Pojďme si projít 50 let historie těchto britských sporťáků v 50 zajímavostech: Zdroj: Caterham

Pojďme si projít 50 let historie těchto britských sporťáků v 50 zajímavostech: | Zdroj: Caterham

Společnost Caterham získala v květnu 1973 od Lotus Cars nástroje, design a výhradní práva na model Seven. K podání ruky mezi Colinem Chapmanem a Grahamem Nearnem došlo v hospodě Lotus v londýnské čtvrti Primrose Hill. Zdroj: Caterham

Společnost Caterham získala v květnu 1973 od Lotus Cars nástroje, design a výhradní práva na model Seven. K podání ruky mezi Colinem Chapmanem a Grahamem Nearnem došlo v hospodě Lotus v londýnské čtvrti Primrose Hill. | Zdroj: Caterham

Caterham začal vyrábět vozy v červnu 1973 v Town Endu v Caterhamu tempem přibližně jeden vůz Series 4 týdně. Před ukončením výroby o necelý rok později bylo vyrobeno pouze 38 vozů Series 4. Zdroj: Caterham

Caterham začal vyrábět vozy v červnu 1973 v Town Endu v Caterhamu tempem přibližně jeden vůz Series 4 týdně. Před ukončením výroby o necelý rok později bylo vyrobeno pouze 38 vozů Series 4. | Zdroj: Caterham

Všech prvních 10 objednávek Caterhamu šlo na export, přičemž prvních pět šlo do Německa. Tři vozy putovaly do Luandy v Angole a šasi č. 10 do Guatemaly. Šasi č. 6 zakoupil Jose Rebocho, aby se zúčastnil dvouhodinového závodu Grande Prémio Café de Angola, který se konal na Autódromo Internacional de Luanda. Zdroj: Caterham

Všech prvních 10 objednávek Caterhamu šlo na export, přičemž prvních pět šlo do Německa. Tři vozy putovaly do Luandy v Angole a šasi č. 10 do Guatemaly. Šasi č. 6 zakoupil Jose Rebocho, aby se zúčastnil dvouhodinového závodu Grande Prémio Café de Angola, který se konal na Autódromo Internacional de Luanda. | Zdroj: Caterham

Od roku 1957, kdy byl model Seven představen, vzniklo více než 100 variant. Zdroj: Caterham

Od roku 1957, kdy byl model Seven představen, vzniklo více než 100 variant. | Zdroj: Caterham

Vozy Caterham vlastnila řada slavných osobností, mezi nimiž byli například Sir Chris Hoy, Rowan Atkinson, Simon Cowell, Eddie Irvine, Chris Rea, Nigel Mansell, Guy Berryman, Jonathan Palmer, Theo Paphitis, Lee Dixon a Jeremy Clarkson, který jeden kus koupil pro svou bývalou manželku Frances Cainovou. Zdroj: Caterham

Vozy Caterham vlastnila řada slavných osobností, mezi nimiž byli například Sir Chris Hoy, Rowan Atkinson, Simon Cowell, Eddie Irvine, Chris Rea, Nigel Mansell, Guy Berryman, Jonathan Palmer, Theo Paphitis, Lee Dixon a Jeremy Clarkson, který jeden kus koupil pro svou bývalou manželku Frances Cainovou. | Zdroj: Caterham

Caterham, který nyní vlastní společnost VT Holdings, měl v průběhu let tři předchozí majitele: rodinu Nearnových do roku 2005, Corven Ventures do roku 2011 a Team Lotus Enterprises do roku 2021. Zdroj: Caterham

Caterham, který nyní vlastní společnost VT Holdings, měl v průběhu let tři předchozí majitele: rodinu Nearnových do roku 2005, Corven Ventures do roku 2011 a Team Lotus Enterprises do roku 2021. | Zdroj: Caterham

V roce 2021 byl model Seven 170 postaven za méně než šest hodin v nejvýše položeném autosalonu na světě - na vrcholu 450metrové věže British Airways i360 Tower v Brightonu. Zdroj: Caterham

V roce 2021 byl model Seven 170 postaven za méně než šest hodin v nejvýše položeném autosalonu na světě - na vrcholu 450metrové věže British Airways i360 Tower v Brightonu. | Zdroj: Caterham

Caterham hrál v pořadu The Grand Tour v dílu „A Massive Hunt“, kde James May použil 310R s terénními úpravami k cestě po Madagaskaru. Zdroj: Caterham

Caterham hrál v pořadu The Grand Tour v dílu „A Massive Hunt“, kde James May použil 310R s terénními úpravami k cestě po Madagaskaru. | Zdroj: Caterham

V roce 2017 Sir Chris Hoy - bývalý majitel i závodník značky Caterham - vytvořil nový světový rekord v počtu "donutů" za 60 sekund, když jich s vozem 620R zvládl 19. Zdroj: Caterham

V roce 2017 Sir Chris Hoy - bývalý majitel i závodník značky Caterham - vytvořil nový světový rekord v počtu "donutů" za 60 sekund, když jich s vozem 620R zvládl 19. | Zdroj: Caterham

Rozměry podvozku modelu Seven se nezměnily až do roku 2000, kdy byl představen větší podvozek "SV", který zvětšil délku o 7,6 cm a šířku o 11 cm, což umožnilo zvětšit vnitřní prostor. Zdroj: Caterham

Rozměry podvozku modelu Seven se nezměnily až do roku 2000, kdy byl představen větší podvozek "SV", který zvětšil délku o 7,6 cm a šířku o 11 cm, což umožnilo zvětšit vnitřní prostor. | Zdroj: Caterham

Společnost Caterham získala v květnu 1973 od Lotus Cars nástroje, design a výhradní práva na model Seven. K podání ruky mezi Colinem Chapmanem a Grahamem Nearnem došlo v hospodě Lotus v londýnské čtvrti Primrose Hill. Zdroj: Caterham
Caterham začal vyrábět vozy v červnu 1973 v Town Endu v Caterhamu tempem přibližně jeden vůz Series 4 týdně. Před ukončením výroby o necelý rok později bylo vyrobeno pouze 38 vozů Series 4. Zdroj: Caterham
Všech prvních 10 objednávek Caterhamu šlo na export, přičemž prvních pět šlo do Německa. Tři vozy putovaly do Luandy v Angole a šasi č. 10 do Guatemaly. Šasi č. 6 zakoupil Jose Rebocho, aby se zúčastnil dvouhodinového závodu Grande Prémio Café de Angola, který se konal na Autódromo Internacional de Luanda. Zdroj: Caterham
Od roku 1957, kdy byl model Seven představen, vzniklo více než 100 variant. Zdroj: Caterham
11
Fotogalerie

50 zajímavostí o Caterhamu k 50. výročí značky: Byl založen v hospodě, na filmovém plátně jej vodil božský Jean-Paul Belmondo

Malosériový výrobce moderních verzí Lotusu 7 se má čile k světu a slaví padesáté narozeniny. Pojďte ho poznat skrze výběr největších zajímavostí!

Stálice okruhových dnů, zabiják supersportů za zlomek ceny všemožných Porsche, Ferrari a Lamborghini, nadčasová stylovka, ničím neředěná řidičská radost... To vše a ještě mnohem více jsou vozy značky Caterham, která letos slaví půlstoletí své existence.

V našich končinách jich bohužel moc nepotkáte, i když se zde od roku 2009 jezdil oficiální značkový šampionát Caterham Academy. Milovníci těchto rychlých blech jistě znají pana Přemysla Bartoše, který takzvané "Caty" do České republiky dlouhá léta dovážel a také s maximální pečlivostí servisoval. Pojďme si projít 50 let historie těchto britských sporťáků v 50 zajímavostech.

