V rámci rozhovoru s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení Škody Auto, jsme se dozvěděli zajímavé informace týkající se budoucího motorových palet modelů Fabia a Rapid.
Modely Fabia a Rapid v letošním roce přišly o naftové motory. První zmíněný vůz v rámci faceliftu, který Škodovka aktuálně prezentuje na ženevském autosalonu, druhý model v polovině minulého měsíce v podstatě ze dne na den.
Důvodů je hned několik – rentabilitou ve vztahu k zákazníkům počínaje, finanční náročností spojenou s přepracováním těchto motorů pro splnění připravovaných emisních norem konče. Dost se spekulovalo o tom, zda se turbodiesely do Fabie a Rapidu vrátí, nyní už ale máme jasno. V případě Fabie s těmito motory nepočítejme, stejně jako u stávající generace Rapidu. Jeho nástupce už by nicméně vznětovým motorem disponovat mohl.
Informaci během rozhovoru na ženevském autosalonu sdělil Luboš Vlček, šéf českého zastoupení Škody Auto. Nesouvisí s tím, že by o naftové motory nebyl obecně zájem, vždyť v řadě modelů stále dávají a budou dávat smysl, právě Fabia a Rapid jsou však vozy, u nichž je hlavní potenciál někde jinde. Jednak v motorech TSI, které se dnes dokážou reálně dostat na velice slušnou potřebu, ale hlavně v jednotkách pracující na benzin i stlačený zemní plyn.
Ostatně ne nadarmo koncern Volkswagen vyvíjel agregát 1.0 TGI, který už můžeme znát třeba z Pola. Nelze očekávat, že by se tento motor objevil ve stávající generaci Rapidu, ta totiž letos skončí, u nástupce je však jeho zástavba více než reálná. S šestašedesáti kilowatty se dostává na úroveň „zrušené“ čtrnáctistovky TDI a náklady na ujetý kilometr budou reálně pod jednou korunou, tak jako u Octavie G-Tec.
Podle Vlčka je vedle CNG budoucnost také v mild-hybridní technice. A jak jistě víte, tyto dva „okruhy“ už Škodovka umí kombinovat – Vision X je toho důkazem. Pohon MHEV by se do prodeje mohl dostat v horizontu jednoho až jednoho a půl roku, o zástavbovosti však zatím nebylo rozhodnuto. Víme pouze, že v tuto chvíli připadají v úvahu tři modely.
Rovněž bylo potvrzeno, že nová Škoda Octavia G-Tec skutečně dostane motor 1.5 TSI a skladba palivových nádrží bude více nakloněna právě plynu. Objem tlakových nádob se zvětší z 15 na 19 litrů, avšak, na úkor nádrže na benzin. Ta už nebude mít 50 litrů, ale pouze 10,5 litru. Stále tak bude potřeba delší přesuny trochu plánovat, konkrétně plynová Octavia by však na jedno natankování všech nádrží měla ujet asi 600 kilometrů.