Golf R Variant byl v plánu na test už dvakrát, nakonec se ale do naší redakce dostal až na třetí pokus a pouze na malou chvíli. Využili jsme tuto příležitost alespoň k měření výkonu

Golf R Variant byl v plánu na test už dvakrát, nakonec se ale do naší redakce dostal až na třetí pokus a pouze na malou chvíli. Využili jsme tuto příležitost alespoň k měření výkonu

Vzhledem k tomu, jak dopadli koncernoví sourozenci v podobě Octavie RS 230 a Leonu ST Cupra, jsme i u Golfu R Variant očekávali vyšší výkon než slibovaných 300 koní

Vzhledem k tomu, jak dopadli koncernoví sourozenci v podobě Octavie RS 230 a Leonu ST Cupra, jsme i u Golfu R Variant očekávali vyšší výkon než slibovaných 300 koní

A tak se také stalo. Podle tabulek má mít tento model 300 koní a 380 Nm, na brzdě ale vykázal 318 koní a 410 Nm

A tak se také stalo. Podle tabulek má mít tento model 300 koní a 380 Nm, na brzdě ale vykázal 318 koní a 410 Nm

Takto pak vypadá přímé srovnání Octavie RS 230, Seatu Leon ST Cupra 280 a Volkswagenu Golf R. U koncernu si tu nabídku sportovních kombíků pěkně odstupňovali

Takto pak vypadá přímé srovnání Octavie RS 230, Seatu Leon ST Cupra 280 a Volkswagenu Golf R. U koncernu si tu nabídku sportovních kombíků pěkně odstupňovali

Golf R Variant jako takový je poměrně nenápadný vzhledem k tomu, jak umí být v praxi rychlý

Golf R Variant jako takový je poměrně nenápadný vzhledem k tomu, jak umí být v praxi rychlý

Stejně jako hatchback je to především výborný univerzál

Stejně jako hatchback je to především výborný univerzál

Když totiž nechcete maximální výkony, je tichý, pohodlný a poměrně úsporný

Když totiž nechcete maximální výkony, je tichý, pohodlný a poměrně úsporný

K tomu všemu navíc přidá objem zavazadelníku 605 litrů

K tomu všemu navíc přidá objem zavazadelníku 605 litrů

Hlavním poznávacím znamením VW Golf R Variant jsou dvě dvojité koncovky výfuku

Hlavním poznávacím znamením VW Golf R Variant jsou dvě dvojité koncovky výfuku

Ty mimochodem produkují velmi pěkný zvuk

Ty mimochodem produkují velmi pěkný zvuk

Golf R Variant jsme vytáhli opět do zkušebny Dieselpower

Golf R Variant jsme vytáhli opět do zkušebny Dieselpower

Jen pro pořádek doplníme, že šlo o provedení s automatickou převodovkou DSG

Jen pro pořádek doplníme, že šlo o provedení s automatickou převodovkou DSG

Vzhledem k tomu, jak dopadli koncernoví sourozenci v podobě Octavie RS 230 a Leonu ST Cupra, jsme i u Golfu R Variant očekávali vyšší výkon než slibovaných 300 koní
A tak se také stalo. Podle tabulek má mít tento model 300 koní a 380 Nm, na brzdě ale vykázal 318 koní a 410 Nm
Takto pak vypadá přímé srovnání Octavie RS 230, Seatu Leon ST Cupra 280 a Volkswagenu Golf R. U koncernu si tu nabídku sportovních kombíků pěkně odstupňovali
Golf R Variant jako takový je poměrně nenápadný vzhledem k tomu, jak umí být v praxi rychlý
12
Fotogalerie

VW Golf R Variant: Jak vysoký má reálný výkon a o kolik je Cupra slabší?

Po Octavii Combi RS a Seatu Leonu ST Cupra se nám konečně na chvíli dostal do rukou také Golf R Variant. Využili jsme tuto příležitost a vyrazili na brzdu změřit reálný výkon jeho motoru. Výsledek rozhodně nezklamal.

Volkswagen Golf R Variant je pro nás zakleté auto. První test byl naplánován už na červenec nedlouho poté, co do ČR dorazil testovací exemplář, jenže domluvený termín nakonec nevyšel, protože auto mělo jiné povinnosti. Napodruhé vůz od začátku testu hlásil závadu start/stop systému a už po prvních několika kilometrech bylo jasné, že je něco špatně. Převodovka si s motorem vůbec nerozuměla, dynamika byla oproti Leonu ST Cupra znatelně horší, takže jsme vůz zase vrátili.

Napotřetí vše už konečně klaplo, ale šlo pro  změnu o zkrácenou zápůjčku, během které nebyl čas na klasické měření dynamiky a realizaci kompletního testu. Nicméně příležitost jsme využili alespoň k změření výkonu. Už dříve jsme totiž měřili Octavii RS, RS 230 i Seat Leon Cupra. Z rychlých koncernových kombíků chyběl právě jenom Golf R.

rvar.jpgrvar-2.jpg
Na brzdě u kolegů ze společnosti Dieselpower už byla Octavia RS 230 i Seat Leon ST Cupra. Teď se konečně naskytla příležitost otestovat i vrchol ostrých koncernových kombíků 

Teorie je ve všech případech velmi podobná. Pohon má na starost přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1984 cm3, který je v Golfu naladěný na 221 kW (300 k) dostupných při 5500 ot./min a 380 Nm (1800-5500 ot./min). Z koncernových modelů osazených tímto motorem je Golf R to nejrychlejší. Ani Audi S3 nenabídne více.

Vzhledem k tomu, jaké výsledky předvedla Octavia RS a Seat Leon Cupra, bylo v podstatě dopředu jasné, že i Golf R Variant by měl v praxi nabídnout více, než co je oficiálně udáváno. Než se ale podíváme na konkrétní hodnoty, je potřeba zdůraznit jednu skutečnost. V autě bylo při měření palivo Shell V-Power Nitro+. Až se budete níže dívat na porovnání s ostatními koncernovými kombi, pamatujte, že Octavia Combi RS 230 měla při měření výkonu obyčejný Natural 95. 

Jaký rozdíl na výkonu udělá benzin s vyšším oktanovým číslem, to jsme si vyzkoušeli v rámci dlouhodobého testu Seatu Leon ST Cupra:

Bezmála 320 koní

Golf R Variant na brzdě potvrdil naše předpoklady. Na místo maximálních 300 koní se totiž nakonec dostal ještě o 18 koní výše (při 6184 ot./min). Jak je v grafu vidět, udávané výkonové maximum překročil zhruba při slibovaných 5500 ot./min, ale výkon ještě dále narostl. Výrazný pokles přichází za 6500 ot./min.

Točivý moment pak dosáhl maximálně na 410 Nm, přičemž 400 Nm je dostupných podle grafu od zhruba 2200 ot./min až do pěti tisíc. Celkově jsou rozdíly oproti slibovaným údajům prakticky totožné s tím, co dříve předvedl Leon ST Cupra vybavený benzinem s oktanovým číslem 98. Ten místo 280 koní vykázal rovných 300 koní.

rvarr.jpg
Takhle vypadá průběh výkonu a točivého momentu u přeplňovaného benzinového čtyřválce, který koncern používá také u Octavie RS a Leonu Cupra. Golf R je ale nejvýkonnější a i on nabízí v praxi více než tabulky

Níže si pak v grafu můžete prohlédnout porovnání benzinové Octavie RS 230, Seatu Leon ST Cupra a Golfu R Variant. Ve všech případech byla v autě dvouspojková převodovka DSG.

brzda_porovnani.jpg
Zde je pro představu porovnání všech ostrých koncernových kombíků. Rozdíl mezi Leonem Cupra a Golfem R není v praxi příliš velký

Je to raketa

Golf R Variant v zásadě není nic jiného než dnes už dobře známý Golf R s větším zavazadelníkem. Ten nabídne objem 605 litrů, což je velmi zajímavá odpověď na Octavii RS Combi. Oproti hatchbacku zde ale přece jen jeden rozdíl najdeme. Je to hmotnost, která se podepsala na hodnotách tabulkového zrychlení. Místo 4,9 s (v kombinaci s DSG), které potřebuje pro akceleraci na stovku hatchback, zvládne Variant stejnou věc za 5,1 s. Ale na to byste v praxi vůbec nepřišli.

rvarrrr-4.jpgrvarrrr-5.jpgrvarrrr-6.jpgrvarrrr.jpgrvarrrr-3.jpgrvarrrr-2.jpg
Golf R Variant se v redakci moc neohřál, ale i za tu chvilku ukázal, že jde o výborné auto, které je relativně pohodlné, praktické a zatraceně rychlé 

Kombík je totiž také nesmírně rychlý. Motor má krásný průběh, gradující zátah i charakter. Jen ten umělý zvuk výsledný dojem trochu kazí, nicméně tento problém řeší režim Individual, v rámci kterého si můžete umělý zvuk linoucí se z reproduktorů deaktivovat.

Stejně jako hatchback má i Variant tu vlastnost, kdy na okreskách jedete nesmírně rychle, ale nejste si tak docela jisti tím, zda vás to baví. Leon ST Cupra umí naservírovat více emocí, to je bez debat, ale R Variant je univerzálnější. Je na jednu stranu pohodlnější, na stranu druhou výkonnější a v přímce rychlejší. Je to zkrátka velmi zajímavé auto, ale také „lidový vůz“ s cenou přes milion korun. 

rvar-4.jpgrvar-5.jpg

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud