Automobilová technika se poslední dobou rozvíjí rapidním tempem, některé komponenty však zůstávají bez větších změn už dekády. Například manuální převodovka. Právě na tu se soustředili vývojáři Kie v evropském technickém centru korejského koncernu.
Šestistupňová novinka nazvaná inteligent Manual Transmission (iMT) nahrazuje klasické hydraulické ovládání spojky elektrohydraulickým s vlastní řídicí jednotkou, která dokáže spojku rozepínat v určitých situacích i bez povelu řidiče. Chybí tedy mechanické propojení mezi spojkou a pedálem, vše má teď na starosti elektronika. Ale zatímco v Indii se stejně pojmenovaná manuální převodovka obejde zcela bez spojkového pedálu, Evropanům jej Korejci zatím nechávají. Samotné ovládání, jak jsme na něj zvyklí, tedy zůstává beze změny. Prozatím se s ním setkáme pouze v mild-hybridních vozech korejského koncernu, a to jak vznětových, tak zážehových.
Otázka, která napadne asi každého, kdo o této inovaci uslyší, je jasná: proč? Důvod je až překvapivě logický. Zatímco většina vývoje se dnes věnuje elektrikaci pohonných jednotek, lepším automatickým převodovkám a podobně, Kia v Evropě stále prodává přes 50 % vozů s manuální skříní. Každé snížení spotřeby na takto masivní flotile vozů tak může mít ve výsledku obrovský vliv na reálně vypouštěné emise.
Kia na prezentaci slibuje až o 10 % menší spotřebu na vozech vybavených iMT a 48V mildhybridní soustavou, v tiskové zprávě pak o 3 % nižší emise CO2. Primárně se na takovém snížení má podílet plachtění, což v případě iMT znamená automatické rozpojení spojky po sundání nohy z pedálu plynu.
Samotná řadicí páka stále zůstává zařazena ve vybraném stupni, řídicí jednotka však sama dá povel k rozpojení. Zároveň se při tom zcela vypne motor, což má na starosti mild- hybridní systém. Po sešlápnutí plynu se agregát opět nahodí a vůz pokračuje v jízdě ve stejném stupni. Proti dosavadním vozům s mild-hybridem dochází k vypnutí motoru dříve a častěji.
Vývojáři si dali záležet na tom, ať je řízení s iMT pocitově stále stejné jako s klasickým manuálem. Pokud se vůz při zpomalování se zařazeným stupněm začne dusit, převodovka nijak nereaguje a motor se udusí. Přesto slibují, že zejména noví řidiči se s iMT do stresující situace, kdy jim auto chcípne, dostanou méně často.
A zvýšit se má i životnost. Lamela se díky elektronickému ovládání méně namáhá, řídicí jednotka k ní dokáže být citlivější než mnozí motoristé. Celoživotní výdrž ale samozřejmě Korejci neslibují, stále velmi záleží na reálném způsobu používání konkrétního vozu. Tahání příliš těžkého přívěsu příliš malým vozem spojku nezachrání ani s řídicí jednotkou.
Článek vyšel v časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.