  1. Společnost Caterham získala v květnu 1973 od Lotus Cars nástroje, design a výhradní práva na model Seven. K podání ruky mezi Colinem Chapmanem a Grahamem Nearnem došlo v hospodě Lotus v londýnské čtvrti Primrose Hill.
  2. Caterham začal vyrábět vozy v červnu 1973 v Town Endu v Caterhamu tempem přibližně jeden vůz Series 4 týdně. Před ukončením výroby o necelý rok později bylo vyrobeno pouze 38 vozů Series 4.
  3. Všech prvních 10 objednávek Caterhamu šlo na export, přičemž prvních pět šlo do Německa. Tři vozy putovaly do Luandy v Angole a šasi č. 10 do Guatemaly. Šasi č. 6 zakoupil Jose Rebocho, aby se zúčastnil dvouhodinového závodu Grande Prémio Café de Angola, který se konal na Autódromo Internacional de Luanda.
  4. V roce 1974 Caterham znovu uvedl na trh model Series 3 s motory Lotus Twin Cam a Ford Crossflow. Na exportních trzích se setkal s velkou poptávkou a prvních 100 vyrobených vozů S3 putovalo do destinací, jako jsou USA, Kanada, Německo, Francie, Belgie, Švédsko, Japonsko, Hongkong, Katar a Libye.
  5. Francouzský herec Jean-Paul Belmondo řídil Super Seven ve francouzském akčním filmu „Policajt nebo rošťák“ z roku 1979.
  6. V roce 1981 představil Caterham na londýnském autosalonu Silver Jubilee Edition Seven, limitovanou na pouhých osm exemplářů, u příležitosti 25 let modelu Seven v roce 1982.
  7. V roce 1984 uvedl Caterham na trh model 1600 BDR s motorem Cosworth. V té době se jednalo o nejrychlejší dosud vyrobený sériový model Seven, který se pyšnil poměrem výkonu a hmotnosti 223 kW/300 koní na tunu.
  8. V roce 1986 byl na trh uveden model HPC s motorem Cosworth 1700, jehož prodej byl omezen na kupce, kteří absolvovali dvoudenní kurz Caterham High Performance Course. Bylo vyrobeno pouhých 62 vozů, které dokázaly zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,0 s.
  9. V roce 1986 zahájil Caterham závodní program Super 7 Racing, což byl značkový šampionát.
  10. Od počátku se vozy vyráběly ve městě Caterham, ale v roce 1987 se výroba přesunula do větších prostor na Kennett Road v Dartfordu, kde se vozy vyrábějí dodnes.
  11. V roce 1989 byla uvedena na trh edice „Prisoner“ jako pocta televiznímu seriálu z roku 1966, v němž Patrick McGoohan řídil Lotus 7 na začátku každé epizody. Edice Prisoner debutovala v roce 1990 na birminghamském autosalonu, na jehož zahájení přiletěl Patrick McGoohan z Hollywoodu. Vyznačovala se jedinečným barevným provedením a designem kol z lehkých slitin.
  12. V roce 1990 se společnost Vauxhall stala novým dodavatelem motorů, jejíž hnací jednotky byly použity v modelech HPC VX a HPC VXI.
  13. V roce 1991 přešel Caterham od motorů Ford k čtyřválcům Rover Series K, když byl na trh uveden motor 1.4 Series K převzatý z tehdy nového modelu Rover Metro GTI.
  14. V roce 1992 byla na trh uvedena edice 35th Anniversary, která připomínala 35 let výroby modelu Seven. Model získal široký ohlas v tisku, když byl vyfotografován, jak jej řídí Jeho královská Výsost princ Edward a lord Montagu z Beaulieu.
  15. Caterham vyhrál 24hodinový vytrvalostní závod „Longest Day of Nelson“ na Nelson Ledges Road Course v Ohiu v červnu 1992. Vůz HPC Twin Cam postavený speciálně pro tento závod zvítězil o sedm kol a ujel 990 kol a 3186 kilometrů. Tým jezdců tvořili Jez Coates, Reg Price, Robert Nearn a George Alderman. Kvůli velikosti měl pohár pro vítěze při letu domů vlastní sedadlo v letadle.
  16. Model Jonathan Palmer Evolution (JPE) z roku 1992 měl motor Vauxhall o objemu 2,0 litru a výkonu 186 kW koní, upravený společností Swindon Racing Engines, jehož specifikace byla téměř totožná s motory používanými v British Touring Car Championship. Vůz dosáhl zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 3,4 sekundy a stanovil nový světový rekord pro nejrychleji akcelerující nemodifikovaný sériový vůz.
  17. V roce 1994 Caterham uvedl na trh model 21, dvoumístný roadster, který vycházel z podvozku modelu Seven, ale měl praktičtější karoserii s dveřmi, bočními okny a zavazadlovým prostorem.
  18. Program Caterham Scholarship, nyní známý jako Caterham Academy, byl původně zahájen v roce 1995 a od té doby se více než 1 300 nováčků stalo závodními jezdci.
  19. V roce 1999 byl uveden na trh model Superlight R500 s poměrem výkonu a hmotnosti 373 kW/500 koní na tunu. Byl poháněn motorem Rover K-Series o objemu 1,8 litru upraveným pro Caterham a s válcovými škrticími klapkami, které zajišťovaly nepřerušované proudění vzduchu do motoru při plném plynu.
  20. V roce 1999 uvedl Caterham na trh vůz s motocyklovým motorem Blackbird, který používal motor Honda Blackbird CBR1100 s výkonem 125 kW/170 k a až 11.750 otáčkami za minutu. V roce 2001 vytvořil speciálně upravený Caterham, který používal motor Honda Fireblade, nový světový rekord v rychlosti jízdy vzad, a to 102,52 km/h z rukou Darrena Manninga.
  21. Rozměry podvozku modelu Seven se nezměnily až do roku 2000, kdy byl představen větší podvozek "SV", který zvětšil délku o 7,6 cm a šířku o 11 cm, což umožnilo zvětšit vnitřní prostor.
  22. Na základě velkého úspěchu modelu R500 byly v roce 2002 uvedeny na trh modely R300 a R400. Na 24hodinovém závodě na Nürburgringu v roce 2002 vyhrál model R400 ve své třídě o 10 kol a celkově obsadil 11. místo z přibližně 200 startujících, a to z rukou Chrise Harrise, Clivea Richardse, Chrise Coopera a Petera Haynese.
  23. Superlight R500 Evolution z roku 2004 používal motor řady K se zvětšeným objemem na 2,0 litru vyvinutý společností Minister Racing Engines a dosáhl zrychlení 0-100 km/h za 3,2 sekundy, 0-160 km/h za 6,9 sekundy a 0-160-0 km/h za 10,7 sekundy (rychleji než Ferrari Enzo, které ve své době stálo okolo 20.000.000 Kč).
  24. Modely CSR200 a CSR260 s motorem Cosworth z roku 2005 se poprvé vyznačovaly použitím plně nezávislého zavěšení zadních kol, jinak tvarovanými předními blatníky a zcela novým interiérem se zakřiveným pomocným rámem kokpitu.
  25. V roce 2006 nahradily motory Ford Sigma motory Rover jako hlavní motory v Sedmičce a na trh byly uvedeny modely Roadsport a Superlight 120/150.
  26. V roce 2006 Caterham navázal spolupráci se společností Axon Automotive a vytvořil prototyp Axon 2R/Eco-M. Vůz měl prostorový rám z uhlíkových vláken a vylepšenou aerodynamiku, díky čemuž dosáhl v roce 2007 v Eco-Marathonu spotřeby 1,8 l/100 km.
  27. Značka Superlight R500 byla znovu oživena v roce 2008 uvedením modelu s motorem Duratec. Měl výkon 196 kW s poměrem výkonu a hmotnosti 388 kW/527 k na tunu. Poprvé byla k dispozici volitelná výbava zahrnující šestistupňovou sekvenční převodovku a launch control. Vůz byl následně vyhlášen "autem roku" časopisem Top Gear a proslavil se časem 1:17,9 na testovací trati v Dunsfoldu - byl rychlejší než Bugatti Veyron.
  28. V roce 2011 Terry Grant vytvořil nový světový rekord v počtu nonstop „donutů“, když jich s vozem Roadsport o výkonu 110 kW k zvládl 566.
  29. V roce 2011 koupila společnost Caterham Cars od společnosti Corven Ventures skupina Team Lotus Enterprises, kterou vede Malajsijec Tony Fernandes. Team Lotus Enterprises vstoupil v tomto roce do Formule 1 jako Team Lotus (ačkoli nebyl spojen s Lotus Cars). V sezónách 2012 až 2014 se tým F1 jmenoval "Caterham F1". Na trh byla uvedena také edice Team Lotus Seven v barevném provedení odpovídajícím vozu F1.
  30. V listopadu 2012 byla podepsána dohoda s Renaultem o společném vývoji nového dvoumístného sportovního vozu s motorem uprostřed, Caterham C120 / Alpine A110 - samostatných vozů se společnou architekturou a komponenty. V polovině roku 2014 se však společnosti Caterham a Renault/Alpine rozešly.
  31. Od roku 2013 již Caterham nesídlí ve městě Caterham poté, co se přestěhoval do většího a modernějšího areálu poblíž letiště Gatwick.
  32. V roce 2013 společnost Caterham představila nový koncept nízkonákladového motokárového šampionátu určeného pro začínající jezdce ve věku 13 až 16 let, který by využíval její vlastní nově navrženou motokáru CK-01.
  33. Model 620R představili v roce 2013 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu jezdci F1 Charles Pic a Alexander Rossi. Byl poháněn přeplňovaným motorem Duratec o objemu 2,0 l, měl zcela novou šestistupňovou sekvenční převodovku s přímým řazením, samosvorný diferenciál a závodní tlumiče.
  34. V roce 2013 uvedl Caterham na trh nový základní model Seven 160. Vážil pouhých 490 kg a byl poháněn tříválcovým turbomotorem Suzuki o objemu 660 cm3 a výkonu 66 kW - podobný motor se používá v dnešních modelech 170 a Super Seven 600. Místo obvyklého zavěšení De Dion měl zadní tuhou nápravu. V Japonsku byl model představen na akci na britském velvyslanectví v Tokiu.
  35. Od uvedení modelů Seven 160 a 620R používá Caterham strategii pojmenování "dvojnásobný výkon". Ta pokračovala i v roce 2015, kdy byl na trh uveden model 360 s motorem Duratec o objemu 2,0 l, který nahradil model Roadsport 175, spolu s modely 270 a 420.
  36. V roce 2014 uvedl Caterham na japonský trh model Kamui Kobayashi Edition, navržený jezdcem F1 Kobayashim, který byl jednomístný a měl přední blatníky a zadní ochranné prvky z uhlíkových vláken v zeleném laku - Caterham tuto povrchovou úpravu použil poprvé. Všechny vyrobené vozy kromě jednoho byly prodány v Japonsku.
  37. V roce 2015 Caterham spolupracoval se společností LEGO na výrobě stavebnice LEGO 620R, která se skládala ze 770 dílků. Na každý plnohodnotný Caterham se prodalo více než deset sedmiček z LEGA.
  38. Limitovaná edice inspirovaná retro modelem Seven Sprint, která byla uvedena na trh v roce 2016, byla vytvořena na počest 60 let od uvedení modelu Lotus Seven na trh. Vycházela z modelu Seven 160 se stejným motorem Suzuki, ale měla rozšířené blatníky, červená kožená sedadla, červenou palubní desku a volant s dřevěným věncem. K dispozici byla pouze v barvách laku, které britští výrobci nabízeli v roce 1967. Všech 120 vozů (60 v Evropě a 60 v Japonsku) se vyprodalo během několika dnů.
