Dnešní automobily jsou doslova přeplněné nejrůznější elektronikou a tedy zcela prošpikované kabelovými svazky. Kolik kabeláže se může skrývat v jednom normálním SUV?
Jako tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Takto Seat popisuje elektrickou síť SUV Ateca, kterou názorně ukazuje na zveřejněných ilustracích. Zajímavě tedy připomíná, kolik kabeláže se v dnešních vozech vlastně nachází. A to mluvíme o vcelku běžném SUV, například v dnešní hi-tech limuzínách od Audi, BMW či Mercedesu je elektrická síť ještě složitější.
Seat Ateca, který se vyrábí společně se Škodou Karoq v Kvasinách, je tedy prošpikován komplexně uspořádanými kabely o délce více než 2,2 kilometru – délka porovnatelná třeba s rozjezdovou dráhou na letišti. Celá síť se přitom skládá z více než 1350 kabelů, přičemž většina je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než 200 kabelů tvoří svazky o tloušťce více než 4 centimetry.
Veškeré kabely Atecy pak mají dohromady hmotnost přibližně 42 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro Manonelles, inženýr technického centra Seat. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.
Do sítě je nakonec nutné připočíst až 100 senzorů a řídicích jednotek. Ve výsledku pak stráví tým 20 inženýrů asi tři roky vývojem, než u zcela nového auta definuje vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. A vše musí dávat smysl v konečném designu vozidla.
„Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ dodal Manonelles.