První rádio namontoval v roce 1922 do Fordu Model T George Frost.

První rádio namontoval v roce 1922 do Fordu Model T George Frost.

Autorádio Philco Transitone začala sériově vyrábět filadelfská firma Storage Battery Co. v roce 1927.

Autorádio Philco Transitone začala sériově vyrábět filadelfská firma Storage Battery Co. v roce 1927.

Ve třicátých letech byl už rozhlasový přijímač v autě samozřejmostí, i když to berte s jistou rezervou. Rádia byla ještě dlouho poté součástí příplatkové výbavy.

Ve třicátých letech byl už rozhlasový přijímač v autě samozřejmostí, i když to berte s jistou rezervou. Rádia byla ještě dlouho poté součástí příplatkové výbavy.

Třeba tohle je první sériově produkované evropské rádio do aut Auto-Super 5 z roku 1932 vyvinuté firmou Bosch ve Stuttgartu.

Třeba tohle je první sériově produkované evropské rádio do aut Auto-Super 5 z roku 1932 vyvinuté firmou Bosch ve Stuttgartu.

A tuto značku dost možná také znáte – vpravo dole najdete nápis Blaupunkt.

A tuto značku dost možná také znáte – vpravo dole najdete nápis Blaupunkt.

Plus Fours Routefinder možná vypadá primitivně.

Plus Fours Routefinder možná vypadá primitivně.

Dalo se však připnout na zápěstí a bylo naprosto spolehlivé.

Dalo se však připnout na zápěstí a bylo naprosto spolehlivé.

Dnes ho najdete v národní knihovně British Library v Londýně.

Dnes ho najdete v národní knihovně British Library v Londýně.

Na stejném principu fungoval ve 30. letech italský Inter Avto, akorát byl poháněn tachometrem.

Na stejném principu fungoval ve 30. letech italský Inter Avto, akorát byl poháněn tachometrem.

General Motors představil v roce koncept komunikačního systému DAIR, který kromě jiného četl značky, nabízel rádiové spojení a uměl i navigovat.

General Motors představil v roce koncept komunikačního systému DAIR, který kromě jiného četl značky, nabízel rádiové spojení a uměl i navigovat.

První sériový navigační systém začala prodávat v roce 1981 Honda. Její Electro Gyrocator byl schopen fungovat i bez GPS, akorát stál 2750 dolarů, což byla tou dobou plná čtvrtina ceny samotného auta, které tuto vymoženost nabízelo.

První sériový navigační systém začala prodávat v roce 1981 Honda. Její Electro Gyrocator byl schopen fungovat i bez GPS, akorát stál 2750 dolarů, což byla tou dobou plná čtvrtina ceny samotného auta, které tuto vymoženost nabízelo.

Etak Navigator je z roku 1985 a data schraňoval na magnetofonových páskách. Třeba pro Los Angeles jste tou dobou potřebovaly nejméně čtyři kazety, konečně to byl ale použitelný přechod od papírové nebo plastové mapy k elektronickému záznamu.

Etak Navigator je z roku 1985 a data schraňoval na magnetofonových páskách. Třeba pro Los Angeles jste tou dobou potřebovaly nejméně čtyři kazety, konečně to byl ale použitelný přechod od papírové nebo plastové mapy k elektronickému záznamu.

Toyota uvedla v roce 1987 na trh první navigační systém schopný načítat data pomocí CD-ROM, nicméně byl dostupný pouze pro model Crown Royal Saloon G prodávaný výlučně v Japonsku.

Toyota uvedla v roce 1987 na trh první navigační systém schopný načítat data pomocí CD-ROM, nicméně byl dostupný pouze pro model Crown Royal Saloon G prodávaný výlučně v Japonsku.

Global Positioning Systém byl uvolněn pro civilní sféru v roce 1983, komerční využití v autech však našel až v roce 1990, když Mazda představila model Eunos Cosmo s první navigací GPS.

Global Positioning Systém byl uvolněn pro civilní sféru v roce 1983, komerční využití v autech však našel až v roce 1990, když Mazda představila model Eunos Cosmo s první navigací GPS.

Takzvanou mluvící mapu, tedy Guidestar Navigation, začal v roce 1995 prodávat Oldsmobile. Stála 1995 dolarů.

Takzvanou mluvící mapu, tedy Guidestar Navigation, začal v roce 1995 prodávat Oldsmobile. Stála 1995 dolarů.

Abyste si udělali obrázek o tom, jak rychle vývoj zmiňovaných systému probíhá, na následujících fotografiích najdete techniku nabízenou od 80. let do současnosti v mladoboleslavských autech. Tohle je palubní deska v Rapidu z roku 1989 i s originálním rádiem Mende AE 35/6V Autosuper.

Abyste si udělali obrázek o tom, jak rychle vývoj zmiňovaných systému probíhá, na následujících fotografiích najdete techniku nabízenou od 80. let do současnosti v mladoboleslavských autech. Tohle je palubní deska v Rapidu z roku 1989 i s originálním rádiem Mende AE 35/6V Autosuper.

Favorit z roku 1992 na tom nebyl o moc lépe. Autorádio bylo buď za příplatek nebo součást speciálních akčních modelů. Dodnes známý Blaupunkt se zasouval do „šuplíku“ v přístrojové desce a proti krádeži byl později vybaven buď kódovací ochranou nebo odnímatelným čelním panelem.

Favorit z roku 1992 na tom nebyl o moc lépe. Autorádio bylo buď za příplatek nebo součást speciálních akčních modelů. Dodnes známý Blaupunkt se zasouval do „šuplíku“ v přístrojové desce a proti krádeži byl později vybaven buď kódovací ochranou nebo odnímatelným čelním panelem.

První specifické autorádio integrované do palubní desky dostala Fabia představená ve Frankfurtu v září 1999.

První specifické autorádio integrované do palubní desky dostala Fabia představená ve Frankfurtu v září 1999.

Navigace se ve škodovkách poprvé objevila v roce 1998. Naplno se však prosadila až od roku 2001 v modelu Superb.

Navigace se ve škodovkách poprvé objevila v roce 1998. Naplno se však prosadila až od roku 2001 v modelu Superb.

Dotykovou obrazovku je možné mít v mladoboleslavských modelech od roku 2007. Tehdy se objevil systém Columbus v Octavii, následovaný v roce 2008 druhou generací Superbu. Obrazovka byla spojena s pevným diskem o kapacitě 30 GB.

Dotykovou obrazovku je možné mít v mladoboleslavských modelech od roku 2007. Tehdy se objevil systém Columbus v Octavii, následovaný v roce 2008 druhou generací Superbu. Obrazovka byla spojena s pevným diskem o kapacitě 30 GB.

Od roku 2013 můžete mít dotykovou obrazovkou se senzorem přiblížení či takzvaným vícedotykovým ovládáním – dovoluje zvětšení/zmenšení měřítka mapy pomocí dvou prstů.

Od roku 2013 můžete mít dotykovou obrazovkou se senzorem přiblížení či takzvaným vícedotykovým ovládáním – dovoluje zvětšení/zmenšení měřítka mapy pomocí dvou prstů.

Možnost propojit mobil s automobilem přinesla Fabia v roce 2014. Systém MirrorLink využíval obrazovku infotainment systému Bolero k zobrazování a obsluze vybraných aplikací běžících v chytrém telefonu.

Možnost propojit mobil s automobilem přinesla Fabia v roce 2014. Systém MirrorLink využíval obrazovku infotainment systému Bolero k zobrazování a obsluze vybraných aplikací běžících v chytrém telefonu.

Vrcholná verze Columbus v roce 2015 poprvé disponovala příplatkovým integrovaným vysokorychlostním internetovým připojením na bázi standardu LTE.

Vrcholná verze Columbus v roce 2015 poprvé disponovala příplatkovým integrovaným vysokorychlostním internetovým připojením na bázi standardu LTE.

Nové mobilní on-line služby jsou dnes u Škody rozdělené do dvou kategorií. Infotainment Online slouží pro informace a navigaci a Care Connect pomáhá při poruchách a v nouzi. Další on-line služby fungují prostřednictvím aplikace Connect App. S nimi lze vůz pomocí chytrého telefonu na dálku kontrolovat, konfigurovat a třeba také najít, kde jste ho zaparkovali.

Nové mobilní on-line služby jsou dnes u Škody rozdělené do dvou kategorií. Infotainment Online slouží pro informace a navigaci a Care Connect pomáhá při poruchách a v nouzi. Další on-line služby fungují prostřednictvím aplikace Connect App. S nimi lze vůz pomocí chytrého telefonu na dálku kontrolovat, konfigurovat a třeba také najít, kde jste ho zaparkovali.

Autorádio Philco Transitone začala sériově vyrábět filadelfská firma Storage Battery Co. v roce 1927.
Ve třicátých letech byl už rozhlasový přijímač v autě samozřejmostí, i když to berte s jistou rezervou. Rádia byla ještě dlouho poté součástí příplatkové výbavy.
Třeba tohle je první sériově produkované evropské rádio do aut Auto-Super 5 z roku 1932 vyvinuté firmou Bosch ve Stuttgartu.
A tuto značku dost možná také znáte – vpravo dole najdete nápis Blaupunkt.
24
Fotogalerie

Zpátky do minulosti: Podívejte se na stoletý vývoj palubních systémů aut

Cestičky dnešních sdružených multimediálních systémů prošlapávala spousta průkopníků a firem. Toto jsou nejdůležitější milníky v historii vývoje rádia, navigace i internetového připojení.

Pokud jsou některá místa v autě, která nám dokonale demonstrují rychlost vývoje techniky a zároveň jeho stupňující se tempo, jsou to nepochybně rádia, navigační systémy či zkrátka multimediální rozhraní.

Dlouhá desetiletí byl součástí výbavy automobilů především rozhlasový přijímač, který se podle dostupných historických záznamů dostal do vozu už v roce 1922. Stalo se tak v Chicagu, a přestože konkrétní informace o výrobci rádia nemáme, do Fordu Model T ho instaloval George Frost, předseda klubu Lane High School Radio.

Prakticky ve stejné době začal britský Daimler montovat na zakázku do svých vybraných modelů rádia od společnosti Marconiphone Co. a poprvé tuto možnost představil na výstavě Olympia Motorshow. Pak už to šlo poměrně rychle.

V roce 1925 začala firma Radio Auto Distributors prodávat přijímače Airtone 3D, o rok později to byl produkt Batt. 115 od All American Mohawk Corp a o necelých dvanáct měsíců později následoval Philco Transitone, sériově vyráběné autorádio filadelfskou firmou Storage Battery Co.

Navigační systémy, jak je známe dnes, se objevily mnohem, mnohem později. První primitivní pokusy jsou datovány k počátku šedesátých let, i když vlastně ani to není docela pravda, protože to platí pouze v případě, že mluvíme o zařízeních využívajících elektroniku.

Před nimi tady byl Plus Fours Routefinder, navigační systém vyvinutý ve dvacátých letech minulého století a byl docela spolehlivý. Ve své podstatě to byly pouze dva drobné válečky spojené proužkem papíru s mapou a instrukcemi a dal se nosit na zápěstí. Odtud si našel cestu do aut, i když v poněkud vylepšené podobě.

Italská firma Inter Avto dodávala do aut v roce 1930 objemné krabice, které se montovaly na palubní desku. Zvnějšku byla možná podobná současným navigacím, byla to ale jen prostá mechanika. Dovnitř se vložila mapa, tu však nebylo nutné posouvat ručně. Dala se připojit k tachometru, což stačilo k tomu, aby se posouvala v závislosti na rychlosti vozu. Docela drahý přístroj navíc mohl otočit mapu tak, aby odpovídala směru jízdy, ačkoli s času na čas bylo nutné upravit rychlost rolování, protože natolik přesný Inter Avto nebyl.

Dalším pokusy prováděl v 60. letech General Motors. Jeho DAIR (Driver Aid, Information & Routing) „četl“ směr jízdy z děrovaných štítků a přijímal rádiové signály schopné varovat řidiče před překážkami na silnici.

Pokud jde o modernější verzi navigace a sériovou produkci, primát drží Honda. Systém GPS tou dobou k dispozici pro civilní sektor ještě nebyl, přesto Japonci v roce 1981 nabídli pro modely Accord a Vigor příplatkovou navigaci Honda Electro Gyrocator využívající plynový gyroskop, na fólii nakreslené mapy vkládané do přístroje a značkovací pero.

Klasická navigace podle dnešních měřítek se objevila až v devadesátých letech. GPS jako první využívala Mazda Eunos Cosmo v roce 1990, o čtyři roky později pak byl představen první evropský model s navigací pracující na stejném principu, konkrétně BMW řady 7 s interním označením E38.

Nejmladší technikou na čtyřech kolech je pochopitelně internet, který se poprvé dostal do aut teprve v minulé dekádě společně s rozvojem webové a mobilní sítě. K průkopníkům v tomto směru patří General Motors a jejich OnStar, který se objevil v roce 1996 pro modely Deville, Seville a Eldorado ve spolupráci s Motorolou. Primárním účelem byla bezpečnost a pomoc v nouzi a nejdříve tato technika pracovala v podstatě jako přenosný telefon, GM však po čase přidalo přenos dat a první online auta byla na světě.

Doporučujeme

Články odjinud