleli, že když s velkým luxusních hatchbackem selhal Opel, Renault i Mercedes, oni uspějí. Omyl, je to stejný propadák jako cokoli podobného

I přes slabé prodeje ale BMW nabídne novou generaci, která má být pojatá sportovněji. Ne jako hybrid mezi SUV, hatchbackem a MPV, ale spíše jako Audi A7.

Honda CR-Z

Na papíře nevypadala idea kompaktního sportovního auta s hybridním pohonem a tedy nízkými emisemi špatně. Honda s tímto autem přišla v době nejhlubší krize, kdy se zdálo, že zábavným a silným autům odzvonilo, ale časem se trh stabilizoval a najednou nebyl výkon dvě stě koní v malém hatchbacku problém.

Honda-CR-Z_2012_1600x1200_wallpaper_03.jpgHonda-CR-Z_2012_1600x1200_wallpaper_33.jpgHonda-CR-Z_2012_1600x1200_wallpaper_45.jpg
Sportovní hybrid doplatil na přílišné zaměření na spotřebu. Auto nejezdilo špatně, ale za své peníze jste prostě nedostali takovou dynamiku jako od konkurence

Honda CR-Z nejezdila špatně a nápad kombinovat hybrid a manuální převodovku byl zajímavý, ale auto bylo vzhledem ke své ceně prostě moc slabé a výkonu chtiví zákazníci se poohlíželi raději po tradičním hot-hatchi, jako třeba po Fiestě ST. V roce 2013 Honda prodala v Evropě jen 696 aut, vloni jen něco málo přes dvě stovky vozů a model z trhu stáhla.

VW Up!, Seat Mii, Škoda Citigo

Ne snad, že by se trojice koncernových městských aut neprodávala, ale neprodává se tak, jak si automobilka představuje. Volkswagen chtěl během devítiletého životního cyklu postavit v bratislavské továrně celkem čtyři a půl milionu aut, což dělá průměr půl milionu vozů na rok, ale ve skutečnosti je rád, že si zákazníci objednají ročně dvě stě tisíc aut. To je o 60 % méně za očekáváním.

Seat-Mii_Ecofuel_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgSkoda-Citigo_5-door_2013_1600x1200_wallpaper_1c.jpgVolkswagen-Up_2013_1600x1200_wallpaper_03.jpg
Trojice malých koncernových aut se měla stát novodobým ekvivalentem legendárního Brouka. Prodeje jsou 60 % za očekáváním a VW zvažuje ukončení výroby bez nástupce

Volkswagen už naznačil, že se těchto malých aut zbaví a nedostanou nástupce. Kde se stala chyba, když jsou to jinak dobrá auta? Zákazníkům možná nevoní unifikovaný design a cenová politika, která není zrovna vstřícná.

Suzuki Kizashi

Suzuki před krizí úspěšně prodávalo jenom v Evropě skoro 300 000 aut ročně, nyní se plácá na hranici 150 000 vozů. A sedan Kizashi je asi největší průšvih. V roce 2011 se prodalo 1691 kusů, v roce 2013 jen 536. A v roce 2014? Jen asi 260 aut.

Suzuki-Kizashi_2010_1600x1200_wallpaper_06.jpgSuzuki-Kizashi_2010_1600x1200_wallpaper_0c.jpgSuzuki-Kizashi_2010_1600x1200_wallpaper_18.jpg
Snažit se prodávat v Evropě auto cíleně vyvinuté pro Američany pravidelně končí fiaskem. Jenže ani Američané nekupovali Kizashi zrovna ve velkém

Dokonce ani Američané, pro které bylo tohle auto původně postaveno, mu nepřišli na chuť a po 22 000 prodaných kusech se Suzuki rozhodlo auto stáhnout. Za neúspěchem v Evropě stojí především absence turbodieselu, úzká paleta motorů i pohonů a poměrně vysoké ceny. Věříme, že kdyby Kizashi dostalo klasický diesel s manuálem a pohonem předních kol, mohla z něj být zajímavá a vyhledávaná alternativa k Octaviím a Astrám.

Bugatti Veyron

Co tu dělá ultraexkluzivní Bugatti Veyron? Vynechme teď, že koncern Volkswagen na každém prodaném autě prodělává, ale nemůže se zbavit ani posledních vyrobených aut. Podle odhadů je u spekulantů a překupníků k dispozici mezi patnácti a čtyřiceti Veyrony, které nikdo nechce. Trh se zřejmě dávno nasytil a doba velí kupovat jiná exkluzivní auta jako třeba Porsche 918 Spyder, McLaren P1 nebo Ferrari LaFerrari.

Bugatti-Veyron_2005_1600x1200_wallpaper_05.jpgBugatti-Veyron_Rembrandt_Bugatti_2014_1600x1200_wallpaper_03.jpgBugatti-Veyron_Super_Sport_2011_1600x1200_wallpaper_08.jpg
Titul nejrychlejšího sériového auta, které jako první jezdilo přes 400 km/h, nestačí. Jakkoli je Veyron úžasná přehlídka technologie, automobilka se nemůže zbavit posledních vyrobených kusů. Zákazníci nyní hledají jiný typ exkluzivních aut

Veyron je na moderní poměry pomalý, těžký a zbytečný. Bugatti je tak trochu jako Concorde. Je to úžasný konstruktérský počin a pýcha svého tvůrce, ale to je tak všechno. Jeho provoz je extrémně drahý a nevyplácí se, výrobce ho musí dotovat. Za všechno mluví i skutečnost, že cena ojetých Veyronů poměrně rychle klesá a není z něj očekávaný sběratelský artikl.

Maybach 57/62

Dali byste dvanáct milionů za starý Mercedes třídy S, když můžete mít nový Mercedes třídy S za čtyři miliony? To byl přesně problém Maybachu a zákazníci nebyli ochotni platit za starou techniku. Navíc se prý nelíbil ani design německé limuzíny. Zatímco Rolls-Royce prodával auta po stovkách a tisících, pro Maybach byl nejúspěšnější rok 2003, kdy prodal 99 aut.

Maybach-57S_Special_2005_1600x1200_wallpaper_01.jpgMaybach-57S_Special_2005_1600x1200_wallpaper_0b.jpgMaybach-62_S_2011_1600x1200_wallpaper_0e.jpg
No dobře, jako hotelový taxík to fungovat může, ale potenciální klientelu odradila přílišná podobnost se starou generací Mercedesu třídy S

V roce 2013 už to bylo jen 9 aut a v loňském roce poslední jedno jediné auto. Mercedes přitom plánoval prodávat ročně dva tisíce Maybachů, nakonec si zákazníky po celém světě za deset let výroby našlo necelých tři tisíce aut. Smutné je, že z Maybachu není ani sběratelský kus a ojetá auta klesají na ceně.

Renault Modus

Renault, který na začátku tisíciletí prodával jen v Evropě 1,6 milionu aut ročně, se bil do prsou, jak ročně prodá půl milionu Modusů... A nakonec mohl jen s nostalgií vzpomínat na rok 2005, kdy jich prodal 165 277. Pak to začalo velmi rychle padat, další rok jich Renault prodal jen 78 000 a čísla dál klesala. Zákazníky odradila nízká kvalita, poruchovost, nízký komfort a poměrně vysoká cena.

Renault-Grand_Modus_2008_1600x1200_wallpaper_05.jpgRenault-Grand_Modus_2008_1600x1200_wallpaper_08.jpgRenault-Modus_Initiale_2005_1600x1200_wallpaper_01.jpg
Jen se podívejte na interiér. Mohou se snad někomu líbit ty akry šedého a tvrdého plastu? Modus byl navíc poruchový a vzhledem ke svým schopnostem a kvalitě drahý

Rok 2012 byl poslední, kdy ho automobilka vyráběla všech dvanáct měsíců a zákazníky si našlo jen 30 000 aut. Od Modusu se očekávaly miliony prodaných aut, nakonec skončil v roce 2013 bez nástupce a jeho místo zaujal mnohem úspěšnější crossover Captur. Renault se teď potýká s polovičním odbytem proti předkrizovému období, v roce 2013 prodal necelých 800 000 aut.

Peugeot 1007

I Peugeot ve svých nejlepších letech prodával v Evropě skoro 1,3 milionu aut ročně, nyní je rád za tři čtvrtě milionu vozů za rok. Jedním z jeho velkých průšvihů je malý kříženec MPV a hatchbacku, model 1007. Nápad to byl zajímavý, kdy malé městské auto dostalo posuvné boční dveře. Jenže jak už to tak u Peugeotu bývá, zajímavý nápad zhatila nízká spolehlivost a mizerný přístup ke kvalitě.

Peugeot-1007_2005_1600x1200_wallpaper_06.jpgPeugeot-1007_2005_1600x1200_wallpaper_15.jpgPeugeot-1007_D-Day_Concept_2005_1600x1200_wallpaper_04.jpg
I když nemá typický zákazník Peugeotu valná očekávání, model 1007 byl špatný natolik, že si potenciální klient raději koupil jiný model stejné značky

V letech 2005 a 2006 Peugeot prodal každý rok zhruba 40 000 modelů 1007, ale pak se čísla propadla na jednotky tisíc a v roce 2010 už si tohoto nešťastníka koupilo jen 411 lidí. Ani mezi ojetinami se nejedná o oblíbené auto. Právě elektricky ovládané posuvné dveře jsou to, co zpravidla nefunguje.

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Doporučujeme

Články odjinud