  39. V roce 2016 byl na trh uveden model Seven 310R, který vycházel z motoru Sigma o objemu 1,6 litru použitého v modelu 270R, ale s přeprofilovanými vačkami a přemapovaným motorem, aby dosahoval výkonu 113 kW/154 k (oproti 101 kW/137 k u modelu 270R). Byl vybaven předním zavěšením s dvojitými rameny a samosvorným diferenciálem.
  40. V roce 2016 Caterham zahájil svůj program individualizace "Signature" speciálním modelem Harrods, aby demonstroval šíři dostupných možností.
  41. V roce 2017 Sir Chris Hoy - bývalý majitel i závodník značky Caterham - vytvořil nový světový rekord v počtu "donutů" za 60 sekund, když jich s vozem 620R zvládl 19.
  42. Limitovaná edice SuperSprint inspirovaná retro stylem z roku 2018 používala vylepšenou verzi motoru Suzuki o objemu 660 cm3 s výkonem 81 kW/96 koní. Uvnitř jste našli kožená sedadla a detaily inspirované závodním stylem: samosvorný diferenciál, kulatá chromovaná zrcátka a dobové nálepky. K dispozici byla v šesti barevných kombinacích, z nichž každá byla pojmenována podle historického závodního okruhu, například Zandvoort. Vůz byl omezen na pouhých 120 kusů a vyprodal se během prvního dne.
  43. Caterham hrál v pořadu The Grand Tour v dílu „A Massive Hunt“, kde James May použil 310R s terénními úpravami k cestě po Madagaskaru.
  44. V roce 2021 byl model Seven 170 postaven za méně než šest hodin v nejvýše položeném autosalonu na světě - na vrcholu 450metrové věže British Airways i360 Tower v Brightonu.
  45. S hmotností 440 kg je model 170R (uvedený na trh v roce 2021) dosud nejlehčím modelem značky Caterham a jedním z nejlehčích sériových vozů na světě.
  46. V loňském roce byl představen model 420 Cup, silniční vůz určený pro závodní okruhy. Je vybaven 2,0litrovým motorem Duratec o výkonu 157 kW/213 k, šestistupňovou sekvenční převodovkou, plně nastavitelnými tlumiči a karbonovými sedadly.
  47. Caterham, který nyní vlastní společnost VT Holdings, měl v průběhu let tři předchozí majitele: rodinu Nearnových do roku 2005, Corven Ventures do roku 2011 a Team Lotus Enterprises do roku 2021.
  48. Vozy Caterham vlastnila řada slavných osobností, mezi nimiž byli například Sir Chris Hoy, Rowan Atkinson, Simon Cowell, Eddie Irvine, Chris Rea, Nigel Mansell, Guy Berryman, Jonathan Palmer, Theo Paphitis, Lee Dixon a Jeremy Clarkson, který jeden kus koupil pro svou bývalou manželku Frances Cainovou.
  49. Od roku 1957, kdy byl model Seven představen, vzniklo více než 100 variant.
  50. Caterham do dnešního dne prodal více než 22 000 vozů, a to jak ve stavebnicové, tak tovární podobě, a použil více než 35 variant motorů. Rok 2021 byl pro značku rekordním rokem v prodeji, k zákazníkům se vydalo 670 kusů.

Lotus

Lotus Cars je britská automobilka zaměřená na výrobu sportovních vozů. V roce 1952 ji v Londýně založil Colin Chapman. Lotus byl a znovu je aktivní také v závodech F1.

Automobilku v úpadku v roce 1994 koupil malajský Proton.

Lotus Elise • Lotus Exige • Lotus Evora • Lotus Evija

Doporučujeme

Články odjinud