74
Fotogalerie

BMW Technik slaví čtvrtstoletí existence

Oddělení Technik GmbH má již 25 let za úkol vyvíjet nová řešení pro vozy BMW. Pojďme se podívat, co mu za tu dobu prošlo „rukama”.

Za celou dobu této existence se do sériové výroby prakticky žádná ze studií divize BMW Technik GmbH nedostala. Výjimkou je snad jedině model Z1, jenž vrátil svého času značku BMW mezi producenty roadsterů. Ačkoli se verze Z1 Coupe do sériové produkce nezařadila, předznamenala vznik varianty kupé (tedy spíše shooting break) odvozené od následnického roadsteru Z3 z půle devadesátých let. Důležitější je však práce tohoto oddělení na dílčích systémech, za příklad poslouží ovladač iDrive nebo adaptivní tempomat, s nimiž se díky nasazení konstruktérů BMW Technik nyní setkáváme u sériových vozů značek BMW, Mini a Rols-Royce.

BMW M Technik 002.jpg BMW M Technik 003.jpg BMW M Technik 004.jpg
BMW Z1
BMW M Technik 005.jpg BMW M Technik 006.jpg BMW M Technik 007.jpg
BMW Z1 Coupe

V dílnách BMW Technik se na počátku devadesátých let zrodil též první elektromobil značky BMW s označením E1, jenž navazoval na koncepty Z11 a Z15. Na jedno nabití ujel 200 km a dosahoval rychlosti 120 km/h a ihned zaznamenal velmi dobré přijetí ze strany odborné veřejnosti pro svoji pohodlnou využitelnost v běžném provozu. Ve stejné době v dílnách BMW Technik postavili prototypy Z18 a Just 4/2, jejich hlavním posláním bylo zajistit posádce co největší požitek z jízdy.

BMW M Technik 008.jpg BMW M Technik 009.jpg BMW M Technik 010.jpg
BMW E1
BMW M Technik 001.jpg BMW M Technik 014.jpg BMW M Technik 066.jpg
BMW Just 4/2

Just 4/2 byl inspirován motocykly enduro, postrádal střechu i čelní okno a jeho kola vystupovala z obrysu štíhlé karoserie. Ani model Z18 neměl střechu, ale pod kapotou skrýval osmiválcový motor a pohon všech kol. Naproti tomu úkolem poněkud těžkopádně působícího prototypu Z22 z roku 1999 bylo zkoušet řadu pokrokových řešení včetně elektromechanické brzdové soustavy, kamerového systému s čočkami ve zpětných zrcátcích a zadním spoileru, aktivních světlometů nebo projektoru informací na čelní sklo (Head-up Display).

BMW M Technik 021.jpg BMW M Technik 022.jpg BMW M Technik 023.jpg
BMW Z18 
BMW M Technik 042.jpg BMW M Technik 043.jpg
BMW Z22

Oddělení BMW Technik rovněž stojí za vznikem strategie EfficientDynamics, pod jejímž jménem se zkouší nejrůznější soustavy směřující k dílčímu snižování provozních nákladů a setkáváme se s ní již několik let v sériových vozech BMW. Čtenáře možná překvapí, že zde již od počátku devadesátých let staví prototypy automobilů s hybridními pohonnými soustavami. Za příklad poslouží vínový sedan řady 5 (E34) z roku 1994. O jeho pohon se staraly paralelně zážehový čtyřválec a elektromotor s výkonem 26 kW, energie byla skladována v nikl-metal-hydridových akumulátorech s vůz díky nim ujel na čistě elektrický pohon až 11 km.

BMW M Technik 060.jpg BMW M Technik 064.jpg BMW M Technik 061.jpg
BMW 5 Hybrid
BMW M Technik 059.jpg BMW M Technik 065.jpg BMW M Technik 041.jpg
BMW 3 Hybrid

S ročním odstupem se představilo tmavé kupé řady 3 (E36), jež se lišilo použitím dvojice elektromotorů zapojených se zážehovou jednotkou do série. Tento prototyp byl schopen absolvovat až 38 km se zhasnutým spalovacím motorem. Dnes pro BMW Technik pracují zhruba dvě stovky zaměstnanců, kteří se soustředí na vývoj a zkoušení alternativních způsobů pohonu, zvyšování aktivní bezpečnosti nebo komunikačních technologií pro budoucí věk.

BMW M Technik 011.jpg BMW M Technik 012.jpg BMW M Technik 013.jpg
BMW M Technik 073.jpg BMW M Technik 074.jpg BMW M Technik 015.jpg
BMW M Technik 016.jpg BMW M Technik 017.jpg BMW M Technik 018.jpg
BMW M Technik 019.jpg BMW M Technik 020.jpg BMW M Technik 024.jpg
BMW M Technik 025.jpg BMW M Technik 026.jpg BMW M Technik 027.jpg
BMW M Technik 028.jpg BMW M Technik 029.jpg BMW M Technik 030.jpg
BMW M Technik 031.jpg BMW M Technik 032.jpg BMW M Technik 033.jpg
BMW M Technik 034.jpg BMW M Technik 035.jpg BMW M Technik 036.jpg
BMW M Technik 037.jpg BMW M Technik 038.jpg BMW M Technik 039.jpg
BMW M Technik 040.jpg BMW M Technik 044.jpg BMW M Technik 045.jpg
BMW M Technik 046.jpg BMW M Technik 047.jpg BMW M Technik 048.jpg
BMW M Technik 049.jpg BMW M Technik 050.jpg BMW M Technik 051.jpg
BMW M Technik 052.jpg BMW M Technik 053.jpg BMW M Technik 054.jpg
BMW M Technik 055.jpg BMW M Technik 056.jpg BMW M Technik 057.jpg
BMW M Technik 058.jpg  BMW M Technik 062.jpg BMW M Technik 063.jpg
BMW M Technik 067.jpg BMW M Technik 068.jpg BMW M Technik 069.jpg
BMW M Technik 070.jpg BMW M Technik 071.jpg BMW M Technik 072.jpg
Další zajímavosti z archivu BMW Technik

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud