Cílem každé automobilky je, aby se k jejím výrobkům zákazníci vraceli. Kterým výrobcům se to daří nejlépe?
Tento imperativ vládne tradičně především v USA, kde je právě loajalita zákazníků ke značce pravidelně sledovaným a hodnoceným jevem. Pro výrobce automobilů je procentuelně vyjádřitelná věrnost jistě příjemným jevem, zvláště je-li toto procento co největší. Na druhou stranu je ale může poněkud omezovat v dílčích modifikacích nových generací tradičních modelů. Z tohoto pohledu je pak jasné, proč je většina amerických tržních matadorů konzervativní a proč se zde jen stěží prosazují nová jména značek i samotných modelů.
V Detroitu byly právě již potřinácté vyhlášeny výsledky průzkumu institutu R. L. Polk za rok 2008. Tato organizace zpracovává v USA nejrespektovanější žebříčky spokojenosti zákazníků a jejich věrnosti při nákupu nového auta.
Jako celkově nejúspěšnější koncern byla za loňský rok vyhodnocena společnost General Motors, k jejímž výrobkům se navrátilo 62,53 % dosavadních zákazníků. General Motors tak v této studii získal primát již podeváté v řadě, a to, jak se za chvíli budete moci přesvědčit, takřka výhradně díky značce Chevrolet. Mezi samotnými značkami byla vůbec poprvé nejlépe hodnocena japonská Honda (56,50 %) a novou kategorii věrnosti pramenící ze země původu vozu a zákazníka vyhrála Toyota. Studie však jde dále a vyhodnocuje i nejúspěšnější modelové řady v jednotlivých kategoriích.
Přehled výsledků ankety
Kategorie | Vítěz | Loajalita v % |
|
|
|
Celková ocenění za věrnost |
| | |
Loajalita k výrobci | General Motors | 62.53 % |
Loajaita ke značce | Honda | 56.50 % |
Loajalita pramenící ze země původu | Toyota | 54.55 % |
| | |
Ocenění za věrnost dílčích segmentech |
| | |
Minivany | Chrysler Town & Country | 37.04 % |
Středně velké Pickupy | Toyota Tacoma | 18.10 % |
Velké Pickupy | Chevrolet Silverado | 32.77 % |
Kompaktní SUV | Subaru Forester | 32.59 % |
Středně velká SUV | Jeep Grand Cherokee | 21.31 % |
Velká SUV | Chevrolet Suburban | 20.42 % |
Luxusní SUV | Land Rover Range Rover | 32.43 % |
Kompakty | Ford Focus | 26.15 % |
Střední třída | Honda Accord | 32.84 % |
Vyšší střední třída | Chevrolet Impala | 34.01 % |
Luxusní vozy | Lexus ES | 34.62 % |
Prestižní luxusní vozy | Lexus LS | 34.83 % |
Sportovní vozy | Ford Mustang | 16.73 % |
Luxusní sportovní vozy | Chevrolet Corvette | 23.90 % |
Jak vidno, Chevrolet má velmi věrné zákazníky napříč třídami vozů. V kategorii velkých pick-upů zvítězilo Silverado (32,77 %), třídu velkých SUV opanoval Suburban (20,42 %). Impala vyhrála třídu velkých sedanů (34,01 %) - ve všech třech případech se jednalo o zopakování úspěchu z loňského roku. A nově se přidal Chevy Corvette, jež díky zisku 23,90 % zvítězil ve třídě luxusních sportovních vozů.
Chevrolet Silverado / Honda Accord / Chevrolet Impala
Honda za svůj úspěch vděčí především svému vloni mimořádně úspěšnému modelu Accord, který ovládl ziskem 32,84 % střední třídu. Chrysler Town and Country, u nás známý jako Voyager, zopakoval svůj loňský triumf mezi minivany (37,04 %). Taktéž Toyota obhájila všechna svá prvenství z roku 2007, když se její typ Tacoma opět prosadil mezi středními pick-upy (18,10 %) a Lexusy ES a LS vyhrály třídu luxusní (34,62 %), resp. prestižní (34,84 %).
K modré elipse míří prvenství ve dvou třídách, a sice kompaktní a sportovní. Zde nově vynikly místní Focus (26,25 %) a populární Mustang (16,73 %). Forester od Subaru vyhrál třídu kompaktních SUV (32,59%), Jeep Grand Cherokee zvítězil mezi středními SUV (21,31 %) a Range Rovery spokojení zákazníci vynesly na nejvyšší příčku mezi luxusními SUV (32,42 %). Ve všech případech to byla pro dané modely a kategorie vítězství první.
Ford Mustang / Subaru Forester
Nám je však jasné, že evropský trh je poněkud odlišný a úspěšné jsou u nás paradoxně především ty automobilky, které dokáží svými novými modely přetáhnout zákazníky konkurenci (typicky případ BMW, které během pár let zcela změnilo cílovou skupinu, soustředí se na zákazníky konkurenčních značek a svým původním zákazníkům prakticky nemá co nabídnout). Navíc zdejší situace s bujícími modelovými řadami a častými změnami jejich jmen by v podstatě podobné žebříčky dokázala jen stěží stvořit.
Tip: O prodejní úspěšnosti amerických automobilů za loňský rok jsme psali na tomto místě.