Značce BMW patří v Evropě primát v uvedení projekce Head Up Display do sériové výroby. I nová „trojka“ dostane novou, barevnou verzi.
Možnosti projekce důležitých provozních informací na čelní sklo přímo před řidiče byly zkoumány ve stíhacích letadlech amerického letectva již na sklonku padesátých let. V letech sedmdesátých se pak tento prvek stal poměrně běžně používaným prvkem v aviatice.
Nová generace HUD od BMW přinese do projektorů na čelní sklo více barvy
Již na soumraku 20. století v USA (zvláště u GM) vyráběli automobily využívající podobné techniky, ale první značkou, jež tento prvek přenesla do Evropy, bylo BMW, jež jím začala opatřovat své vozy řady 5 (E60). Motoristé v nich měli přímo před sebou nejdůležitější údaje včetně rychlosti či otáček.
Přednosti podobných soustav jsou jasné a vedou nejen k přehlednější orientaci řidiče v provozních informacích, ale také k aktivní bezpečnosti. Podle výzkumů trvá přeostření řidiče ze silnice na konvenční přístrojový štít celou sekundu, což již při rychlosti 50 km/h znamená 14 m jízdy. Značka BMW tvrdí, že její Head-Up Display (HUD) zkracuje reakční dobu řidiče o 50 %.
Ve stíhacích letounech jsou údaje promítány skrze složitou soustavu zrcadel na zvláštní reflexní plochu, aby se omezilo riziko světelných odrazů v extrémních světelných podmínkách. U aut je to pochopitelně jednodušší. Třeba BMW využívá speciální reflexní fólie vlepené v čelním skle, jež zobrazuje vysílaný signál projektoru, ale zároveň umožňuje ničím nerušený průhled.
Značka BMW nyní do sériové výroby zavádí novou generaci soustavy HUD, jež bude schopna zobrazovat informace v různých barvách, což má řidiči dále usnadnit orientaci v promítaných údajích. A s tímto systémem se setkáme i u nové generace BMW 3 (F30), kterou jsme vám představili teprve nedávno. Její výroba se již rozběhla a objednávat můžeme od 11. února příštího roku.