45
Fotogalerie

Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

Kia Optima je dokladem dnešní doby, kdy staré pořádky sice ještě tak úplně nekončí, ale současně se již o svoje práva hlásí nové technologie, konkrétně elektromobilita. Vyžádali jsme si proto na test optimu, jak kombík v klasické dieselové verzi, tak i dva sedany. Jeden je sportovní verze s výkonem 245 koní, druhý ekologické vozidlo kategorie plug-in hybrid.

Kia Optima jako SW 1,7 CRDi

Není to tak dávno, co jsme v rámci redakčního testu vyzkoušeli stejný model, jen ve sportovně laděné variantě GT Line. O to více jsme byli zvědaví, jak moc velké rozdíly budou patrné při přesednutí do klasické Optimy. Design se nám líbil už u ostřejší varianty a zde tomu není jinak. Optima se zkrátka povedla, oproti předchozí generaci dostala evropštější rysy a hlavně se nabízí ve variantě kombi. Tu Kia označuje přídavkem SW (sportswagon).

Neurazíte se ani při usednutí do interiéru, kde Kia vsadila na kvalitní a dobře vypadající materiály. Sedačky sice nejsou tak oslňující jako v případě GT Line a v testované variantě nejsou ani vyhřívané, i tak si ale v autě rychle uděláte pohodlí. Zážitek z vozu umocňuje to, kolik zde máte prostoru. Ten je obdivuhodný nejen za volantem, ale hlavně vzadu. Posádka na zadních sedačkách si může doslova libovat a problémem nebudou ani dlouhé vzdálenosti. Prostornost Optimy pak jen podtrhuje zavazadelník, který nabízí 552 litrů. Rozšířit ale lze na více než trojnásobek!

Na papíře 1,7litrová CRDi jednotka nikterak neoslní a mnohé může napadnout, jestli takový motor pro pohon velkého kombíku stačí. Už u sportovní varianty jsme se přesvědčili, že ano. Auto s přehledem zdolává i prudce stoupavé silnice a potrápit jej můžete jen s po okraj zaplněným zavazadlovým prostorem Ve spolupráci s šestistupňovým manuálem si budete muset zvyknout snad jen na trochu náročnější převody. Komu by tato jednotka nestačila, může sáhnout po variantě GT s dvoulitrovým benzinem. Ta je ale dražší nejen po stránce pořizovací, ale také provozní. O tom se ostatně dozvíte více o několik řádků níže.

Samotná jízda je potěšením. Nečekejte svižné a sportovní výkony, to ostatně toto auto ani nemá v popisu práce. Pro každodenní provoz je to ale povedený vůz. Podvozek Kia vyladila také velmi dobře, drobné nerovnosti na tuzemských okreskách nepocítíte, na těch větších je reakce zanedbatelná. Když k tomu přičteme i jisté chování v zatáčkách, není jízdním vlastnostem téměř co vytknout.

Optima v kombíku je zkrátka rodinné auto pro každý den. Dieselová jedna-sedmička si v průměru vezme lehce pod sedm litrů, při jízdě s lehkou nohou vám palubní počítač může ukázat i hodnotu okolo pěti litrů na každých sto kilometrů. S nádrží na 70 litrů paliva vám natankování plné vystačí na 1000 km. A kolik za to? Kia si Optimu cení na 639 980 Kč. S příplatkem dalších třiceti tisíc musíte počítat v případě, že se rozhodnete pro variantu SW.

Kia Optima jako GT 2,0 T-GDI

Druhou testovanou variantou Optimy bylo sportovní provedení GT s dvoulitrovým benzinem o výkonu 245 koní. Jednotka spolupracovala se šestistupňovou automatickou převodovkou. Tentokrát jsme upustili od sportswagonu a vůz vyzkoušeli ve verzi sedan.

I v tomto případě můžeme design exteriéru zařadit mezi kladné položky. Naštvaný výraz přídě ještě více umocňovala černá barva. Oproti kombíku je ostřeji řezána také zadní část. Optima je sedanem v pravém slova smyslu, takže při vstupu do zavazadlového prostoru se otevře pouze víko kufru. 

Nádherou dominující interiéru jsou sedačky a obklady. Tradiční černou tu totiž doplňuje cihlově červená barva a ta vypadá doslova famózně. Potěší i sladění ostatních detailů, jako červené prošívání volantu a řadící páky. I sedan se může pyšnit vzdušností interiéru a bohatým prostorem pro celou posádku. Volbou sedanu oproti kombíku nebudou trpět ani cestující vzadu. Ti ve voze mají dostatek místa nad hlavou, ale také pro nohy.

Zavazadlový prostor je na první pohled skromný, otevírací víko totiž působí poněkud kompaktně. Po podrobnější prozkoumání ale zjistíte, že pro běžné využíti je tu místa dostatek, vždyť kufr má celých 510 litrů. Horší to tu bude s manipulací při nakládání. Rovné ploše v kombíku může sedan jen závidět.

Jízda s nejsilnější variantou Optimy vás dostane hned při první akceleraci. Vůz se z místa odpíchne tak rychle, že si na moment budete připadat jako ve skutečném sporťáku. Pochvalu si zaslouží také pružné zrychlení. S takovou automobilu odpustíte i umělý zvuk pohonné jednotky. Sáhnout můžete po třech jízdních režimech a v nejagresivnějším Sportu si milovníci svižné jízdy skutečně přijdou na své.

Námi testovaný vůz byl horkou novinkou a tak palubní počítač ukazoval při převzetí zhruba 700 najetých kilometrů. Ekonomická jízda si s tímto zajetím vzala lehce přes osm litrů, s těžkou nohou a touhou po skutečně sportovní jízdy se ale snadno můžete přehoupnout přes 11 litrů.

Za dvoulitrovou pohonnou jednotku v provedení GT s automatickou převodovkou si oproti "obyčejné" Optimě připlatíte 330 tisíc korun. Cenovka tohoto vozu se ustálila na hodnotě 969 980 Kč. Za tuto sumu dostanete plně vybavené auto s přední i zadní parkovací kamerou, vyhříváním a odvětráváním sedaček, vyhříváním volantu, tempomatem či elektronickým řízením tlumičů. Navíc vůz s určitým image..

Kia Optima jako Plug-in hybrid

Kia zkouší hybridní verzi optimy již podruhé. Zatímco poprvé to však byl vůz s malou baterií, kterou není možné dobíjet, a dojezd v bezemisním režimu byl téměř zanedbatelný, tentokrát je to jiná káva.

Kia uvádí dojezd čistě na elektřinu 54 kilometrů a kombinovanou spotřebu 1,6 litru benzínu a 12,2 kWh na sto kilometrů jízdy. Samozřejmě, pokud je baterie nabitá.

Opticky se optima hybrid od běžných verzí s pouze spalovacími motory liší jen decentně. Nicméně, třeba aerodynamická clona v masce chladiče a další drobnosti se pozitivně podepsaly na snížení součinitele aerodynamického odporu (z 0,27 Cd na 0,25 Cd). To se pak, jak jsme si ověřili přímo při testování, projevilo ve snížení aerodanymického šumu proudícího vzduchu. Ani při dálničních rychlostech neslyšíte zvenčí prakticky nic.

Poznat ji ale můžete především díky lesklým chromovým dekorům s modrým metalickým odstínem na zadním nárazníku, na bočních prazích i v horní části masky. Samozřejmě si také na předním blatníku můžete povšimnout dvířek ukrývajících dobíjecí zásuvku. Úpravy se dotkly také interiéru, logicky je jiný přístrojový štít, kde lze najít například údaje o stavu nabití akumulátoru.

Velká změna je samozřejmě v kufru, kde instalace baterií o kapacitě 9,8 kWh zmenšila objem prostoru z původních 510 na 307 litrů. Auto má také jen 55litrovou nádrž, zatímco standardní optimy 65litrové. Do kufru se pak již nevejde žádná rezerva, nejsou ani úložné prostory na dobíjecí kabely (jeden pro zapojení do klasické domácí 230Voltové zásuvky, druhý pro 400Voltové dobíjení pomocí standardu Mennekes. Rychlodobíjení umožněno není.

Dobíjeli jsme několikrát z klasické zásuvky. Téměř vybitá baterie se na sto procent dostala za pět až šest hodin. To není sice úplně dlouhá doba, ale vzhledem k tomu, že dojezd pak činí jen desítky kilometrů, praktické využití vozu to docela komplikuje. V zimním počasí navíc ani jednou displej neukázal výrobcem slibovaný dojezd přes 50 kilometrů, ale zhruba o deset kilometrů nižší.

Výkon hybridního soustrojí, které tvoří elektromotor (50 kW) a zážehový dvoulitrový čtyřválec, je solidních 151 kW. Pokud je baterie nabitá, postačí (s výjimkou prudké akcelerace, v rychlostech nad dálničním limitem nebo v prudkých kopcích) pro pohyb vozu pouze síla elektromotoru.

Ověřili jsme si, že optima plug-in hybrid na displeji ohledně deklarovaného dojezdu nelže. Ovšem jen v případě, že se pohybujete buď ve venkovském terénu nebo ve městě. Na dálnici slibovaný dojezd klesá o poznání rychleji než přibývají kilometry na tachometru.

Kombinovaná spotřeba podle palubního počítače (zajímala nás vždy první stovka po započetí jízdy s plně nabitou baterií) se pohybovala v rozmezí 4-4,5 litru. To je samozřejmě velmi dobré číslo, jen je třeba na ně hledět v kontextu pořizovací ceny. Ta je aktuálně nastavena na částku 1 149 980 Kč. Takže lidí, kteří si koupí naftové kombi, bude určitě víc...

Galerii z testování vozů najdete níže:

IMG_5976.jpgIMG_5980.jpgIMG_5971.jpgIMG_5946.jpgIMG_5967.jpgIMG_5940.jpg

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud