11
Fotogalerie

Představujeme: Toyota Prius+, Prius Plug-in Hybrid, Yaris HSD

Toyota vyhlásila „hybridní revoluci“. Těšit se máme na nové modely a na jejich zajímavé ceny. Aktuálně vstupuje na trh hned trojice ekologicky zaměřených automobilů – Prius+, Prius Plug-in Hybrid a Yaris HSD.

Kapitoly článku:


Už dříve japonská automobilka Toyota oznámila, že se v budoucnu bude zaměřovat ještě více na hybridy, než tomu bylo dosud. Jde o krok celkem logický, protože Toyota má s touto technologií poměrně bohaté zkušenosti. Nejznámější hybrid Prius představila už v roce 1997 (tehdy to byl ještě sedan). Dnes tento model figuruje na trhu ve své třetí generaci a mimochodem letos přichází s decentním faceliftem. Rodina hybridních Toyot se postupně rozrostla o Auris HSD, Prius+, Prius Plug-in Hybrid a Yaris HSD. S hybridem vyrazí Toyota také na 24 hodin v Le Mans a na další hybridy se můžeme těšit také v budoucnu.

Intenzivnější zaměření Toyoty na hybridní automobily je pochopitelné. Kromě bohatých zkušeností můžeme za touto snahou hledat také předpoklad rostoucího zájmu ze strany zákazníků. Japonská automobilka prezentuje hybridní pohon jako jakýsi „mezistupeň“ na cestě k automobilu s nulovou produkcí emisí, což je poměrně ambiciózní cíl. Nicméně na tiskové konferenci už padla zmínka o vodíkovém sedanu. Ten by měl přijít na trh v roce 2015.

toyota_hybrid_11.JPGtoyota_hybrid_13.JPG 
Toyota Yaris HSD představuje další rozšíření hybridní technologie směrem k menším automobilům. Automobilka jej na českém trhu bude nabízet za stejnou cenu jako klasické provedení se spalovacím motorem a automatem.

Yaris HSD

Velice zajímavou novinkou je Toyota Yaris HSD. Postupný vývoj sledující především zmenšování systému již umožnil instalaci hybridního pohonu do modelu spadajícího do kategorie malých vozů. Yaris používá benzinovou jedna-pětku o výkonu 55 kW a s točivým momentem 111 Nm. Jde o úplně nový motor, ne pouze upravenou jedna-osmičku, kterou najdeme pod kapotou Priusu. Oproti té je nový čtyřválec lehčí o 16,5 kg a o deset procent kratší. Celkový výkon systému činí 74 kW, což stačí nejmenšímu z rodiny hybridů ke zrychlení z nuly na stovku za 11,8 s a k maximální rychlosti 165 km/h.

Hybridní pohonné ústrojí samozřejmě používá bezstupňovou převodovku e-CVT. Přesto ovšem Toyota slibuje dokonce i zábavnou jízdu. V kombinovaném provozu si má Yaris HSD vystačit s přídělem 3,5 l/100 km a vyprodukuje pouze 79 gramů emisí CO2 na kilometr jízdy. Tak jak je zvykem, v čistě elektrickém režimu vystačí kapacita NiMH akumulátoru na ujetí dvou kilometrů. Zavazadelník pojme 286 litrů.

Yaris Hybrid se bude vyrábět v továrně ve Francii. Také možná tento fakt je jedním z hlavních důvodů, proč si Toyota může dovolit nasazení velmi atraktivní ceny. Yaris HSD totiž začíná se základní cenou 399 900 Kč. V rámci předprodejního zvýhodnění jej můžete pořídit ještě o 40 000 Kč levněji, čímž se Yaris HSD dostává na úroveň běžného provedení s motorem 1.33 VVT-i doplněným o automatickou převodovku. Z celkových prodejů modelu Yaris by měl hybrid dosáhnout na desetiprocentní podíl.

Prius+

Kromě Yarisu má Toyota ještě jedno prvenství. Nabídku rozšiřuje o první sedmimístné MPV využívající hybridní pohon. O nafouknutém Priusu už jsme psali, takže stručně… Ačkoliv to na první pohled nemusí být zcela patrné, Prius+ stojí na nové platformě a nejde pouze o nějak upravený klasický Prius.

Shodný je hybridní pohon kombinující benzinovou jedna-osmičku (73 kW) s elektromotorem (60 kW). Celkový výkon systému je rovných 100 kW. Na rozdíl od běžného Priusu má „plus“ Lithium-iontové akumulátory. Ty jsou lehčí, kompaktnější a především nejsou umístěny v zavazadelníku, ale mezi předními sedačkami. Zde proto nenajdete klasickou přihrádku pod loketní opěrkou, ale pouze malý prostor pro odložení například mobilního telefonu. Spotřeba v kombinovaném cyklu má být 4,2 l/100 km.

toyota_hybrid_02.jpgtoyota_hybrid_03.jpg 
Na evropském trhu bude Prius+ standardně vybaven třetí řadou sedadel. Variabilita interiéru vypadá velmi slibně. 

Prostor vzadu zůstal volný a na místo akumulátorů se nastěhovala třetí řada sedadel. Jen pro zajímavost můžeme doplnit, že evropské verze mají třetí řadu standardně. Prius+ určený pro americký trh má akumulátory umístěné klasicky a je tedy pětimístný. Základní objem zavazadelníku je v pětimístné konfiguraci 505 l, po vyklopení třetí řady sedadel vám zbyde především díky velké schránce pod dnem zavazadelníku slušný objem 232 litrů.

Druhá a třetí řada slibují zajímavou variabilitu a relativně hodně prostoru. Postavy větší než cca 180 cm ale budou ve třetí řadě postrádat dost prostoru jak v oblasti hlavy, tak kolem kolen. Označovat tato místa jako plnohodnotná je možná až příliš sebevědomé.

toyota_hybrid_01.jpgtoyota_hybrid_15.JPG 
Střešní okno je vyrobeno ze syntetické pryskyřice. Oproti konvenčnímu řešení je o 40% lehčí. Po zamknutí vozu se automaticky zatáhne roletka.

Na téma interiéru stojí za zmínku ještě panoramatické střešní sklo. Kvůli nižší hmotnosti je vyrobeno ze syntetické pryskyřice a díky tomu je o 40% lehčí. Toyota tento prvek navíc doplnila o automatické zavírání clony propojené s centrálním zamykáním. Jednoduše řečeno, když auto zamknete, uvnitř se zatáhne pod panoramatickým sklem clona a při parkování se vám interiér tolik nerozpálí. Chytré.

Prius+ si můžete pořídit ve třech úrovních výbavy. Základní verze začíná díky předprodejní slevě 80 000 Kč na ceně 699 900 Kč. Připlácet pak můžete za metalický lak, multimediální systém Touch & Go nebo pětiletou ochranu laku karoserie pomocí křemíkové vrstvy.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud