Největší evropská automobilka se rozhodla udělit polu vlastnosti, které ho nyní můžou velmi vážně předurčovat k zařazení na přední místa nákupního listu mladších i starších rodin.
Přes čtrnáct milionů prodaných exemplářů za 42 let existence je zatím bilance předcházejících pěti generací tohoto modelu. Přicházející šestá generace pola, tradičního městského hatchbacku značky Volkswagen, má nepochybně na to, aby tato čísla významně navýšila. Shodli jsme se na tom po novinářské prezentaci tohoto auta v Hamburku a okolí, kde jsme mohli především po městě a přilehlých komunikacích najezdit téměř dvě stovky kilometrů.
Tak, jako se v průběhu generací mění design modelu golf jen velmi zvolna, tak i polo v tomto směru následuje svého většího sourozence. Výrazně změněná je především záď, kterou opticky snižuje černý difuzor. Příď je nyní ostřeji řezaná a díky drobným detailům lze rozeznat i stupeň výbavy. Například druhá výbava Comfortline má na rozdíl od Trendline chromované lišty na masce chladiče mezi světlomety. Highline dostala navíc další chromovanou lištu na mřížce spodního otvoru.
Pokud si dopřejete speciální variantu Beats, která má v interiéru zabudovaný audiosystém Beats s výkonem 300 Wattů, získáte polepy ve formě pruhů na kapotě, černě lakované kryty vnějších zpětných zrcátek a samozřejmě nezbytné plaketky Beats.
Menší revoluce se oproti předchůdci odehrála v interiéru. Aby se mohl displej multimediálního systému posunout nahoru a být tak v jedné rovině s ukazateli přístrojů, musely se výdechy klimatizovaného vzduchu posunout níže. V tomto případě jednoznačně kvitujeme, že po stranách obrazovky zůstaly dva klasické otočné ovladače. Díky tomu si tak v případě nutnosti můžete velmi snadno a rychle zvětšit či zmenšit měřítko mapy navigace.
Opravdu prostorné
Polo je teď o poznání větší než dříve. Konkrétně do délky se zvětšilo o více než osm centimetrů na celkových 4053 milimetrů, rozvor dokonce o více než devět centimetrů na 2548 milimetrů. Také šířka je teď o 69 milimetrů větší. Jediným rozměrem, kde se ubíralo, je výška. Konkrétně o sedm milimetrů. Pro zajímavost, tyto údaje zhruba odpovídají golfu čtvrté generace.
To se samozřejmě muselo projevit ve vnitřním prostoru. Vpředu si dva dospělí nadprůměrně vyrostlí muži sednou pohodlně, i když v prostoru ramen tu nadbytek rozhodně není. Nadchl nás ale prostor na zadních sedadlech. Pokud na místě řidiče sedí člověk s výškou 186 centimetrů, za ním může bez problémů cestovat i stejně vysoký jedinec. A to ještě bude mít nad hlavou tři centimetry vzduchu, a před koleny více než čtyři, jak jsme na vlastní kůži vyzkoušeli.
O poznání větší má být také zavazadlový prostor. Oproti hodnotě 280 litrů, která byla udávaná v případě páté generace, se nyní v technických údajích novinky píše o 351 litrech. To je hodnota, kterou se ještě nedávno pyšnily hatchbacky o třídu větší. Nám se to ale ověřit nepodařilo, jelikož jsme po celou dobu prezentace jezdili ve výše jmenované specifikaci Beats. Ta má totiž kromě dalších šesti reproduktorů v kabině ještě subwoofer pod zvýšenou podlážkou. To samozřejmě využitelnost pro rodinné cestování snižuje. Možnost instalovat vedle ještě rezervní kolo zůstala.
Na začátku se bude polo dodávat na trh pouze se třemi zážehovými motory (1,0 MPI - 55 kW, 1,0 TSI - 70 kW a 1,0 TSI 85 kW). Vždy se jedná o tříválce. Kromě toho lze dostat pod kapotu ještě turbodiesel 1,6 TDI a verzi litrového agregátu se schopností spalovat stlačený zemní plyn CNG. Později bude k dispozici i čtyřválcová stopadesátikoňová patnáctistovka a ve variantě GTI i dvousetkoňový přeplňovaný "dvoulitr".
Během testování jsme usedali pouze do vozů se zabudovaným středně výkonným tříválcem. Jeho 70 kW, jak jsme si vyzkoušeli při řízení v rovinatém terénu, běžným řidičům z hlediska dynamiky postačuje. Velmi se nám líbilo utlumení vibrací a hluku tohoto agregátu. Teprve v pásmu nad čtyřmi tisíci otáček do kabiny pronikne jadrný a mírně chlaplavý zvuk.
Prostřední "litr" je úsporný
Volkswagen v technických údajích udává, že kombinovaná spotřeba by se v případě této motorizace (s manuální převodovkou) měla pohybovat mezi 4,4 a 4,5 litru v kombinovaném režimu. My jsme při poklidné jízdě příměstskou krajinou protkanou řadou vesniček, docílili dokonce jen 4,1 litru. Na krátkém dálničním úseku jsme z palubního počítače odečetli hodnotu 5,2 litru a ve městě pak 5,5.
Podle oficiální tabulky by měla být spotřeba stejného motoru se sedmistupňovou převodovkou DSG v průměru o dvě desetiny litru vyšší, na základě našich zkušeností se však dá očekávat daň za pohodlí, které poskytuje automat, ve formě zvýšené spotřeby o 0,5 - 0,7 litru.
O jízdních vlastnostech auta, které bude sloužit jednotlivcům i párům k cestám do práce i na víkendy, toho zatím bohužel mnoho napsat nemůžeme. Pohybovali jsme se totiž výhradně na městských a příměstských komunikacích, na dálnici vjeli jen na zhruba deset kilometrů a počet zatáčkovitých úseků se rovnal nule. Přesto se nám po projetí několika kruhových objezdů a odbočení zdá, že auto má potenciál v kategorii radost z jízdy významně konkurovat dosavadnímu etalonu, kterým je nový Ford Fiesta. Definitivní výrok však budeme moci vyřknout až poté, co se s autem svezeme na klasických českých okreskách.
Na špičce je nepochybně také řazení, minimálně v případě námi používané pětistupňové manuální převodovky u zmiňovaného zážehového tříválce. Řadící páka se v drahách pohybuje s výraznějším odporem, ale naprosto přesně a bez jakéhokoliv zvukového doprovodu.
Nic také zatím nemůžeme napsat o schopnostech adaptivního podvozku, kterým může být teď polo rovněž vybaveno, případně o zacházení s digitálním přístrojovým ukazatelem Active Info Display.
Více poznatků, které jsme získali při prvních jízdách s tímto vozem, vám přinášíme v popiscích pod snímky v následující galerii: