Prodeje aut v Evropě se v uplynulém měsíci zvýšily o více než 11 %. Volkswagen dominuje značkám i modelům. Je jediným, kdo má v Top 10 tři řady. Ale dvěma zástupci se mohou pochlubit i Ford a naše Škoda.
Kapitoly článku:
Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik JATO v osmém měsíci letošního roku dařilo. V celkem devětadvacítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili 781,7 tisíce nových osobních aut. Oproti 701,3 tisícům za srpen 2014 to znamená zisk více než 82 tisíc kusů, respektive 11,5 %.
Jedná se o čtyřiadvacáté meziroční navýšení v nepřetržité řadě, trh tedy roste souvisle po dva roky. Absolutní čísla jsou sice slabší, ale za to mohou prázdninové měsíce.
Největší trhy
Lídrem mezi zeměmi zůstává Německo. Naší západní sousedé si v srpnu 2015 koupili 226.314 nových osobních aut (lehká užitková do svých statistik JATO nezahrnuje). Šest cifer mají jako jediní. Francouzský trh se totiž zastavil na čísle 92.014 a Britové obohatili svoje garáže o 79.060 vozů. Italský (59.592) se umístil čtvrtý jen těsně před španělským (57.066). Nárůst zaznamenaly všechny státy z Velké pětky, nejvyšší má ta větší země na Pyrenejském poloostrově, čtyřiadvacetiprocentní. Francie, Itálie a Británie hlásí kolem deseti procent, Německo pak mírnějších 6,2 %.
Česká republika skončila dvanáctá, JATO eviduje 18.278 kusů, což značí výrazný skok o 31,1 %, ze 13,9 tisíc. Z úspěšnějších zemí, než je ta naše, nikdo více nezískal, výrazně se ovšem dařilo odbytu v Nizozemí (+20,8 %, 31,2 tis. místo 25,8 tis.), Polsku (+17,3 %, 23,6 tis. z 20,1 tis.) a jen o něco méně, +17 %,vykazují Švýcaři (23 tis. místo 19,7 tis.). Desetiprocentním zvýšením se také mohou chlubit ve Švédsku a v Belgii, Rakousko má alespoň 7 %. Propadáky zde nehledejme.
Nejoblíbenější modely
Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je Volkswagen Golf, to není žádné překvapení. Takřka 36,7 tisíce exemplářů svědčí o jeho stálé oblibě. „Double“ VW znemožnil úspěch Clia, které zaznamenalo 18 tisíc přírůstků, ani ne polovinu lídra... Jenže také má více než čtvrtinový skok oproti loňsku, což je na druhou stranu samozřejmě pozitivní.
Díky 16,8 tisícům kusů je Polo alespoň bronzové. Jenže na čtvrtém místě jej následuje další zástupce značky, Passat se 14,7 tisíci a postupem o 44,4 %, respektive 4,5 tisíce jednotek, což z něj činí naprostého suveréna obou statistik. Pátá příčka náleží Octavii (14,4 tisíce, o 17,1 % více), okřídlený šíp ale v aktuálním žebříčku neřekl zdaleka poslední slovo!
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v srpnu 2015 |
Pořadí |
Model |
8/2015 [ks] |
8/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
VOLKSWAGEN GOLF |
33 672 |
32 052 |
1 620 |
5,1 % |
2. |
RENAULT CLIO |
18 017 |
14 328 |
3 689 |
25,7 % |
3. |
VOLKSWAGEN POLO |
16 817 |
16 066 |
751 |
4,7 % |
4. |
VOLKSWAGEN PASSAT |
14 748 |
10 210 |
4 538 |
44,4 % |
5. |
ŠKODA OCTAVIA |
14 453 |
12 339 |
2 114 |
17,1 % |
6. |
FORD FIESTA |
13 123 |
13 402 |
-279 |
-2,1 % |
7. |
PEUGEOT 208 |
11 906 |
10 975 |
931 |
8,5 % |
8. |
OPEL/VAUXHALL ASTRA |
11 681 |
9 235 |
2 446 |
26,5 % |
9. |
FORD FOCUS |
11 359 |
12 244 |
-885 |
-7,2 % |
10. |
ŠKODA FABIA |
11 279 |
8 192 |
3 087 |
37,7 % |
- |
Celkem |
781 783 |
701 343 |
80 440 |
11,5 % |
Šestka patří Fiestě (13,1 tisíce aut), ta se zhoršila o 2,1 %. Sedmá je dvěstěosmička od Peugeotu (11,9 tis.) a osmá Astra, která prochází postupnou generační výměnou. I tak si polepšila o výrazných 26,5 % na 11,7 tisíce registrací. Naopak o 7,2 % spadl devátý Focus (11,4 tis.) a to znamená pokles, modrý ovál tedy zaznamenal mínusy u obou svých nejpopulárnějších řad. Do první desítky se poprvé v historii dostala i Fabia s 11,3 tisíci a veleskokem o 37,7 %. Třetí generace úřaduje.
Nejprodávanější značky a koncerny
Všechny značky v Top 10 rostou, ztrátu nezaznamenala žádná z nich. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen, nad sto tisíc se dostal jako jediný s konečným účtem 101.694 nových osobních aut. Ford (55.737), bronzová evropská divize General Motors (52.124) ani tentokrát čtvrtý Renault (50.098) mu nemohou konkurovat, jejich odstup je značný.
Z německého luxusního triumvirátu bylo v srpnu nejúspěšnější páté BMW (44.963) před Mercedesem (44.344) a Audi (44.253). Ano, rozdíly mezi nesmiřitelnými soupeři jsou minimální a jdou si neustále po krku. Peugeot klesl až za ně (42.242). Devátá Škoda se chlubí 40.660 kusy a její umístění jistě domácí fanoušky potěší, na desítku se vklínila Toyota (31.716) coby nejúspěšnější Japonec.
Meziročně se nejvíce zvedl Renault (+20,7 %), BMW má +17 %, Mercedes si polepšil o 15,4 % a Opel s Vauxhallem vykazují skok jen o dvě desetinky menší. Dvouciferný se povedl ještě Fordu a Škodě, oběma navíc shodných 11,4 %.
Velmi zajímavý je žebříček koncernů organizace ACEA byť se její data od těch z JATO ve finále liší v počtu zemí, ale rozdíly nejsou nijak markantní. Některé značky dohromady evropské sdružení automobilových výrobců navíc ani neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan.
Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala v srpnu 2015 209 tisíc vozů, druhý francouzský PSA 74,5 tisíce a třetí Renault 70 tisíc. Čtvrté je BMW i s Mini (57 tisíc) , Top 5 uzavírá General Motors alias skupina Opel s 52,6 tisíci kusy těsně před Fordem (52,4 tis.). Následují Daimler (49 tisíc), FCA se 40 tisíci, Toyota s 34 a Nissan s 26. Daimler si polepšil skoro o čtvrtinu, BMW o 21 %, Nissan o 19, Opel a Fiat Chrysler Automobiles hlásí navýšení kolem 14 %. Ještě Toyota má alespoň +11 %.